Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1584 ggr
Mymlan
0

Djurförbud

Om ngn fått djurförbud och den nu erbjudit mig boende hos sig *bor i hus* som har djur, hur funkar det? det är ju mina djur ej den personens. Blir det problem?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Ledin
0

jag kan tänka mig att det kan bli problem. Eftersom djuren o den förbjudna personen bor under samma tak. Men är det tillfälligt typ 1 mån så tror jag inte det skulle bli så stort problem jag vet ju viken sits du är i. Hör annars med soc vad dom säger om det dom vet väll lite mera vad som står i lagen. Hoppas att du får en bra bostad du o dina djur

Mymlan
0

Jag kan ju ej säga det blir en månad det kan ta längre tid..

Ledin
0

nja det kan bli svårt för dom kan ju ta djuren om dom visstas i ett hem där det är djurförbud så tänkt dig för. Jag vet ju att det e kris för dig med bostad men detta kan vara struligt, personen i sig som har djurförbud fick inga papper skrivna där det står något om detta? vad som gäller? Jag är tveksam på detta då jag inte vet något om vad lagen säger men en person som har djurförbud å har ett stall får inte ha inhyrningar i stallet inga djur alls.

Lena
0

I det akuta läget som du är i nu förstår jag att det är svårt att välja och vraka. Det gäller att du har möjligheter att bevisa att djuren är dina samt är välskötta om det skulle bli någon form av inspektion. Om t.ex någon som har utmätning från Kronofogden har en inneboende hos sig gäller det att kunna bevisa vilka ägodelar som är den inneboendes, för att dessa inte ska bli föremål för utmätning. Något liknande borde vara fallet även när det gäller djurförbud.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elcyion
0

Kolla med djurskyddet annars :) De borde veta :)

Medarbetare på jack russel terrier

Mymlan
0

#4 Ska man ha nå avtal skrivna där det står vad man äger etc.. Känner ju henne o vi är lika pratglada bägge två.. Men jag vill inte bli fråntagen mina djur bara för hennes djurförbud. Vet hon har papper på att hon är belagd med djurförbud, vad som står där vet jag ej.

kattassen
0

Det jag funderar på är - skall du bo där själv tillsammans med dina djur eller skall personen med djurförbud ta hand om djuren utan din insyn?
Det jag skulle känna lite oro inför är väl om man i så fall vill överlåta ansvaret till någon som har djurförbud. Det finns väl en anledning till djurförbudet?

Men skall du vara med där själv, kan du se det hela som om du vore gäst där och att det inte är den djurförbudade personen som har ansvaret över djuren.

Men jag vet inte hur myndigheterna ser på det.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Mymlan
0

#7 Sa jag blev erbjuden att bo där, hon kommer oxå bo där MEN det är jag som sköter mina djur inte hon. Diskuterar ej hennes djurförbud dels pga jag vet ej andledningen och INTE sett hennes hundar o hästar.

Hatake
0

Vad har hon djurförbud för? Ofta brukar man bara få djurförbud mot en viss djurart (den man misskött). Om hon har för hästar och hundar är det ju inga problem att du tar dit smådjur och katter.

Sedan vet jag att jordbrukare som erlagts med djurförbud helt enkelt har skrivit över gården och djuren till frun… Så att bo under samma tak var i det fallet inga problem.

Men hör med den aktuella kommunens miljö-och hälsakontor (djurskyddet ligger där), brukar gå att klicka fram sig till någon kontaktperson på kommunens hemsida.

Mymlan
0

#9 Jag har ju en liten hund som är 5 år i september.

kattassen
0

#8 Ursäkta jag missade upplysningen om att du själv också skulle bo där. Då är det ju inget problem med den biten.

Hade ju varit en annan sak annars.

Mymlan
0

#11 Så du tror inte de tar mina djur pga hennes djurförbud? vart lite prat oxå det kan lika gärna bli ev jag får hyra huset själv oxå. Huset har även ett stall vad jag nu ska med det till.

Men vi får se. 100 kvm uppe o 80 kvm i källaren.

solweig
0

hoppas det ordnar sig för dig nu.

martdat
0

#12 Då håller jag tummarna. låter som en toppenlösning!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mymlan
0

Bara jag ej får problem men INGET är bestämt..

kattassen
0

#12 Jag antar att djurförbud följer personen och inte bostaden. Om nu inte bostaden är i ett så erbarmligt skick att man inte får ha djur ex. hästar boskap osv där. Det är väl en sak för sig kan jag tänka mig.

Hör med Miljö- och hälsa hos kommunen, det är nog säkrast.

Ledin
0

ja skriv ett avtal att du äger alla djur namn o djur ålder skriv allt, å är det som #9 skriver så borde det inte vara några problem med bo under-samma-tak biten :)

Mymlan
0

Ska först o främst få soc att hjälpa till i första hand..

Lena
0

Det viktigaste borde vara att ha beivs för att det är du som äger och sköter djuren och inte personen du ska vara inneboende hos. Då kan det ju knappast bli några problem.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mymlan
0

Lite försiktig, vill inte gå på en mina igen..

Mymlan
0

I alla fall så flyttar katten Nero och hans son Herkules till min dotters farmor förhoppningsvis nästa helg. Hon är schysst och kastrerar o vaccinerar herkules o vaccinerar dem bägge *Nero är kastrat redan* Herkules är 1 år 24/4 -08.

Hawknestgrove
0

Så underbart att det verkar lösa sig för dig! Inte smittar hennes djurförbud över på dig, inte! Det är ju dina djur. Grattis till en lösning!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mymlan
0

Bubblan och Ariadne flyttar oxå till samma som Nero Herkules ska till.

Hawknestgrove
0

Toppen! Så skönt för dig att få ett eget boende. Se till att du får något alldeles eget så fort du kan, så du inte hamnar i en sån sits igen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

Håller tummarna för dej att det ska ordna sig nu!!

Mettan
0

Först ska du nog diskutera med djurskyddsinspektören och tala om precis öhur det är tänkt, att det är dina djur och att det är DU som tar hand om dem.

Skulle du få soc att hjälpa dig med boende, och eventuellt ett andrahandkontrakt, så var försiktig. De kan nämligen förbjuda dej att ha husdjur. De gör det som en regel här i denna kommunen. Jag skulle hjälpa en här, som blev uppsagd på grund av att han tog hand om en kattunge.

Men som vanligt har han inte visat något intresse för att fortsätta, så jag har skippat det nu.

Men en sådan sak kan man dra i hyresnämnden och då blir det "oskäliga avtalsvillkor". För killens del skrev jag till länsrätten att de bröt ömot socialtjänstlagens 1§ och dessutom ska allting prövas INDIVIDUELLT och det hade de inte gjort.

Men även om det är en vän du ska bo hos, bör du se till att ha ett ordentligt kontrakt. Det finns kontrakt för en hel del olika saker, men annars är det ganska enkelt att skriva ett avtal rakt upp och ner.

Skulle du behöva hjälp med den biten kan du maila mej på mettan@comhem.se, så ordnar det sig säkert.

Elcyion
0

Soc. FÅR INTE lov att vägra dig pengar om du har djur. De försöker gärna (i form av att säga att personen måste sälja sin djur osv), eftersom de anser att det är onödiga utgifter, men de försöker inte hindra en alkis från att handla på bolaget… Det kan bli strul om soc. har förstahandskontraktet på en lägenhet som de erbjuder dig.

Medarbetare på jack russel terrier

martdat
0

#26 Har du hört hur det har gått med killen med katten? trist om han inte orkade kämpa,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.