Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 452 ggr
anaprincess
0

Pixie & Nemi behöver ett nytt hem akut!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min sambo måste sälja våra två katthonor pga att jag har blivit allergisk.
Pixie och Nemi är ca 9månader och fulla av bus. Vi har haft dom som innekatter men dom skulle nog gilla att få vara ute om utemiljön tillåter det.

Båda är friska och sunda, har aldrig varit sjuka. Dom äter nu p-piller som funkar helt utmärkt eftersom vi inte har råd att kastrera dom. Alla tillbehör följer med!

Pixie är den med mest vitt och Nemi mest svart!
Säljes endast tillsammans och till djurvana personer! Priset är symboliskt.

Blondieisbackagain
0

Vaaaa sööööta!

Allergier borde inte finnas.. 

om dom kastreras så blire lättare att sälja dom till en djurvänn lr någon :)

Ankah
0

Härinne är inte "symboliska summor" särskilt populära - ta betalt för katterna, de är ju egentligen helt ovärderliga! Är de vaccinerade? ID-märkta?

Ankah
0

…hur har du fått reda på att du är allergisk mot katt? Om det bara är så att du är lite småastmatisk men inte har testat positiv på blod- eller pricktest så behöver et inte vara aktterna som är problemet och du skulle kunna behålla dem.

Hawknestgrove
0

Oavsett, så puttar vi upp! Prova att även annonsera på www.katter.nu och www.katt.nu  kontakta även sofia_85 här inne, hon kanske kan hjälpa dig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tervmatte
0

Kastrera och id-märk dem först, då blir det lättare att hitta ett bra hem åt dem. Och glöm inte att ta ordentligt betalt för dem så att de inte hamnar hos någon som igentligen inte bryr sig!!! Är man seriös och vill ha en katt så är man också beredd att betala för den. Det kostar att äga en katt!!!

Varför skaffade Ni två katter om Ni inte ens har råd med en så viktig sak som kastrering? Ni köpte dem säkert för en tia var… Så vill Ni hitta ett seriöst hem till katterna så ta för guds skull ordentligt betalt, så att dem inte hamnar hos några till som inte heller har råd med djur!

Hawknestgrove
0

JAg är inte medlem här längre, men snälla, vi kommer ingen vart med att vara hårda mot folk, som kommer in hit. det enda som händer, är attt folk drar sig ur och vem förlorar på det? jo kissarna……

anaprincess
0

Nu blir jag fakiskt arg på alla dumma svar om varför vi inte kastrerat eller Id-märkt dom! Det är en personlig sak och inget ni har med att göra varför vi inte har råd att göra det. Men om ni nu ska tjata så vart min sambo arbetslös kort efter vi skaffat dom och jag är student med en inkomst på 1050kr i månaden! Är ni nöjd nu? Och anledning varför jag inte vill ta ordentligt betalt är för att det kommer kosta bra mkt för den nya ägaren att vaccinera, kasrera mm. Och vi betalade inget för dom pga att vi fick  dom av en tant som fått massa kattungar och tänkte avliva allihopa.

tervmatte
0

Men jag försöker bara att få dem att förstå att man måste ta ordentligt betalt för katterna om man vill försäkra sig att de kommer att ha det bra i framtiden. Om TS "ger bort dem" så finns det risk att katterna hamnar i en omplaceringskarusell, då det var lätt att skaffa dem och lätt att göra sig av med dem. Betalar man däremot ordentligt för katten så tänker man både en och två gånger innan man köper den.

Hawknestgrove
0

Ja, tervmatte, du har rätt! Men jag är av den uppfattningen, att ta det lite lugnt för att få TS i sådana här fall bli hjälpta istället för att kanske bli lessna och dra sig ur.

tervmatte
0

Jag tycker inte att våra svar är dumma.

Har Ni verkligen inget som Ni kan ta till pantbanken så länge, t.ex. tv, dvd, dator, kameror, smycke, etc. och kastrera katterna för dem pengarna? Det skulle jag göra om jag plötsligt blev utan pengar och behovet av kastrering skulle uppstå. Men det är väl en prioriteringsfråga… Jag skulle aldrig ens våga ge våra katter p-piller då katterna får lätt juvercancer av dem…

Ankah
0

#7 - Vi har inte att göra med varför, men ATT de inte är kastrerade. Detta är en fråga som diskuteras livligt här - folk som tar han om katter som de, av en eller annan anledning, låter gå okastrerade och omärkta. Okastrerade katter leder till oväntade, och ofta oönskade, kattungar som antingen dödas eller släpps ut, bortsett från de lyckliga få som får hem. Det är dessa katter, de förvildade katterna, som vi här inne jobbar, på ett eller annat sätt, för att hjälpa. Att du då kommer in och ber om hjälp och sedan blir arg för att vi frågar om kastrering…det är nästan lite provocerande. Det är inte direkt få förvildade katter som blir förvildade på just det här sättet, att vi frågar om detta är inget konstigt!

Blondieisbackagain
0

Ojojoj

jag sa bara att det är lättare att Kastrera katterna jag har inte sagt at ni måste

jag har ingen ekonomi heller utan min pappa betalar för min katt   

..Min katt vart kastrerad när han va 3år Fundersam 

men hoppas att någon nappar på katterna dom är värkligen sååååå söta.

ha du lagt en anons på Blocket testa där iaf  kan va bra försök :) 

//karin

Ankah
0

Du kan göra så att du tar betalt för katterna och erbjuder köparen att få tillbaka en del av de pengarna mot uppvisande av kvitto på att katterna blivit kastrerade, ID-märkta och vaccinerade, då skulle du ju vara säker på att dina katter blev kastrerade osv..

tervmatte
0

Jättesöta katter förresten :) Verkligen superfina…

Hawknestgrove
0

Ja och prova de länkar jag gett också! Ta och börja stänga ett rum för katter, tex sovrummet, så kanske du ser att det blir bättre för dig, så du kan vänta in den rätte ägaren. OCh ge dig ut att leta rätt på en vet som kastrerar för ett bra pris. Du har ju två tjejer, så det är ju ingen risk att de blir med barn. PPiller är  en lösning i väntan på kastrering. Så hur som helst, som temporär lösning är det bättre än att inte ge något alls. Förresten, kan någon här inne lägga bilden direkt i inlägget? Kissarna är så fina!

Elcyion
0

Håller med inlägg #3. Ibland är läkare väldigt snabba på att få det till katt- hund- djurallergi, utan att testa personen för det. Det kostar som ett vanligt läkarbesök (150:-) som jag har förstått det som. Jag har min allergi utredning i början på mars. Fick vänta ca. 2-2½ månad på en tid. Menar inte att kritisera dig, men tycker det vore väldigt synd om ni omplacerar katterna, och det visar sig vara något annat!

Medarbetare på jack russel terrier

anaprincess
0

Jag vet att ja är allergisk! Så nu behöver ingen ifrågasätta det nåmer.

anaprincess
0

inlägg #10 tro du seriöst att vi har en massa dyra saker hemma om vi inte ens har råd att kastrera våra katter?

Blondieisbackagain
0

Viktigaste är att katterna få en bra Familj.

Sälj inte till vem som helst bara

ha du fler bilder på katterna :)?

Hawknestgrove
0

maliin jag har PM:At dig!

Alexej
0

Det här är hittekatter.ifokus. Dvs att vi ha hemlösa katter i fokus. Det finns jättemånga katter ute som går och svälter och som är akuta. Era katter har ett hem. Försök på Blocket eller andra kattforum att sälja de. Hoppas ni hittar ett bra hem för de och som har råd att kastrera.

Mimmi i Malmö tex är sjuk och hemlös och behöver hjälp!

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e604dde6-65ad-47f1-84d5-1c972d11e5fd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Blondieisbackagain
0

äre ingen som har nappat på mimmi ännu? stackars katt :(

anaprincess
0

#19 jo jag har många fler bilder

Blondieisbackagain
0

kan inte du sätta in några plzzzOskyldig

:D

Elcyion
0

#17 Tror inte att någon har menat att ifråga sätta det! Men många här inne (skulle jag tro) vet hur snabba läkare är på att säga att man är allergisk mot sina djur utan att egentligen testa. Vet man inte att det kan vara så, är det lätt att man tror på vad läkaren säger. De SKA ju veta…

Tänk dig in i det senariot. Att läkaren har sagt att man är allergisk (utan att ha testat) och ni därför gör av med era guldkorn (som är jättefina båda två!) för att det sedan ska visa sig att det är något helt annat. Vi vet inte sådant. Både min och Ankah´s fråga om allergi, var inte menat som kritik. Vi ville bara visa på att det kan gå till så, och att ni kanske slapp göra av med katterna…

Är det så att du är allergisk, så har varken jag eller Ankah menat att det är fel att göra av med katterna, och jag ber väldigt mycket om ursäkt om du har tagit det så!

Hoppas att ni hittar ett bra hem till dem!

Ledin
0

super söta katter ser ut att ha det gott trist när man får allergi. Jag håller med dig att hittar men ett bra hem till flickorna och har som krav att dom kastrerar dom så kan man släppa dom för en "synbolisk summa" men inte några fjuttiga kr utan ta du minst 200.- st iaf för sakens skull och enligt mig är det en sumbolisk summa. Jag vet att det är mycket svårt att bli av med katter kolla bara på blocket så ser man ju en himmla-massa katter som vart på annons läge :S kastrerad lr inte det spelar ingen roll verkar det som då jag såg en fin katt kastrerad kelig å van vid hundar barn mm vart på annons i 2 månader. Jag hoppas ni hittar ett bra hem för det va super söta katter :)

Hawknestgrove
0

maliin, kolla det lilla gula KUVERTET! tILL VÄNSTER!

anaprincess
0

Nu finns det massa fina bilder på flickorna i mitt fotogalleri :)

Hawknestgrove
0

Jättefina bilder!!!!! Funkar forfarande inte din inkorg?

Blondieisbackagain
0

oki va bra ska kolla på en gång :D

//karin

Ledin
0

Jätte fina kort :) Jag håller mina ögon öppna för alla katter som söker efter hem brukar kolal runt bland bekanta å jag gör bra reklam med mina stödkatter :)

Hawknestgrove
0

Nu har jag anmält inne på fokussajten att du inte kan få något i din inkorg. Inkorgen är ju personlig och har inget med sajten att göra.

Puttar upp för dina kissar på en gång.

Hawknestgrove
0

anaprincess
0

#33 tack för att du sprider vidare =)

Hawknestgrove
0

Ja, jag gör vad jag kan! Men gå du även in på de andra två forumen och lägg ut det där! Men till en början, så gör så, att du sätter kattförbud i sovrummet och städar ut där ordentligt. Då kan du klara dig rätt länge. Hur går det med PM? min inkorg funkar, testar för fullt nu i allafall…

Elcyion
0

#34 Har en allergisk pojkvän, men han klarar sig hyfsat här hemma (4 katter) när han går på receptfria allergimediciner. Tänkte att det, samt det Gunilla.H (#35) föreslår, kanske kan köpa dig nog med tid (innan allergin blir för jobbig igen) att i lugn och ro hitta ett bra hem till dem!

Hawknestgrove
0

Ja och kasta väck alla mattor. det hjälpte jättebra mot min överkänslighet mot hund… för i mattor samlas allt hår.

anaprincess
0

#36-#37

Allergimedicin funkar inte för är allergisk mot katternas saliv i pälsen plus att jag har astma men den går det hyffsat med om jag ta min spray, men doktorn vill inte att jag ska ta den så många gånger som jag gör per dag,av allergin får jag kliande utslag överallt som ser hemska ut, har redan kattfri zon i sovrumet, situationen funkar inte att ha dom här utan ett nytt hem är ett måste snarast :(

martdat
0

#38 Hoppas att du lyckas hitta bra hem, Du har ju räddat dem till livet en gång i allafall, tänk även på att alla inte har internett, vanliga dagstidningar är ett bra sätt det med, och lappar på ställen man besöker,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

JosephineF
0

Hittekatter i fokus handlar mycket riktigt om hemlösa katter. De katter som redan har ett hem men som måste flytta pga olika skäl, som allergi i det här fallet, är en bisyssla för oss som vi gärna hjälper till med eftersom det ligger i katternas intresse.

Vi gör vårt allra bästa för att få folk att förstå vikten av att kastrera sina katter. Det är just pga att många släpper ut sina okastrerade katter som problemet med hittekatter blivit så stort. Många av oss har sett skräckexempel på hur det kan gå, ett par lösgående katter har plötsligt bildat en hel koloni som tar år att få bukt med. Därför blir vi lite övertaggade ibland när det kommer in en ny medlem på forumet med okastrerade katter. Vi är så ivriga att få sprida vår information att det till slut blivit en anstormning av den nya stackars medlemmen.

I ditt fall, Maliin_89, ser vi framför oss hur de nya ägarna lovar guld och gröna skogar, de ska kastrera katterna bums och omedelbart och allt är frid och fröjd. När dom väl hämtat katterna kommer bilskatten och oj, vi väntar en månad. Plötsligt har dom två dräktiga lösgående katter och så är karusellen igång igen.

Jag skulle rekommendera att du hittade ett stödhem till dina katter, någon månad. Föräldrar, syskon, vänner, arbetskamrater eller liknande. Under tiden du har dom i stödhem kan du spara pengar till kastrering, alternativt låna. För det är trots allt dig det hänger på, det är du som är djurägaren och ansvarig för att dina katter ska få det bra. P-piller är inte en bra lösning i längden då det är skadligt för en katt.

Så, i samband med detta vill jag uppmana er andra att stötta och bolla idéer på ett något lugnare sätt. Ingen tar åt sig information när den kommer med kritisk underton.

/ Jossan - Medarbetare hittekatter i fokus

Alexej
0

Det är viktigt med kastreringen nu för katterna är i den åldern där de okastrerad börjar kissa på fel ställe och det blir svårt sedan att ändra på det.

Försök som Jossan skrev att hitta ett tillfälligt stödhem och låna ihop pengar till en kastrering. Då vet du att du verkligen hjälper dina katter till ett bra liv. Katthemskatter blir alltid kastrerad innan de säljer katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Puttarupp, för kissarna, kanske någon vet något i allafall?

Imasy
0

kan du inte sälja dem för tex 1500:- som de nya ägarna får tillbaka mot uppvisande av kastrerings kvitto. det är ju mycket pengar som de antagligen vill ha tillbaka.

anaprincess
0

#43 jo det är ju en bra lösning, men är skit svårt att få iväg just "bondkatter" här i sundsvall, det är en så himla vanlig katt :/ ingen vill lägga pengar på sånna katter nä dom praktiskt taget går att få som bebisar gratis.

anaprincess
0

#41 Är just därför vi ger dom p-piller som en lösning nu, Nemi började löpa varanan vecka, och det mår varken hon eller vi bra av. Sen började dom pinka på allt, kläder, skor, golv, väggar m.m därför måste vi ge dom p-piller tillsvidare.

Lena
0

Som redan nämnts i den här tråden är Hittekatter i Fokus inte en omplaceringssajt, utan ett nätverk där vi jobbar för hemlösa katter. En annan viktig funktion är att ge goda råd till kattägare för att det inte ska bli ändå mera hemlösa katter än de drygt 100.000 som redan finns därute. Kastrering är i det läget en nyckelfråga, därför kommer det alltid upp som ett råd till alla som har okastrerade katter. P-piller ska ses som en nödlösning under en kort tid, då det varken är tillförlitligt eller bra för katterna (stor risk för livmodersinflammationer och cancer). Att ta bra betalt för katterna är en annan viktig fråga som vi jobbar för eftersom det är en förutsättning för att vi ska lyckas höja kattens status och undvika att människor blir kattägare av en slump utan att veta vad det handlar om.

Tråkigt att du inte kan ha kvar dina katter. Jag ser att du fått många goda råd både vad du bör tänka på och var du kan annonsera. Det är nog inte så stor chans att du hittar någon som kan ta hand om dina katter här på Hittekatter i Fokus. De flesta av oss har redan huset fullt av hittekatter. Men som sagt vi kan alltid ge en hel del bra tips för hur man på bästa sätt omplacerar sina katter.

Vi samtidigt passa på att vädja till alla att hålla en trevlig ton. Det ni skriver är helt rätt i sak, men det går att utrycka sig lite mildare.

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter i Fokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Puttar upp för de små i alla fall! KAnske någon känner ngon?

Hawknestgrove
0

maliin_89, kan du läsa dina Pm ännu?

OM inte, så kontakta niklas här inne på själva fokus

anaprincess
0

radera

Hawknestgrove
0

Hur går det? Hitat någon lösning?

anaprincess
0

dom är sålda nu

Hawknestgrove
0

Åh, så bra. Hoppas de fick ett bra hem!

Blondieisbackagain
0

oki  men det va ju bra att du fick dom sålda

Fick dom flytta tillsammans?

anaprincess
0

#53-52 Aa dom fick flytta tillsammans och familjen verkade bra.

Elcyion
0

Vad skönt att höra att det gick bra!

Hawknestgrove
0

vORE kul att höra, hur det gått för flickorna! Solskenshistorier är ingen härinne bortskämd med, så det behövs!

anaprincess
0

Orkar inte prata om det just nu, båda jag och sambon är fortfarande jätte ledsna :( är aldrig kul att sälja djur som man älskar jätte mkt…

Hawknestgrove
0

Nej, det förstår jag. Men kom ingen när du orkar!