bråk vid matställen?
Jag har fått för mig, och antar att jag läst om det eller i varje fall hört från någon med lite erfarenhet, att hemlösa katter som matas på ett fast ställe brukar kunna komma överens vid maten. Respektive revir ligger inte vid matplatsen utan den är allmän egendom. Man brukar även tipsa om att låta två främmande katter äta nära varandra när de ska introduceras för varandra i hemmet, eftersom de då kan koppla främlingen med det positiva i att få mat. Men i helgen fick jag se en av stammisarna bli bortjagad av en annan stammis (som i sin tur tog till sjappen när en helt ny katt dök upp en par dagar senare). Vad säger ni som är vana att mata kolonier och se deras förhållningssätt till varandra? Är de sams eller beror det på individer och tillfälle?
Jag kanske ska tillägga att det finns två matställen, i varsin ände av en gräsplätt, så de kan välja att inte äta i nära varandra om de inte vill. Det räckte tydligen inte denna gång…

Puttar upp så får dem som vet svara.
Jag är har inte matat katter som är helt vilda lr jo mer lr mindre som i ladgården dit kommer dom boende katterna plus omkringstrukna katter dom som bor där är snälla å delar med sig av maten men dom omkringstrukna katterna går på helspänn å dom fräser å bangar inte för att jaga bort den minsta av dom boende katterna. Nu har jag märkt att det e flera omkringstrukna katter å det är ju lite vår i luften du tror inte att det kan vara lite kärlek i luften? därför dom sloss å jagar bort dom hanarna dom kan ta sig an redan nu? för att sedan ha det avklarat? Här bossar en fet kastrerad hane över lla katter visst han är inte så snabb å smidig men det finns ingen som sättersig på honom han sloss mer än gärna å jagar bort massor med katter hela tiden honor,hanar,kattungar framför allt hanarna åker på däng.

Jo, det kan nog vara vårkänslorna som ställer till det. Jag vet ju inte vilka kön katterna har heller, bara gissar att den som blev bortjagad är en hane som närmar sig året (har sett honom kattunge-leka i höstas och växa under vintern, men det kan ju vara en hona med) och jagaren är en hona (har sett dräktig ut, men det kan ju vara mask eller nå't) som är äldre än så, kanske 2-3 år. Blev bara så brydd då jag har hört att det inte brukar bråkas vid maten.