Kattvärnet, tankar om.....
I förrgår så pratade jag med min kompis i Stockholm, som jag ska bo över hos när jag kommer upp på manifestationen. Hennes kompis had eköpt sig en liten kisse på Kattvärnet. Priset var helt OK, 1200 kr, för en kastrerad och genomgången kisse. Kissen bodde i samma bur som sin mamma, som hade hittats på en parkeringsplats och hade trasiga öron bl a. Nu tyckte de, att de gärna hade velat ta både mammakatt och dottern, men när priset var detsamma för mammakantt, då drog de sig ur. Jag kan på sätt och vis förstå. Ok, för att priset är 1200 kr för en katt, men tar man bägge två som siter ihop, då får ju dels katten man tar sällskap och dels så finns det plötsligt påplats för en-två kissar till. Att någon betalar 1200 kr för lilla mammakatt, är ju inte speciellt sannolikt. Så derasd undran var, visselrigen hade ju antagligen mammakatt kostat en massa mer i vetkostnader, men hade det inte blivit bättre, om båda katterna hade fått gått till samma familj, om dock för en grupprabatt?
Dessutom, så hade ju Kattvärnet en butik. Priserna var skyhöga, tyckte de och tänkte i sitt stilla sinne, att det är många grejer som bara blir hyllvärmare, då priserna i många fall vär högt över zooaffärers.
Detta är alltså inte MIN mening, utan tredjhandsinfo jag har fått. Kunde inte låta bli att tänka på stackars mammakatt, som blev ensam kvar, hur länge?????
Någon som vet mer?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det är inte bara Kattvärnet som gör så, de flesta katthem som jag vet något om tar fullt pris för alla katter oavsett hur många man köper. Det är möjligt att man får en plats till men får man inte in några pengar så har man ingen möjlighet att ta in någon katt till denna plats så det är en evig cirkel.
Lisa

Vi sänker inte heller priset på katterna om man köper fler än en. Även om man betalar full pris betalar man fortfarande mindre än vad man själv skulle ha betalt för kastrering, vaccinering, avmaskning, id-märkning, hälsokontroll mm.
Även med anledning till att vi vill höja kattens status säljer vi inte katterna med flerrabatt. (Köp två för priset av en?).
/Miranda
Ja, nu var det inte så, att de ville ha två kissar för sasmma pris som en, utan de hade gärna betalt typ 5-700 extra för henne…..
Men varför skulle inte hon vara värd fullt pris för? För att hon har haft det svårt i livet och är lite ärrad? Varför skulle det vara osanolikt att någon betalar 1200 för henne? För mig är det den typen av katter som jag faller för.
Märk väl, detta var alltså tredjehandsinfo jag kommer med. Håller med, självklart för många av oss, så är det så att många faller för de som har haft det svårast. Men nu hade alltså båda katter kommit till ett jättebra hem , plus att plats hade getts för nya. Tror att Kattvärnet skriver avtal de med, eller hur? Observera, att jag bara ventilerar deras åsikter här och frågar lite som jag själv tänker också? Som jag motiverade till min kompis, så har naturligtvis mammakatt kostat flerfaldigt mer i vetkostnader än ungen, men ändå? Är ett gott hem mindre gott, för att de kanske hade gett 1800-2000 kr för båda katterna?

När det gäller kattpriser så är jag lite ambivalent - jag tycker definitivt att ett högre pris på katten hjälper till att höja kattens status och jag är fullt medveten om att det egentligen är en vinstaffär att köpa en "färdigfixad" katt jämfört med att betala kastrering osv själv. Vad som däremot är en risk om man tar mycket mer betalt för sina katter än vad andra gör, det är ju att folk hellre plockar hem en "gratiskisse". Med det så menar jag inte att mina kissekatter inte är ovärderliga och värda sin vikt i guld (I Ullas fall alltså flera miljoner…) men möjligen så ser inte alla det på det sättet. Jag tror att 1200 spänn är mycket pengar när man vet att "man kan få det gratis"…
Missförstå mig inte med detta - katterna är värda att kosta minst lika mycket som hundar - men jag tror att det finns en risk att man skrämmer iväg potentiella adoptivföräldrar om prisskillnaden mellan blocket och katthemmen skiljer sig alltför mycket.
Tycker att 1200: för en katt är bra och inga rabatter alls ska det vara.
Helt rätt som de och andra katthem gör.
Jenna
Instämmer helt med #4 och #7.

#5 har föreningen bestämt sig att ta samma pris oavsett om du köper en eller fler katter då är det så. Tycker i så fall inte att man ska förhandla ett pris om föreningen användar sig av policyn att ta samma pris oavsätt.
(förhandlar man också i kassan på ICA när man har köpt 2 av samma vara?)

Nä, jag tycker nog att det är lite läbbigt med "paktepriser" på djur, ryser till litegrann när de har "marsvinspaket - två marsvin och en bur 350 kronor" i zooaffärer…man skaffar inte djur på det sättet…
Jaja, förlåt att jag yttrade mig ens. det var bara det att både min kompis och hon som köpte kattungen undrade om de hade varit "dåliga" människor om de hade velat haft bägge katterna för låt oss säga 1800-2000kr…. KAnske bäst att inte göra någras inlägg alls här. Känner mig både lessen och påhoppad. För det första, så var det ingen, som ville ha två katter för samma pris som en. För det andra, så var det inte min fundering, utan deras, som köpte kattungen. Märkligt, att det ska bli tjafs om en sån här sak och ingen som kan se fördelen med att två katter får ett bra hem och det finns plats för två frusna katter till. Det finns något, som heter, skjut inte budbäraren. Men det är precis som jag känner nu.
#11, känn inte så, jag menade i alla fall inget illa mot varken dig eller din kompis. Hon är inte den enda som tänker som hon och jag reagerar bara på tankesättet inte på om hon eller du är dåliga kattmänniskor.
Mvh
Lisa

vadå påhoppad? Vi ger ju bara våra åsikter om det hela?
Liknelsen med ICA var inget vidare. Men som sagt, ursäkta, att jag ens yttrade mig. .

Gunilla - det var inte meningen att hoppa på! Jag tycker att alla som betalar så mycket för en katt är pris värda, det visar ändå att de tycker att de har ett värde, och att man kontaktar ett katthem när man ska skaffa katt betyder ju att man känner till problemet och vill dra ett litet strå till stacken! Och jag kan hålla med dig om att man kanske borde utnyttja möjligheten att fixa bra hem till TVÅ katter när man kan - om de dessutom gillar varandra innan är det ju helt jättebra!
Måste säga att liknelse med ICa var dålig. Jag får reklamblad varje vecka från ICA där det står att man får varor till extrapris eller Köp tre får den billigaste gratis. Vi bör nog hålla oss till katterna och det säljer som tur är inte ICA.
Jag tycker att frågan om att få en av katterna till lite lägre kostnad om man tar två är intressant. Om man vet att en av katterna får det bra - är det då inte toppen om katt 2 också får det lika bra och får vara tillsammans med katt 1. Är inte det jättebra för den som säljer att veta att båda får det bra tillsammans att man kan sänka priset lite för katt 2. Annars får man fortsätta ha katt 2 kvar ett tag till, med tillhörande kostnader, och hoppas att denne också så småningom hamnar i ett gott hem.
Tack Leffe, för precis mina och min kompis tankar….Kan meddela att den lilla kssen har det superbra. Mamman hade också fått det toppen och sluppit skiljas från sin unge…..

hm, om jag förstått rätt så var tanken när din bekant besökte katthemmet att köpa bara en katt, att den tanken på mamma katt kom när de väl var där? isåfall kan jag förstå hur de tänkte. 1200 är mycket pengar för de flessta och att spara ihop dessa pengar kan ju ta sin tid,mår mamma katt bättre av att följa med sin unge kanske reducerat pris hade varit en bra ide, samtidigt som jag kan förstå att katthemmen behöver ha in pengar till sin verksamhet, grupprabatt tycket jag nog inte bör vara standard men i fall som dessa då katterna mår bässt av att följas åt hade det nog varit en bra ide främst för mamma katt då.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Precis. De var ute efter En katt. OCh var villiga att betala 1700-2000 för båda, när de såg att mammakatt blev ensma kvar och tog upp en burplats i allafall. Självklart är det inget man ska ha som regel, men säg vilka regler som inte ahr undantag?

Men jag tycker att det skulle vara okej att få mammakatt lite billigare. Enligt min åsikt. Här på katthemmet så får man två för en, kan vara lite dumt jag vet men inget jag kan styra över tyvärr.
Ja, det var just olika åsikter och olika regler jag var inne och ville höra. Bra att tråden har tagit en annan vändning.
men jag vänder inte, undrar fortfarande hur de ska klara att ta in en annan katt om de inte får in några pengar? Då spelar det ingen roll hur många toma platser man har om man inte kan ge de katter vård och mat som man tar in?? Det kostar stora pengar att driva ett katthem och eftersom man inte får några bidrag så måste man få in varje krona.
Lisa

Hallå, lite ironi tål ni väl eller?
#22 Visst kostar det stora pengar och katthemmet får fortsätta betala för den katten som blir kvar som kanske hade gått med om man gått ned ett par hundra i pris och den fått det bra. Då hade katterna fått det bra och katthemmet sluppit kommande utgifter på den katten samt fått tom plats. Man kan se på saken så också

Det är väl helt klart så, och det tror jag att alla härinne kan hålla med om, att de få katthem som finns har så tragisk kort om anslag att de inte har möjlighet att bara "bjuda" folk på veterinärkostander. Den egentliga lösningen ligger väl i att dels delegera mer anslag till katthem, till bra katthem, och dels att höja priset på samtliga katter så att den nödvändiga avgiften inte verkar så hög.
Skulle avbetalning kunna vara en lösning?

Vänder man sig inte till ett katthem just för att man är insatt i problematiken och vill dra ett strå till stacken ? Katthemmen säljer katterna med förlust och de flesta går på knäerna. Ska då kattköparen vinna ännu mer ekonomiskt än att dom redan gör? Det tycker jag inte.
Skulle pengar vara att problem då kan katt 2 flytta med ett tillfälligt jourhemskontrakt.
#26 Det sista låter bra förutom att katthemmet inte får in några pengar alls, men man kan kanske göra avtalet så att katthemmet slipper stå för kommande utgifter för katten i alla fall. Men det blir inget predujikat att katthem säljer med rabatter och det är ju bra.
#25 Låter vettigt. Och när det gäller kattköp kanske man från början höjer priset med t ex 200 kr, om inte den så kallade smärtgränsen för köp är nådd och när någon då köper ftvå sänker man priset med 100 eller 200 för katt 2 och gör då ingen större förlust än om man säljer en
Frågan är, hur många fastnar för mammakatt? ärligt talat, av vanligt folk, vill det säga. HAde mammakatt fått flytta med, så hade plats blivit ledig för två nya kissar och mammakatt hade fått ett bra hem. Alternativet tillfälligt jourhemskontrakt hade varit en lösning, kom väl aldrig på tal. ÄR det ingen, som känner till KAttvärnet i Västerhaninge här?
I vårat fall har vi någon gång gjort så att den ena katten betalts direkt och den andra katten skrivits in i jourhem och betalats månaden efter. Har hänt någon gång då t.ex. man haft en tuff månad med räkningar och vill vänta en månad med sista betalningen. På så vis har en bur blivit ledig, samtidigt som båda katterna fått komma till samma hem.
#29 och #26 Är det så man gör så låter detta väldigt vettigt
JA, det hade varit en utväg. Men nu vet jag inte hur det gått
Svår fråga det här. Det är ju bra priser på katthemmen med tanke på hur mycket man slipper bekosta i form av veterinärräkningar etc. Sedan kan man få hjälp att välja en katt med en karaktär som passar in så bra som möjligt om man t.ex. redan har ett kattgäng hemma. Och sedan har vi ju det här med kattens status. Vissa katthem kör med rabatt om man adopterar två och andra tar olika priser för kort- och långhårskatter.
Men #11 du får inte ta det som påhopp att olika personer ser olika på saken. Så blir det ju i diskussioner och är väl också därför man tar upp en sak till diskussion. Om alla tyckte precis som man själv hela tiden, då vore den inte så stor ide att starta en diskssusion överhuvud taget.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
JA, jag tackar för att tråden fick en trevlig vändning. det är Leffes förtjänst. Ingen här inne från KAttvärnet?

Vi har haft långa diskussioner om prissättning av katter hos oss på Sth Katthem. Ska en kattunge vara billigare än en vuxen katt? Den är ju trots allt inte kastrerad. Ska en raskatt kosta mer än en huskatt? Ska långhåriga katter kosta mer, de är trots allt mer eftertraktade än korthåriga. Ska man få rabatt om man köper fler än en katt osv, osv. Det är mycket att fundera på. Vi kom fram till att alla våra katter kostar 900kr st oavsett ras, ålder utseende, antal katter man köper osv. Med det vill vi säga att alla katter är lika mycket värda.
Man kan krasst konstatera att vi går med förlust på de vuxna katterna men gör någon hundralapp i vinst på kattungarna men för oss är det inte det som är grejen. Vi har resonerat utifrån en långsiktig strategi. Utver det dagliga arbetet med katterna på katthemmet vill vi arbeta långsiktigt strategiskt med att höja kattens status och på så vis minska antalet hemlösa katter. Vi tycker att budskapet att "Alla katter är lika mycket värda" är viktigare i det långa loppet än att tjäna några hundralappar extra på en långhårskatt eller att ge rabatter för att "bli av" med katterna snabbt. Och jag tror att alla katthem som har enhetspris för sin katter resonerar likadant.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Ja, 1800 kr var ju det de var villiga att betala… Men tyvärr inte 2400…….
#28 Förstår inte varför vanligt folk inte skulle fastna för mammakatt? Att hon bla har "trasiga ögon" brukar inte avskräcka snarare tvärtom, tycker jag.
Ex: Katten Bootstrap Bill på Stockhlms katthem som blev bokad så fort han blev bokningbar. Han är som det står i hans info ärrad och tilltuffsad men det spelade ingen roll.

#36 Håller med dig, det finns nog många som vill ha äldre katter med trasiga öron..Själv ville vi ha äldre katter som hade varit på katthemmet länge, gärna svart/vita. Så blev det till slut hos oss
.
Ja, vi får hoppas på det bästa. Är det inte någon som har kontakt med kattvärnet, så jag kunde få se Kissen på deras hemsida?? Min kompis är nämligen totalt datorokunnig, vägrar lära sig…..Hittar till hemsidan det gör jag, men just att hitta rätt misse, det var värre. hon var visst upphittad på en parkerignsplats och hade även fått något problem med käken… Något bekant?
# 36 Bootstrap Bill är rena charmbomben….man smälter när man träffar honom. Han charmade många på den korta stund jag var inne på katthemmet idag.
#38, antingen har hon redan fått ett nytt hem eller så har hon inte kommit upp på hemsidan, de har många flera katter där än vad som visas.
Jag har haft kontakt med Kattvärnet, mer säger jag inte!
Åhhh Misan, du behöver inte säga mer. JAg hoppas så! Ingenting vore bättre än att lilla kissen fick ett bra hem! önskar jag, min kompis och de som har den lilla ungen!
jag minns inte vilket katthem det var, men jag har sett på någon hemsida, att varje katt man köper utöver katt nr 1 fick man lite rabatt på.
en annan sak jag grubblat på, är varför kks tar så lite betalt för kattungarna? (Obs! detta var inget påhopp!) om det säljs vacc och id-märkta borde man väl kunna ta långt mer än 350 kr? eller är det marknaden i södra sverige som haft ett finger med i spelet ang prissättningen? det verkar ju vara ett överflöd av katter där nere utan dess like….

tror 350 är förmedlingsavgiften för katter på kö , för de i stödhem som är vaccinerade och dyl tar de mer, tror 700 för en korthårig men det står på hemsidan, kan tillägga att jag är glad att katthem tar betalt, här tar DV inte ett öre, man för skänka om man vill pengar men vill man inte betala behöver man inte, det gillar jag inte,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
" 43 aha, jag tyckte det var väl lite väl lite. tack för informationen!

§28 Kattvärnet ligger inte i Västerhaninge utan i Handen, borde ju jag veta som bor i Västerhaninge
och jag håller med Misan om att om de inte får in några pengar så kan de inte ta in fler katter. Mamma katt har förmodligen redan kostat det värsta i form av kastrering, vaccineringar och veterinärvård och kostar nu "bara" mat och sand medan man med en ny katt får börja om igen med dessa kostnader och det är ju inte direkt gratis. Jag tror inte att de har några problem med att få vuxna katter sålda, varför skulle det vara svårt? Alla vill ju inte ha busiga kattungar och som någon sa, om man väljer att köpa katt från katthem så kanske man vill göra något för de allra mest utsatta. Så tyvärr är jag inte heller inne på reapris och dessutom är det ju inte alla kattmammor som jublar av glädje att få leva sitt liv ihop med sina ungar utan tvärtom så brukar de ju tröttna på dem när de börjar bli stora nog att flytta.
Det jag lite grand har emot Kattvärnet är att de lämnar ut katterna utan att kolla hemmen eller låta köparen hälsa på flera gånger (som Stockholms katthem t.ex gör) och såvitt jag vet så får köparen hämta katten på katthemmet i stället för att de kör hem katterna så att de får se med egna ögon vad för slags hem det är. Det handlar ju dock inte om att avyttra så många katter som möjligt utan att även i största möjliga mån se till att katterna får riktigt bra hem. Sen stöder jag hellre sådana katthem som tar sig an även förvildade och "otama" och det gör inte Kattvärnet.
Gunilla: du måste ju bara komma och hälsa på när du är här i trakten, om du får tid vill säga. PMa mig så får du mitt telefonnummer.
Uppdatering här!
Nu pratade jag med min kompis igen. Det var hennes svägerska som hade köpt katten. Nu var det visst så, att de inte ville lämna två katter till min kompis svägerska, p g a att hon är sjuklig, vilket fick saken att stå fram i en helt annan dager även för min kompis. De tyckte,. att i fall hon blev sämre, så kunde det vara med problem både för henne och för KAttvärnet. Så så var det med det. Men min nyfikenhet är inte stillad, hur gick det för mammakatt? Det är ju huvudsaken för mig….
Nu blir det ingen Stockholmsresa av för mig denna gången. Många orsaker, en av dem ekonomi. Dök liksom upp en bilskatt i alltihopa, visserligen väntad, men ändå…. Men gubben, jag pmar dig om telefonnumret. Hälsar gärna på, om jag är välkommen längre fram i vår, då väglaget bl a inte är så förrädiskt…. Ska kolla på en annan bil lite smått också…. Min bil är gammal, en 81:a, visserligen nybesiktigad u a, men vore inte såååå kul att ringa hem:
-JAnne, jag har fått problem, står i Västerås……

Det ställer saker i helt annat ljus. På vilket sätt är kvinnan "sjuklig". Då är frågan om hon ens ska ha en katt. När vi adopterar ut till de som är äldre eller sjuka så brukar vi vilja ha back up inom släkten/vänner. För annars kan kissen komma tillbaka på en gång.
Angående pris så går det att betala i två omgångar. Men inte att ge rabatt.
Denna mammakatt har eller kommer att få hem, ålder och slitenhet brukar snarare vara lockande för de med hjärtat på rätt ställe. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Ja, så sjuk är hon inte…. JAg går inte närmare in på det här, då det kan bli för personligt. Men även min kompis förstod att det är lättare även för Kattvärnet, att i värsta fall behöva ta hand om en katt , om ägaren blir sjuk än två. Hon är alltså inte knäpp i skallen ,eller så! Så klart det finns backup… Min kompis tex och hennes make……
Vill så gärna veta lite om mammakatt…..

Hej Gunilla! Jag känner till Kattvärnet mer än väl.
Vet Du vad kattungen, alt. mamman hette?

När jag nyss tagit hand om min första katt för några år sedan tyckte jag att hon behövde en kattkompis så jag kontaktade en av katthjälpsorganisationerna här i Skåne eftersom jag tyckte att jag kunde slå två flugor i en smäll och ta hand om en katt som behövde nytt hem, samt ge min katt en kompis.
De hade precis fått in en massa katter och ungar från ett ställe utanför Helsingborg så jag bestämde mig för en kattunge eftersom min hona bara var några månader. Den skulle kosta 350 kr, men sen tillkom ju resan till Helsingborg för mig samt veterinär kontroll, avmaskning etc. Så jag räknade att det allt som allt skulle gå på 15oo vilket var min smärtgräns just då.
Hade fått bilder på katten som skulle flytta hem till oss och förälskat mig i honom. Sen när det började bli dags att hämta honom då ska kvinnan som är jourhem plötsligt ha 750 kr för honom för han har blivit semilånghårig!
Jag tyckte det var urdåligt och blev otroligt ledsen eftersom jag verkligen inte hade råd med mer pengar än 1500 just då. Så jag pratade med flera andra inom organisationen som sa att jag skulle få köpa den för summan vi bestämt från början. Men då hade jourhemstanten redan sålt honom.
Jag tycker absolut att katter ska kosta pengar men jag tycker det blir väldigt fel när en katt kostar olika beroende på om den är kort/semi eller långhårig. För mig känns det som att man verkligen gör skillnad på värdet hos katter om man tar betalt efter pälslag.
Dessutom så hade dom inte haft några veterinärskostnader för den här katten då jag skulle få den utan veterinärbesiktning, avmaskning eller skabbbehandling.
Detta var väl sådär 7-8 år sedan och jag hoppas att det är förändrat nu.
Jag vet att många katter blir kvar hos jourhem/katthem och finns det folk som vill och kan ta hand om dom så borde väl det bli billigare för hemmet i längden, även om man inte får in fullt pris för 1 av katterna?