Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 10350 ggr
Misan
0

Tips önskas, ev förstoppning

Någon som har några bra tipps till katt som inte går på toa? Vet inte ännu om han inte går på toan för att han är rädd eller för att han är förstoppad så jag tänkte förebygga så har ni några bra tips vad man kan ge?

Lisa

Leffe
0

Flytande paraffinolja (finns på apoteket) 5 ml på morgonen och kvällen. Det får jag lov att ge en av mina katter annars blir han alldeles för hård och det leder till förstoppning. Han vill inte ha det så jag mosar två teskedar tonfisk i oljan och nu vill han ha den blandningen varje dag. Hon toalettbesöken fungerar. Mem tänk på att om katten inte är hård i magen kan det leda till att han blir för lös.

Misan
0

Oops, glömde nog en väsentligt viktig info. Katten är infångad i lördags och trivs inte med situationen ännu, sedan i lördags har han bara varit på toan en gång (nr 2) och det var stenhårt, men tonfisk i olja utan paraffin ska jag försöka med. Tack

Lisa

Kittekatten
0

Messmör kan också funka, och i alla fall alla tre hemma tycker om det, men du är ju ingen norrlänning så det lär du väl inte ha hemma Flört

Misan
0

#3 messmör är det godaste som finns, när jag var liten så fick jag det på sked av mormor istället för godis, ska handla på vägen hem.

Fler tipps mottages tacksamt.

Lisa

Ps. Harlequin är inne Ds.

tantsotis
0

Paraffinolja är toppenbra vid tillfällig förstoppning eller hårboll. Men inget man ska använda dagligen. Avråder från det eftersom tarmen kommer inte att fungera normalt.

Ankah
0

Royal canine's lightfoder innehåller psyllium (loppfrö) som funkar ungefär som linfrön på människor. (Jag tror att t.ex. Anna Skipper tvingar i sina offer det…) Det kan nog hjälpa till att få fart på en långsam kattmage, och det är ju bara att hälla upp i skålen och låta honom äta. Glad

Elcyion
0

Tror du i längden ska försöka satsa stenhårt på att få honom tryggare. Tex låta honom bo i ett och samma rum hela tiden, eller kanske felliway. Min mage lägger av så snart jag blir för stressad, och jag får halv förstoppning. Men de tips du har fått nu är bra för att försöka lösa det akuta problemet. Sen kan det vara att han inte vågar gå på lådan om du har fler katter. Att någon tex vaktar den. Prova att sätta ut fler lådor om du har möjlighet.

Lycka till!

Medarbetare på jack russel terrier

Misan
0

#5, Ja paraffinolja ska man akta sig för eftersom det lägger sig som en hinna i tarmarna och hindrar upptagning av vitaminer och mineraler, de tillgodogör sig inte maten alls. Men Tonfisk i olja var ett jätte bra tipps och messmör. Få se om han äter av det. Han har ju inte ätit speciellt mycket ännu.

#6 RC ger jag inte mina katter, vet inte vad de har gjort med maten men den har blivit så dålig däremot har jag hört talas om Psyllium i något annat sammanhang. Ska kolla upp det, går ju att blanda i den vanliga blötmaten.

#7 Han har ett eget rum att leka i och två toaletter, han slogs med mina katter utanför huset så jag kommer nog aldrig att våga släppa ihop dem även efter att han är kastrerad. Han har varit en tamkatt en gång i tiden men det är nog flera år sedan och han har glömt bort så just nu håller jag på att bearbeta honom att komma ihåg hur underbart det var. Han ligger kvar i soffan när jag kommer in i sovrummet men skulle jag försöka närma mig så fräser han men sätter jag mig ner på golvet och bara pratar med honom så kan han slappna av och vi blinkar till varandra.

Men jag är orolig att det ska bli helt stopp därför önskar jag tipps så att det inte blir helt stopp. Feliway ska jag köpa, bra tipps Tack.

Lisa

Elcyion
0

#8 Skickar ett pm till dig Glad

Jenna-Gun
0

Har oxå tagit in en kisse som slogs med våra.

Kastrerade honom och sedan blev det vänner.

Tyvärr fick vi inte behålla honom mer än 10 månader

:( Jenna

Misan
0

#10 Usch vad tråkigt, det är så jobbigt.

En bild på skönheten (någon får gärna lägga in den i meddelandet)  och tack för alla tipps det behövs för man förtränger så mycket mellan gångerna. ;-)

Lisa

Ankah
0

#8 - Är det inte bra för dem? Mina vill inte äta något annat….jag försökte med kokt fisk idag, tänkte att de skulle bli glada, men det var rena strejken här…

Elcyion
0

#10 Herregud så söt han är!!!

vanessa
0

Vilken sötnos du fångat in, Misan. Fortfarande verkar katterna stå i kö utanför ditt hus. De andra har redan gett bra tips och kan inte komma på något nu. Återkommer om jag kan rota fram något ur mutt huvud. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Misan
0

#12, det är min åsikt att RC inte är bra mat, mår dina katter bra av den så finns det ingen anledning att byta. Morris gick och var dålig i magen i flera år utan att vetten kunde hitta felet men när jag bytte till Nutro så tog det inte lång tid innan han var bra i magen.

#13, visst har han läcker täckning kallar honom för Harlequin för han ser ut som om han har en mask på sig i ansiktet.

#14, Nu är kön äntligen slut! Jiiipi. Får se hur lång tid det tar innan nästa kommer, hoppas bara att de kommer en och en nästa gång istället för fem på en gång.

Lisa

marieborg
0

Han är helt underbart vacker!!! Vad skönt att läsa att "kön är slut"!!! Underbart av dig att ha hand om alla missar som dykt upp hos dig!

Hur mår han nu?

Misan
0

#16, Tack. Igår hade han gått på toan det är 2:a gången sedan i lördags, han vill inte ha något annat att äta än torrisar. Tonfisk, blötmat, skinka, bacon m.m. ratar han. Så i helgen tycker jag att han har fått vara ifred tillräckligt länge så då får det bli stenhård bearbetning av honom. Köpte Feliway igår så förhoppningsvis ska den ha gjort någon nytta och lugnat ner honom lite, för tamkatt är han, han har bara glömt bort det medans han har gått ute.

Lisa

anebit
0

Psylliumfrön (loppfrön)  finns att köpa i Hälsokostaffärer.  Husk är pulver av psylliumfrön och är ju lättare att blanda i maten.

Psylliumfrön är jättebra för människomagar iaf    t.o.m. bättre än linfrön……  borde gå till djur oxå….  iaf inget farligt…..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Kittekatten
0

Han är jättefin! Åh så skönt att dina vildisar är inne nu, (i alla fall de du känner till ;-)) äntligen! Han kanske dricker för dåligt och är hård i magen därför, tror du han skulle acceptera torris-soppa, dvs att du lägger torrisarna i en skål med vatten?

Misan
0

#18, tack nu kom jag ihåg vart jag hade hört om Psylliumfrön förut, det var ju till mig själv, ska handla och se om jag lyckas få i både honom och mig sånna frön.

#19, jag har sett några efter åkern så det tar nog inte lång tid innan jag har nästa hos mig men har jag tur så har jag hunnit omplacera Harlequin innan dess och att de kommer en och en.

Jag ska försöka med torris soppa så får vi se om han äter den, just nu ser golvet ut som en buffe matsal med massvis med olika skålar, allt för att han ska äta något, men än så länge så är det bara torrisarna han har rört. Det troligaste är som du säger att han inte får i sig tillräckligt med vätska vilket oroar mig.

Lisa

tantsotis
0

Skippa torrfodret och ge bara våtfoder. Tippar att det räcker md det för att få igång hans mage.

Blötlägga torrisar är inge bra idé, bildas snabbt mängder med bakterier i torrfodersoppa.

Krossa hellre i mortel och strö över bra våtfoder som aptitretare.

Misan
0

#21 Vågar jag verkligen ta bort torrisarna med tanke på att det är det enda han har ätit av än så länge. Vet ju att han åt av blötfodret när han fick mat ute men det har alltid varit torrisar först och lite blötmat sedan.

Lisa

vanessa
0

Hur har det gått? /Vanessa

gubben
0

Om han föredrar torrisar framför blötmat så verkar han ju inte ha varit ute alltför länge men det är nog ganska vanligt att många kattmagar blir förstörda av att de äter allt de får tag i ute när de är hemlösa, typ fågelfrö och annat svårsmält. Felix här som gick ute i två år innan han kom hit har alltid varit jättehård i magen så jag brukade ge honom paraffinolja någon gång i veckan, det är inget som är farligt så det kan du gott göra för att få igång hans mage, man ska däremot inte ge det någon längre tid. Om du skulle åka till en veterinär med honom så skulle det vara det de gav honom mot förstoppning. Jag skulle däremot inte trixa med phyllisfrön utan att fråga en veterinär eftersom man inte vet hur djur reagerar på människogrejor och även om det är hälsokost så kanske det inte passar en katts matsmältning som ju är helt annorlunda än vår.

Dricker han inget vatten alls alltså? Det kan ju iofs vara ett gott tecken eftersom förstoppning också kan tyda på dåliga njurar men då skulle han hinka vatten. Jag kan tillägga att Felix mage är helt normal nu sedan jag började med Orijens torrfoder och Helge som ofta var lös i magen och fes har också fått en jättebra mage av det. Jag skulle nog göra som tantsotis föreslår, att skippa torrfodret om han inte dricker för det förvärrar ju förstoppningen i så fall, speciellt om det är torrfoder med en massa spannmål i (som tex RC) och bara ge honom mjukmat. Han lär inte vara så dum så han låter bli att äta när han nu har fått tag i någon äntligen som förser honom med mat Kyss. Jag vill bara tillägga att jag tycker att du är helt fantastisk som tar hand om alla dessa katter som kommer till dig och Helge hälsar att han vill ge dig en puss på nosen för det och att han skulle bli jätteglad om du kom och hälsade på honomFlört

tantsotis
0

Fin kisse! :)

Linfrö och psylliumfrö sätter vissa torrfodertillverkare i maten, dvs laxerande medel. Tycker man kan blanda det i vårfoder som en kur vid behov, men vansinne att friska katter ska äta det i dagliga kosten. Mycket underliga tillsatser är det i våtfodren och inte konstigt så många katter får magproblem om man försöker byta till mer naturlig mat.

gubben
0

§25 Jag antar att du menar torrfoder (med underliga tillsatser) och inte våtfoder? Kan tillägga att Orijens torrfoder inte har något annat än kött/fisk och grönsaker. Alltså inga spannmål eller konstiga tillsatser och katterna älskar det. Jag tror också på att det är bra med mjukfoder så de får också Mjau blötmat.

Misan
0

#24 han har ju fått mat av mig sedan i februari -07 så nästan ett år har han haft fri tillgång till Nutro och blötfoder så sedan dess har han i alla fall sluppit äta skräp. Jag vet faktiskt inte hur han dricker men nu har han ialla fall börjat kissa minst en gång om dagen så lite vatten får han i sig, och inatt har han bajsat men det är stenhårt som stenbitar. Han har 4 stora vattenskålar så jag vet inte hur mycket han dricker.

När de var ute hade jag ju full koll på dem eftersom jag hade webkameran vid matplatsen och då både åt och drack han bra, övervägande torrisar men även blötmat men nu har han vägrat blötmat, tonfisk, skinka m.m. Jag fick honom att äta två små bitar av kyckling igår kväll.

Du får pussa tillbaka på Helge och hälsa honom att jag ska komma och se hur stor han har blivit så fort jag hinner få dagarna att räcka till ;-)

#25 ja det verkar ju vansinnigt om det inte är bra med långvarigt ätande av fröna, men det kanske inte stör att alltid äta det ungefär som grovt bröd om du förstår min liknelse. Eller?

Lisa

tantsotis
0

Gubben: Nu skojar du väl med mig? Eller? Orijen är torrfodret med flest konstiga ingredienser av allt jag stött på! Läs innehållsförteckningen får du se. Tång, äpple, nässla, tistel ,kamomill mm…

gubben
0

Jag tycker faktiskt att du ska prova med messmör för det är billigare än paraffinolja och katter brukar gilla smaken och ibland behövs det inte mer. Du tycker inte att han verkar sjuk på något sätt annars för det kan ju också vara så att han är lite stressad över situtationen och dessutom saknas ju motion nu och det kan ju också bidra till att han blir trög i magen. Jag vet när Ture var dålig i magen och inte fick vara ute på en vecka och höll strikt diet så var jag tvungen att ta ut honom en timme och låta honom springa lite för att jag skulle ha något att rapportera för veterinären som ville veta hur avföringen såg ut. Efter att ha sprungit som en tok och klättrat upp och ner i några träd så satte han sig äntligen Glad

tantsotis
0

#27 Om det gällt människor hade jag hållit med dig eftersom vi är allätare och växtfibrer måste ingå i vår naturliga kost för att vi inte ska bli förstoppade. Men katter är utpräglat köttätare och då blir det annat.

gubben
0

§28 Nej jag skojar verkligen inte, Orijen är det bästa torrfoder jag har haft någonsin och alla katter mår bra av det och håller dessutom vikten vilket de inte gjorde med RC som var fullt med spannmål. Jag vet inte om jag tycker att de ingredienser som du har räknat upp är så konstiga egentligen, tranbär t.ex är ju känt för att befrämja blåsfunktionen och beträffande övriga grönsaker så lär du säkerligen hitta vitamintillsatser i RCs mat också fast då med syntetiska tillsatser. Orijen har 45% protein och 20% fett vilket är rent otroligt bra för en katt och INGA SPANNMÅL! Det är lika viktigt att läsa om just det, vad de inte har tillsatt:

Vad som inte är tillsatt:
SPANNMÅL, varken majs, ris, vete, korn, råg eller havre
Animaliska biprodukter
Vegetabiliskt protein: soja eller gluten
Sulfater eller oxider
GMO, inga genmanipulerade produkter
Smakämnen eller kemiska konserveringsmedel

tantsotis
0

Visst visst, vi hade kunnat diskuera vidare men det har redan debatterats på andra forum. Jag trodde faktiskt inte du var allvarlig. När jag menar naturligt och bra menar jag för katt och inte människa, som är en hel annan varelse med annan kroppskemi.

gubben
0

Ja och katter ska ha högt proteininnehåll och hög fetthalt eller har du någon annan uppfattning? Det är därför deras foder är gjort för katter och inte människor. Vi människor ska ju äta mycket fibrer som bekant och det ska inte katter. Grönsakerna som du hakar upp dig på är ju vitaminerna och det är ju tillsatt i alla djurfoder. Jag förstår faktiskt inte hur du tänker här måste jag säga. VAD exakt är det i deras foder som inte är bra eller anpassat till katter enligt din mening? Eller du vill inte diskutera det här eftersom det har diskuterats på andra forum???

tantsotis
0

Gubben, den diskussionen blit ot och jag har dessutom inte tid nu att förklara.  Men startar en ny tråd, så kan du ju haka på där, eller läsa på. :)

gubben
0

Kära nån då, ska jag läsa på? Vad exakt ska jag läsa på menar du? Anser du dig vara expert på katters näringslära eller vad? Mycket märkligt att du inte har tid att diskutera detta men ändå har tid att göra en helt ny tråd om dettaFörvånad

Lena
0

#34 & #35 Tantsotis och Gubben kan ni inte fortsätta diskussionen om Orijen i den andra tråden som handlar om just detta. Det blir så snurrigt om den diskussionen ska ta utrymme från Förstoppningen som är vad denna tråden handlar om.

Nu till ämnet förstoppning. Om det är en förvildad katt som precis blivit infångad beror det säkert mer på stressen än på något annat att magen inte fungerar som den ska. Om kissen dessutom äter torrfoder men inte dricker tillräckligt med vatten så beror förstoppningen antagligen på det. Det är vanligare att katter som kommer utifrån har diarré pga maskinfektioner och att de ätit allt möjligt som kommit i deras väg. Men alla variationer kan naturligtvis förekomma.

Vad man alltid ska vara observant på är om katten både kräks och har förstoppning. Då är det sannolikt stopp i mag-tarm-kanalen pga främmande kropp (trådar, svåra hårbollar, andra objekt som katten fått i sig av misstag). I dessa situationer är det farligt med paraffinolja och det är bråttom till veterinären. Men om det inte har förekommit några kräkningar under veckan han varit hos er tyder det inte på några sådan problem. (Vid främmande kropp brukar det vara mycket intensiva kräkningar).

Hur är kissen annars? Kan du handskas med den? Paraffinolja brukar inte smaka så gott så den måste man oftast ge med en doseringspruta. Däremot kan det även fungera bra med olivolja eller tonfisk i olja som andra tipsat om. Tonfisk brukar de flesta katter gilla. Sedan finns det något som kallas kattmalt och som smörjer tarmen och underlättar för hårbollar att passera tarmen. (Används förebyggande) Det kan även underlätta vid förstoppning. Om du kunde locka katten att dricka mycket skulle det vara det allra bästa. Här kan du pröva med att koka sei eller annan vitfisk och sedan ge honom av fiskspadet att dricka när det väl har svalnat av. Det brukar kunna göra susen för drickandet. Du kan även ge honom fisken naturligtvis.   

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Misan
0

Tack Lena, flera dagar har jag tänkt att jag ska koka fisk när jag kommer hem men har glömt det varje gång *vimsig* :) men nu står den på spisen.

Han är lugn, kräks inte, äter dåligt och har bajsat varannan dag enligt dagboken jag för över honom (man glömmer så lätt annars), så det är inte helt stopp utan bara trögt och hårt och man vill ju gärna sätta stopp för utvecklingen innan det blir helt stopp.

jag har inte velat gå fram för fort denna gång utan sitter bara och pratar med honom så att han ska få förtroende för mig, han har ju haft ett hem en gång i tiden är jag helt övertygad om. Men snart är jag antagligen tvungen att sträcka  fram handen och tvångsgosa med honom för den 25 ska han kastreras.

Kattmalt ska jag prova med, utav mina tre så var det bara en kat.t som ville ha men det är värt ett försök

Nu står Miranda och skriker på mig i köket (fisken luktar) så det är bäst man går dit :-)

Lisa

Lena
0

Om kissen äter dåligt är det nog därför det inte blir så mycket på lådan. Dålig aptit det brukar det vara första tiden när skyggisar kommer in i stugvärmen. Att sukta med kokt fiska tonfisk och annat som lukter gott kan då göra susen för aptiten. Superbra att du för dagbok, då har man bättre koll.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Misan
0

Jippi fisk var gott! Med min hand ca 10 cm från honom så sitter han och morrar åt mig samtidigt som han äter den fisken jag la framför nosen på honom, liten fegis är han. Med mycket spad till fisken så ska det här lösa sig. Tack alla för alla förslag de behövdes verkligen.

Lisa

gubben
0

§39 Han har kanske har en rottweiler i släkten för de brukar ju morra fast de är gladaSkrattande Den här katten ser ju nästan ut som din "kossa katt" som du tog in förut. Tror du de kan vara släkt?

Lena
0

#11 Missade bilden, men vilken go katt. Så orginellt tecknad han är.

//Lena

Misan
0

#41, visst är han fin och annorlunda tecknad i ansiktet, som en mask ungefär.

#40 det är ju möjligt har suttit och studerat bilderna på Zorro och Harlequin och de är väldigt lika runt nosboxen och den breda nosryggen men samtidigt är det svårt eftersom katter kan vara väldigt lika utan att vara släkt. Men de är ju infångade på samma ställe så chansen finns att de är dumpade samtidigt.

Hawknestgrove
0

Mina funderingar om förstoppning… Har alltid hört, att paraffinolja är bra vid TILLFÄLLIG förstoppning. täker bara på oss människor. Äter man laxermedel, så förslöas tarmen och den får inte röra sig, vilket i sin tur ger hård mage. MAn hamnar m a o ien ond cirkel. Många anorketiker sitter fast i den S****en livet ut. Däremot, så har jag hört, at medlet INOLAXOL kan även ges till katter i liten mängd. Det sväller liksom upp och ser till att tarmen arbetar, vilket den ska.

HAr jag fel i mitt "mänskliga" resonemang? Håller nog med, att messmör är en naturligare och vad jag tror i så fall, en bättre väg att gå….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tantsotis
0

Det är jättemycket mjölksocker (laktos) i messmör.  Därför föredrar jag paraffinolja när det gäller tillfällig förstoppning och hårbollar.

Ingen av mina katter har problem med magarna, men om någon katt hande långvariga förstopppningsproblem skulle jag hellre än att medicinera lägga om kosten. Öka mängden grovt så tarmen har att jobba med. För katt innebär det inte växtfibrer utan t ex kycklingvingar, klippt strömming etc.

Leffe
0

#43 Tror nog att messmör är bättre än parafinolja om katten ska ta det under lång tid. Min kan kommer nog att ha problem länge så jag kommer att prova messmör. Risken är bar att jag äter nog upp det själv - det är ju så gott

Hawknestgrove
0

Ja, kostomläggning och motion är ju vad manordinerar folk. Plus bulkmedel, typ Inolaxol.

Men tänker jag rätt,när det gäller rent laxativa medel. även för katter?

vanessa
0

Säkert redan tipsat. orkar dock inte läsa hela tråden nu men när mina katter vid tillfälle var hårda i magen fick de W/D-mat. Torrfoder. Det satte fart på magen på rätt sätt. Min ena katt, Love Tasslös, äter det hela tiden. De andra när magen blir hård vid tillfällen. Då blandar jag i det i deras andra torrfoder. /Vanessa

Hawknestgrove
0

Ja, bra att det finns foder som funkar. Någon som kan svara mig i min fråga? #46 alltså?

tantsotis
0

Gunilla, jag tänker såhär:

om katten har förstoppning och kostomläggning som jag föreslog, med tillsats av grövre BARF-liknande kost, inte funkar, skulle jag låta veterinärundersöka katten.

Om katten äter mycket torrfoder skulle jag skippa det helt, eftersom förstoppning kan bero på att den är kroniskt uttorkad.

Att laborera med laxermedel, huskurer och receptfria mediciner till en kroniskt förstoppad katt gillar jag inte. Vissa torrfoder för dagligt bruk  har laxerande medel tillsatta, loppfrö, linfrö mm, men det skulle jag inte heller ge. Tror hellre på det medel du nämnde eller Lactulos, som visst också katter ska tåla. Inte säker dock.

Linfrö uppblandat i våtfoder tillfälligtvis eller paraffinolja till kortvarigt förstoppade katter. Långvarigt kostomläggning med kycklingvingar etc. Funkar inte det = vette. Det kan finnas fysiska problem som orsakar förstoppningen.

Avråder från messmör pga laktosinnehållet.

Hawknestgrove
0

JA, du menar Inolaxol?

Ankah
0

Bulkmedel fungerar inte över huvud taget om de nte kombineras med ett ordentligt vätskeintag, så om man av den anledningen skippar torrfoder så är det nog bättre att försöka med andra medel…

tantsotis
0

Om inget av det andra jag skrev gett resultat och vette inte rekommdenderat annat så skulle jag prova t ex Inolaxol. Hellre det än paraffinolja dagligen t ex. Men tycker kostomläggning borde räcka på en frisk katt,  mycket ben och grov konsistens.

gubben
0

Den här tråden handlar väl inte om någon katt som ska ha paraffinolja dagligen?  Det handlar om en katt som kanske har tillfällig förstoppning och det veterinären gör i sådana fall är att ge just paraffinolja. Självklart ska man inte hålla på att ge sånt hela tiden men det är väl ingen som har föreslagit det heller?

supermoccine
0

Gammelkatten mommo som bor hos min mor har problem med återkommande förstoppning pga ålder. Hon får uppblötta linfrön inblandat i sin blötmat samt laktulos (men inte jämt tror jag). Det hjälper henne åtminstone. Hon har också, när det varit riktigt illa och hon har lidit och inte fått ut något fått laxermedel som sprutas upp i baken. Det har löst upp den hårda proppen så att hon kunnat bajsa. Men med linfrön och laktulos så har det funkat bra. Min lillasyster var kattvakt ett tag och visste inte riktigt hur mycket uppblötta linfrön hon skulle ha i så hon tog lite mer än vad mamma brukade och då blev det ännu bättre.

Är magen bättre nu? Såg precis annonsen om Harlequin från blocket. Hade för mig att han figurerat här så jag gjorde en sökning och visst :) Han är så vacker, särskilt på bilden där han sitter och visar upp hela sin ståtlighet.

Misan
0

#54 Vad skönt att det finns något som hjälper för trög/förstoppad mage är inte roligt.

Nu är han bättre i magen, vetten kollade igenom honom och det var inga problem, han går en gång om dagen men han kanske inte behöver mer. Jag är inte populär hos honom just nu sedan i måndags. Det blev två varv runt rummet innan jag fick in honom i buren dessvärre. Ledsen

Bilderna är ju tagna innan vett besöket och då var vi goda vänner, fick inte klappa honom men han var helt avslappnad tillsammans med mig, sträckte sig efter mig m.m. Men nu gömmer han sig för mig och tycker att jag är den läskigaste varelsen på jorden, ligger väll på -7 just nu. Så jag ligger längre bak nu än när jag fångade in honom. Det blir stenhårt arbete för att få honom att lita på mig igen.

Lisa

marieborg
0

Hur går det med snyggingen? Är ni vänner igen?

anniii
0

Oj vilken fining!!!  Hoppas att han är bra i magen nu. En av mina katter har varit dålig i magen ibland och då har jag gett dem Bifolac som är koncentrerade magsyrebakterier (typ såna som är i yoggi men innehåller inte laktos). Jag har frågat veterinären och hon trodde också att det skulle vara bra och det har det varit. Vågar ju inte gå i god för dem men det har funkat både på mig och katterna  :)  Bifolac rekommenderas mot problemmagar, diarre, förstoppning mm. Finns på apoteket. Det är kapslar i ett rör. Kapslarna kan öppnas och så strör man bakterierna över maten. 63 kr.

Lycka till!

Alexej
0

Tråkigt att vara på -7 igen men hans hälsa var ändå viktigare. Hoppas han är snart på +7…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Misan
0

Nu är jag på plus igen men han vägrar vara på golvet när jag är i närheten utan han ligger i sin transport som står uppe på en hylla. Det går alldeles utmärkt att kela med honom när han är där men eftersom jag inte når med handen utan att stå på en stol och täcka utgången så är jag rädd att han får panik så vi kelar med ridspöt som har en hand längst ut. Han verkligen tokmyser men jag vet inte hur jag ska få ner honom på golvet igen så att jag kan kela med honom på riktigt.

Någo som har några förslag, det går inte att muta honom med något för han äter inget annat än torrfoder. Annars så får jag vänta ut honom.

Maria
0

Är det en riktigt akut förstoppning som min Moritz har haft vid ett par tillfälle. Han har suttit och skrikit i lådan. då kan man enl. veterinären ge Microlax som finns på apotek. (ett litet minilavemang). Man sticker förstås inte in hela pipen och inte hela innehållet men det är som sagt BARA VID AKUTHJÄLP. Det löser upp så att säga avföringen som "proppar igen" längst ner.

/Maria

Kittekatten
0

#59 Härligt att du är på plus i alla fall. Har han någon transportbur på golvet/i soffan? Så kanske han känner samma trygghet som på hyllan och törs vara där fast du är i rummet.

Misan
0

Jo det finns två transportburar på golvet, ny hylla på väggen (lägre) med transportbur men neej då ingen av dem funkar, det är tryggt längst in i hörnet, för kanske börjar hon jaga mig runt rummet igen om jag vågar mig ner därifrån.

Men man ser spåren i badrummet på morgonen så han vågar lämna sitt trygga sovrum när läskiga jag inte är i närheten ;-)

Kittekatten
0

:-) han är ju inte dum… Kan han vara kattmynta-fantast då? Min Knäckis blir ju helt galen när jag sprutar kattmynta någonstans, där ska han bara vara och rulla sig i väldoften. Kanske kan lille gubben funka likadant, så om du sprutar i de mer lättillgängliga burarna så törs han gå in i dem och slå sig till ro så pass länge att du hinner gosa med spöet, och på så sätt visa att det är mysigt på andra ställen också.

Misan
0

Konstig katt ;-)) fräste när jag la fram vanlig kattmynta, slickar lite på bacon, rör inget annat än torrisar. Har nog försökt med det mesta i matväg men nehe då.

Vill du ha han ?? Hi hi hi

Kommer jag bara igenom så kommer han att bli världens gosigaste katt, redan idag så lägger han sig med huvudet upp och ner och visar nästan magen men bara längst in i transportburen. Han ser ut som om han kurrar men jag är inte helt säker för han låter inte.

Kittekatten
0

Ja, han verkar ju liite speciell, kräsen till tusen… ;-) Tja, det är väl bara att ta det hela den hårda vägen då, utan hjälpmedel, och vänta ut honom. Till slut måste han ju fatta att man kan gosa även på andra ställen. Eller?! ;-)