Försäkring täcker fullt ut?
Ni som har massor av erfarenhet av katter som varit sjuka eler förolyckats, hur går det att försäkra en sån katt? Hur långt efter sjukdomen/olycksfallet gäller försäkringen fullt ut? Eller är det som med hästar att det finns ett undantag i försäkringen och den inte täcker för just den sjukdomen eller olycksfallet som katten blivit behandlad för? Vill försäkra min nu friska kisse men undrar över detta!
Ja, det är nog vad jag har fått till mig, att du inte kan nyförsäkra en katt som har varit sjuk i vissa delar. Katten måste vara fullt frisk och sedan så har du en karenstid på 30 dagar, från försäkringens tecknande. För att få riktig klarhet, är det bäst att ringa. Men karenstiden är jag hundra på.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jo, karenstid är det även på en katt som aldrig varit sjuk så det stämmer. Han är sist i raden att bli försäkrad eftersom han varit sjuk och jag vill ju ha fullständigt försäkrat annars är det ju inte stor mening.
Bästa att du ringer och är ärlig i dina frågor. Ananrs är det pengar i sjön
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nej, den blir försäkrad för allt som inte är en följd av just den sjukdomen den har haft.

Det är olika mellan försäkringsbolag. Jag har varit med om att Agria satte undantag för urinvägssjukdomar pga en urinvägsinfektion (hittekatt intagen en kall vinter), något If hävde omedelbart då jag böt bolag (utan veterinärintyg). Agria hävdade också att ett fel var medfött och de vägrade ersätta, men då veterinären använde "rätt ord" fick jag ersättning.
Det finns alltså undantag, det gäller bara att veta vad man ska fråga om. Så mitt råd är också - ring och hör efter. Precis som #3 skriver - annars är det pengar i sjön.
På agrias hemsida kan man anmäla sig om man vill bli uppringd och disskutera försäkringar så jag tycker att du gör det. Då är det bara att fråga på vad dom rekomenderar att du ska ha för försäkring och allt.
/Christine

Eller ring dem själv, jag tror att de har ett kostnadsfritt nummer. Då kan man också teckna försäkring direkt på telefon. Jag har väldigt bra erfarenheter av kontakten med Agria, telefonpersonerna verkar väldigt inlästa och duktiga på deras försäkringar.
Ok, tack alla! Ska genast ta tag i detta så att jag får alla försäkrade nu.
Nu är det ju så att jag har alla andra försäkringar i Folksam, även djuren (hundar, hästar, katter), så jag satsade på det. De har alltid funkat klockrent när det varit något. Anmälde häromdan men har inte fått någon respons än. Skrev ju i vad för sjukdom och när det var vi sökte för det så vi får se vad de säger. Nu är det olyckligtvis så att katten har svårigheter att kissa igen (urinsten) så vi ska till vet imorgon. Så försäkringen börjar ju inte gälla nu iaf.
Har nu fått försäkringen för katten och visst var det satt undantag!
"Reservation för sjukdomar i urinorganen samt komplikationer därav. Reservation för hjärtsjukdomar samt komplikationer därav."
Vetten på djursjukhuset gissade urinvägsinfektion och hörde blåsljud på hjärtat, vilket hon sa kunde bero på stress i samband med besöket där!
Känner för att ringa och säga upp den igen direkt. Någon som har en aning om vilken sjukdom som är vanligast för katt, den det söks mest för?
Det är bergis urinsten det söks mest för..

Jag har mina katter försäkrade i Agria vilket jag tycker fungerar bra. Nova blev sjuk i mag/tarm besvär bara ett par veckor efter att karenstiden hade gått ut. Agria ville då ha lite mer information av mig om Novas histori innan de betalade ut ersättning så jag skrev ett brev där jag berättade precis hur det hade sett ut och därefter fick jag ersättning. Nova har därefter fått gå till veterinären upprepade ggr för x antal tusenappar för sina magproblem och det har inte varit några problem att få ersättning då heller.