Löper dräktiga?
Jo jag har ju hört att de kan uppvisa något slags löp under dräktigheten men har inte riktigt kläm på detta. Någon som vet?
Att jag undrar är över katten Saga som jag tar hand om hemma, som ska kastreras den 25 mars. Hon är smal, smäcker och liten om magen, men eftersom hon levt ute okastrerad och bara varit inne nu en vecka hos mig tog jag för givet att hon nog hunnit löpa och bli parad.
Men hon jamar rätt mycket. Idag satt hon i fönstret vid vädringsluckan och jamade och när jag tittade ut satt det en snygg hankatt utanför fönstret och troligen lockade på henne. Efter det gick hon oroligt runt här och jamade så där djupt som de gör vid löp, var tyst ett tag men nu går hon runt och småjamar igen. Jobbigt!
Funderar på om jag ska ge henne p-piller för att avbryta ett eventuellt löp, eftersom varken vi eller grannarna troligen uppskattar skrikande katter om natten, det vill jag bara inte vara med om igen. Men läskigt att ge p-piller om hon är dräktig… Visserligen ska eventuella foster ändå tas bort när hon kastreras, för det kan osannlikt ha gått för långt i en eventuell dräktighet om 2 v eftersom hon är så himla smal nu.
Mest nyfiken egentligen på hur det egentligen är med löp och dräktiga missar??
Ja, de kan löpa under dräktigheten men det är ganska så ovanligt. Det är ingen fara att ge henne piller , du ska ju ändå ta bort de ev. fostrena vid kastreringen. P-piller en kort period är ingen fara, men en längre tids p-pillerätande kan leda till juvertumörer och andra otäcka saker:((

Ja det är ju det med alla otäcka biverkningar på p-piller.
Men du har ju rätt Emma, det är ju så kort tid att det säkert inte gör något. Har pillat i henne ett piller nu. Hon kanske inte ens är dräktig, gårdsägarna såg inte henne dräktig förra året alls, och då var hon ju ändå 1 år och höll till på gården hela tiden. De skojade om att hon kanske är steril ;) mjaaa sån tur har nog få honkatter.
Tack!
om jag kommer ihåg rätt så ger man ett ppiller per dag i ett par dagar för att avbryta löp, men det vet du kanske redan :) är ju visst inte bra att sterilisera en katt som löper, så det kan ju vara bra att avbryta :)
ja, nugör det juinte något. Hon ska ju kastreras om 14 dagar, så et kommer inte hända nåt. PPillra henne du, så får du det i allafall lugnt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....