Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1300 ggr
Cammo
1

Katt hos Polisen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte att det vore på sin plats att vi tar reda på vilka regler och lagar som gäller när en hemlös katt hamnar hos polisen!

• Vad händer när polisen får in en hemlös katt?

En katt går då under hittegodslagen, men hur länge "håller" polisen kissen innan den avlivas?  Kollas öronmärkning/chipmärkning?

Mina egna erfarenheter i den här frågan är att det beror helt och hållet på vem som är i tjänst! Om den personen t.ex, vet om att katter kan vara chipmärkta!!! Och att scannern är i funktion! Jag har varit med om att dom svarat**_

- Chipmärkning, vad är det?

Eller att scannern varit inlämnad för rep.!!

Jag planerar att göra en checklista och sända till alla polisstationer i länet, Norrbotten, med instruktioner om hur omhändertagen katt ska hanteras.

_**

Det ska finnas: Rejäl kattbur,kattlåda. kattsand,kattmat för de akuta fall som kommer in. Och katten ska scannas, kollas om den är öronmärkt och så ska det finnas tel.nr till några akuthem som kan ta emot missen.

Dessutom, förstås, ska dom kolla i sina register på försvunna katter om det finns någon misse som "matchar" den misse som kommit in(görs inte heller!!!) Registren verkar dessutom krångliga! Det verkar inte gå att söka ex. på svart-vit kisse, utan det enda man kan gå efter är datum då anmälan skedde!

Kommer ni på något mer viktigt!? Vi kan väl hjälpas åt att göra en checklista, och göra utskick till polisstationer!

Vet någon av er om det finns tydliga regler för hur länge katten ska hållas på polisstationen innan avliving?  Jag har flera gånger fått höra att katten måste hämtas innan kl.13 eller vad det nu kan vara, annars avlivas kissen.**_

Jag blir verkligen skrämd av polisens okunnighet och funderar på, hur polisen går till väga när en hund tillvaratagits? Pratar dom om avlivning  samma dag som den kommer in????

Cammo och missarna*

Bilden: Michelina, hittekatt, överraskade oss med fem bebisar-03

_**

Lena
0

Hej Cammo!

Det är ju fruktansvärt om de avlivar en upphittad katt så snart på polisen. Jag har hört att det ska finnas regler fast att de inte alltid efterlevs. Ja här finns det viktiga saker att ta tag i och jobba med.

/Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ladykatt
0

Jaaa…. detta var mycket intressant och jag i min tur ringer till polisen här i kommunen och frågar hur de hanterar inlämnade katter… blir spännande att höra…

kram/ Ladykatt

Radisa
0

Finns det inte en tidsgräns på 2 veckor(?) innan en katt får anses som utan ägare om man tar in en hemlösing? Jag har för mig att det är något liknande jag hört när jag varit i kontakt med kommuner och de vill skjuta av katter, men polisen kanske har andra regler. Men sen tar de väl oftast bara in i vanvårdsfall och isåfall måste de vänta på länsstyrelsens beslut innan något alls kan göras med katten. 

Tycker iallafall att en checklista låter alldels underbart! jag sprider gärna här i västsverige! Hämtade ju Aska i häktet i kungälv och där hade hon varken låda eller mat!! Däremot blev jag glatt överraskad när polisen som är ansvarig för djurärenden ringde upp mig när han var tillbaka från semestern för att höra att allt löst sig, och om jag kunde tänka mig att vara fortsatt akutkontakt.

mantrats
0

Hjälper gärna till att distribuera en checklista till polisstationer i västra götaland.

vanessa
0

**I Stockholm brukar de kontakta katthemmen, och för polisen öppnar vi alltid dörrarna hur smockfullt det än är. Det ska gå under hittegodslagen, men som sagt, man kan undra om det alltid gäller. Detta håller på att bearbetas av en kattälskande kommisarie. Själv har jag lagt alla nödvändiga telefonnummer med mera hos polisens larmcentral. Vet inte om de fortfarande finns kvar.

Hörde nyss på polisradion att polisen kört en katt till veterinären. Och de var så glada för katten kommer överleva. Felet med henne var att hon skulle föda ungar. De fick beröm från larmutroparen för den goda insatsen :-),

www.djurhjalpen.nu**

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#5 Bra med sådana här goda exempel! Vad jag hört är att polisen i storstäderna brukar sköta det här med hittekatter bra men att det kan variera på mindre orter. Ofta är det rutinerna som brister.

/Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

**Inatt så satt jag och lyssnade på polisradion (okej, jag har inget liv :-)). Då hade en patrull åkt ut och hämtat en skadad katt och tagit den till Albano Veterinärklinik. Sedan ropade de glatt ut på polisradio "hon skulle ha ungar! Så hon kommer att leva!" De var så glada att jag blev glad för deras insats. Många tror att polisen typ bara skjuter katter som är "skadade". Men detta visar att de inte gör det alla gånger. Härligt.

Men vad jag tycker om de som släpper ut en högdräktig katt, vill jag inte säga här. Men ni kan nog föreställa er. Så vi väntar på samtal från Albano om de inte vänder sig till Stockholms Katthem istället.

Men det viktiga är - katten räddades, och det är värt all beröm som man kan ge. Till både polisen och Albano.

www.djurhjalpen.nu**

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#7 Bra som sagt med solskenshistorier från polisen också! Man kan verkligen undra vem det var som släppte ut en högdräktig katt.

Polisen och Albano är i alla fall värda ett stort fång rosor!

Mvh Lena

Cammo
0

Hej!

Ja du Vanessa, vilken glad historia! Vi behöver sådant när det ibland känns som det man kämpar i kraftig motvind!

Kram

CAMMO