Tandstensproblem
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Har en katt som fyllde 3 år i oktober. De första 1-2 åren gick hon på RC (tillsammans med änglakatten Selma). Både fick tandsten och tandköttsinflamation inom den tiden. Då var båda två mellan 1-2 år (det skiljde 2 veckor på dem i ålder).
Sen bytte jag foder till Maju (fick ont om pengar iom flytt osv). Inget jag är nöjd eller stolt över.
Bytte till Orijen vid jul. Såg nu att Stina har fått tandköttsinflamation IGEN *suck*
Veterinären tyckte jag skulle köpa Hill´s tandstensfoder, men jag litar inte helt på det. Dels för att alla veterinärer rekomenderar Hill´s och RC. Dels för att det känns som om det ligger något annat bakom (också) eftersom hon är så pass ung. Båda katterna var/är 100% innekatter. Det kostar ca. 800-900:- + medicin varje gång.
Hur vanligt är det egentligen med tandsten på katt? Hur gör ni för att minimera problemet? Har funderat på att köpa plaque off och ge till både hunden och katterna. Någon som har provat?
Tacksam för alla råd och tankar!
Lägger även in frågan på katter.ifokus för att försöka nå så många som möjligt.
Medarbetare på jack russel terrier

Jag har en "tandstenskatt" och köpte av den anledningen Plaque Off och gav det då till samtliga katter. En av katterna började efter en tid spy ganska ofta. Först satte jag inte det i samband med PO men sen kom jag att tänka på det. Och slutade med det. Katten slutade spy. Katter med känsliga magar tål inte PO. Fick det dessutom bekräftat av min vet.
Jag började med Royal Canins Dental efter det. Blandar det med deras andra mat. Senast vi var hos vet. hade katten som lätt får tandsten fina tänder. Plaque Off kommer jag aldrig mer att ge katterna.
Alla reagerar olika på PO. Vissa funkar bra på det, andra inte. Vissa får samma problem som du, andra får ingen effekt alls och för den tredje gruppen fungerar det riktigt bra.
Har en hund som veterinären tycker ska gå på Hill´s tandstensfoder med.
Hur blandar du RC med deras vanliga mat? 50/50 eller?

Jag ger mina torkad fisk att tugga på ibland, det kanske kan vara nått? Vissa affärer har lite större fiskar än de där småfiskarna som finns i mataffären. Mina älskar dem, hundarna med:)
Sen skulle jag inte skämmas över att ha gett Mjau;) Mina käkar Mjau burkmat och Orijen och mår mycket bättre på det än RC. I mjauburkmaten har du inget spannmål som du får i torrfodret. Katten kan inte tillgodogöra sig spannmål.
Vi hade torrfodret. Har försökt ge Melvin torkade fiskar. Han vill inte ha :( Stina är det inte ens lönt att försöka med. Hon äter bara torrfoder och tonfisk på burk.
Har försökt ge henne något extra gott när hon var mindre. Hon ratar räkor, ost, rå och tillagad (svalnad) kyckling… Fick till slut inse att hon inte ville ha.

Spader har haft mycket tandsten och inflammationer i tandköttet. Vetten trodde först att det var FORL vilket är bra att kolla. Började med Hill:s id och tänderna är mycket bättre. Man kan inte blanda med annan mat utan det ska bara vara id om det ska ha bra effekt. Har prövat Plaque off utan effekt alls. Han är fyllda femton år och drog ut första tanden för ett halvt år sedan. De andra finns kvar och är friska ännu så länge.
Vi har gett Hills Oral Care till två av våra katter i många år och är jättenöjda. Linus hade problemtänder redan som liten men så började vi med Hills Oral Care med en gång när han skulle gå över till vuxenfoder. Han och Tessie har ätit det hela tiden och ännu inte behövt ta bort tandsten. De är nu 7 och 8 år gamla. De mår dessutom prima av det i övrigt med.
#5 Är det i/d? Veterinärfodret för tänder heter t/d tror jag? i/d ger man om det är mag och tarmbesvär. (Lätt att kasta om de där bokstavskombinationerna). Veterinärfodret är ändå bättre än Oral Care, fast Oral Care fungerar också jättebra.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vad är det egentligen för skillnad på Hill´s tandstensfoder och RC´s tandstensfoder? Förutom priset…
Är ganska säker på att veterinärerna får provision när de säljer Hill´s. Därför är jag tveksam till om det verkligen är så pass bra som de ger sken av (ELLER) om det är så att det finns andra (billigare) foder som är likvärdiga (som de inte får provision för).
Jag litar inte på att en försäljare anser att just deras produkt är bäst. De får betalt för att säga det till mig. Sen måste jag själv bilda mig en egen uppfattning innan jag vet om jag håller med eller inte…
Elcyion jag är inne på samma linje som du och har numera kommit fram till att prova se hur både katter och hundar mår och ser ut. Tandstensproblem är ett gissel och har ju med salivens sammansätning att göra. Vissa katter och hundar får enormt mycket tansten och andra inte alls. Vi testade PO på hundarna men fick sluta till Leddy när hon fick problem med sköldkörteln, Vi fortsatte till Lucy men hon fick akut tandköttsinflammation och snabbt gick det så numera använder vi inte det.
Vi har haft katter i så många år och hunnit prova en hel del foder med tanke på både friska och sjuka katter. När det gäller RC så är det endast Intestinal hos veterinären som jag tycker är bra och då för katt inte hund. Våra hundar fick det med resultatet tråkiga glanslösa pälsar. Lucy började också tappa päls och fick kala fläckar. Hills har vi provat och en del katter tål det andra inte.
Vi gick över till James Well Beloved foder till Katterna och deras pälsar är underbart mjuka och färgerna riktigt intensiva. De gillar fodret och mår bra av det. När vi hade problem med våra jourkissar och deras magar fick vi tips om RC Persian för känsliga magar. Det fungerade att magen är bra men pälsarna total glanslösa. Nu har jag under de senaste veckorna börjat med att sakta gå över till JWB. När kissarna får blötfoder är det RC Intestinal och Hills.
Jag har ju också haft en katt som hade och FORL och det var ingen rolig historia. Då var kunskapen hos veterinärena lika med noll och min kisse hade nog haft problem länge. De fattade helt enkelt inte vad katten led av och det gör mig oerhört ledsen.
När det gäller hundarna har vi nu skippat allt torrfoder och vi ger nu igen endast Bravo färskfoder. Det är helt underbart att se hur fina deras pälsar blivit silkeslena de glänser och Lucy börjar få päls igen på de kala fläckarna. Nu är vi fullkomligt övertygade om att fodret är bra.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Problemet är att jag inte ens vet var jag ska börja :( Veterinären tyckte att hunden skulle gå på Hill´s t/d (hund). Det kostar 62:-/kg (säck på 10 kg). Kör Priima färskfoder idag, och det ligger på ca. 15:-/kg.
Tittar man på foderåtgången ska hon äta ca. 10.5kg av Hill´s maten vilket kostar 620:-/månad. Färskfodret kostar 450:-/månad. Det blir en stor skillnad i längden (prismässigt).
Tänkte att någon kanske kunde ge tips på andra foder ni har provat, som är billigare än Hill´s :)

#6 så klart jag menar t/d. Var trött igår kväll så jag orkade knappt gå och lägga mig.