Är dina katter ID-märkta?
- Är din/dina katter ID-märkta?
- Om ja - Är den/de öronmärkta (tatuering) eller märkta med chips?
- Vilket är bäst tycker du - öronmärkning eller chips?
- Känner du många som har ID-märkt sina katter?
- Tycker du att det ska vara samma som för hundar, en lag som säger att alla katter ska ID-märkas?
Hälsningar Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Mina katter är ID-märkta med chip. Det är bäst av två anledningar, de ställs ut och det är för utställningskatter inte så snyggt med en tatuering i örat och de behöver inte sövas för att ID-märkas. Sen finns det ju en nackdel med chip för de som har utekatter, det syns ju inte uppenbart att de är märkta.
Ja alla de jag känner med katt har ID.märkt sina djur. En fördel är ju rabatt på försäkringen.
Ja, jag är för en lagstiftning om obligatorisk ID-märkning av även katt.
Våra tre katter är faktiskt märkta med både örontattuering och chips. De var öronmärkta redan när vi bodde i Sverige. Nu när vi ska återvända till Sverige ifrån Nederländerna var de tvugna att märkas med chips eftersom det är vad som krävs ute i Europa.
Örontattueringarna har tyvärr en tendens att bli lite otydliga med tiden. Jag kan knappt läsa vad det står i våra katters öron längre. Annars har du ju den fördelen att de syns tydligt om katten skulle spring bort t.ex.
Tyvärr är det inte så många huskattägare som ID-märker sina katter, även om det har blvit bättre med åren.
Enligt vad många experter säger är ID-märkning A och O i kampen för en bättre kattstatus. Det handlar om ansvarsfrågan.
MVH Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vår huskatt var tatuerad och jag uppmuntrar alla jag känner att tatuera sina katter i samband med kastering (det blir billigast så).
Skogisarna är chippade av uppfödarna.
/M
Numer pensionär i Nynäshamn

Mina katter är märkta… de flesta har tatuering i örat för den är lättåtkomlig att se… har två katter som är chipmärkta men då kan det vara svårare att någon lägger märke till chipset så jag själv tycker att tatuering är bättre…
Visst att det är viktig att ha märkta katter och tyvärr är det inte så många som låter märka sina katter. Tycker att speciellt för katter som har möjlighet att gå ut är detta ett måste.
Så ja, jag tycker att det vore bra om alla katter skulle märkas.
* Ja, mina är id-märkta alla.
* tjejerna är chippade.
kattpojkarna tatuerade.
* Vet jag inte.
* Här på landet tror jag inte det är så vanligt.
* Ja det tycker jag
Jenna

Båda är chippade. Tatuering har visserligen fördelen att den syns även om man inte har en scanner, men de har ju en tendens att bli suddiga… Så det fick bli chip. Jag tror att de flesta jag känner har chippat sina katter. Jag tycker definitivt att man skulle ha en sådan lag.
Har två orientaliska korthår och en siames och för dessa var det ju naturligt att chipmärka, det var gjort när jag köpte dem. När jag senare tog hand om en väns kattunge (hennes granne hotade med att släppa hundarna på hennes katter för att hon bara fick ha en och hon då hade två ungar också) så ansåg jag det som självklart att chipmärka honom också i samband med att han blev kastrerad.
Jag har tidigare haft katter med tatuering i örat och tycker inte att det är speciellt snyggt, dessutom så blir det otydligt. Så även om det är lättare att se att katten är id-märkt med tatuering så föredrar jag ändå chipmärkning.
På landet är det inte så vanligt med id-märkning men jag tycker absolut att det vore bra med en sån lag som ett steg att höja kattens status.
ja 4 av katterna är id-märkta Pepsi som inte är id-märkt kommer att bli det när hon nu blir kastrerad ( effter rötmånaden och när hon löpt klart). Alla är och kommer att vara tatuerade då det syns på en gång att det finns en ägare.
Jea