Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1466 ggr
Debattia
0

Kissproblem.

Hej alla !

Kommer ihåg att någon skrev om en katt som kissade inne och som hade hört att kastrering kanske inte hjälpte. Jag trodde tvärtom dels genom egen erfarenhet men nu har jag hört talas om en hankatt som ska vara kastrerad , flyttat till ett nytt hem där det redan finns två stycken hanar . Den nyinflyttade hanen ska gå och kissa och lägga revir fast den är kastrerad.

Hoppas någon vill kommentera detta och gärna goda råd .

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Puma77
0

Det kanske är så att han protestkissar. missnöjd med ngt? Ngn som vet mer som kan svara? Är inte så insatt i det själv då jag tack o lov klarat mig från sånt.

//Pia

GosChippen
0

**En vän till mig har en kastrerad honkatt, som kissade revir vid ytterdörren i markplan, för att andra katter gick förbi därute. Efter flyttning till en lägenhet på 3:e våningen, upphörde katten med detta. Så även honorna kan markera revir.
**

Kittekatten
0

Den nye katten känner antagligen att han måste hävda sin doft gentemot de andra katterna, är de andra katterna kastrerade också? Feliway, ordentligt med lådor utspridda (speciellt om han kissar och inte bara skvätter), tvätta av kisställena med ättika så doften verkligen försvinner, är några förslag svårt att säga något mer specifikt när man inte vet mer om situation/ställe.

Mona22
0

om han var nykastrerad så kanske han hade en massa hormoner kvar i kroppen och han kanske inte gillade att flytta ?Glad

Lena
0

Normalt sett försvinner den här typen av urinmarkeringsbeteenden när katten blir kastrerad. Det allra bästa är att kastrera tidigt innen katten blir könsmogen. Om katten blir kastrerad sedan den blivit könsmogen kan det komma tillbaka lite av beteendet i situationer när det finns andra katter i närheten som den känner sig hotad av. Dock blir det lindrigare än det skulle varit om den inte varit kastrerad alls. Fellway brukar hjälpa. För att få bort urinlukt använda ättika eller Anti-Lukt-Spray från Catman.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"