Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutsatta-djur
Läst 1671 ggr
Elcyion
0

Djurplågeri? (Kanin)

Blir mer och mer illamående när jag ser hur grannens kanin har det (den bor utomhus). Den har en utebur på ben med ett litet hus på. Men den är sååå SMUTSIG :( De har bott här i gissningsvis snart 2 månader, och har inte sett buren blivit rensad en ända gång på den tiden. Kaninen är dotterns (hon är väl i 15-16 års ålderna). Pappan har en schäfer som ser ut att må bra. Den har vatten. Mat vet jag inte hur de gör med. Men har sett både knäckebröd och morötter där inne ibland. Sover ju när de går iväg till jobb/skola. Är det någon som har bättre koll på vad som gäller för skötsel av kanin?

Funderar starkt på att anmäla för djurplågeri/försummelse av djur (eller något åt det hållet), men vill ha lite mer koll på vad lagen säger innan jag drar igång något.

Medarbetare på jack russel terrier

Casper
0

En kanin ska ha ständig tillgång till hö då detta är huvudfödan! Du kanske ska ta ett snack med dem om att du reagerat på att det "börjar" se lortigt ut i buren…

martdat
0

Är buren isolerad? hoppas det,,, ang morötter till hund så är det bra för deras tänder blev jag tillsagd av uppfödaren till den hund jag hade,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Wiizy
0

#3 - morötterna var till kaninen, tror jag hon menade iaf.

Elcyion
0

#1 Har aldrig sett något hö där inne. Kanske är feg, men vill inte stöta mig med dem. Han är jättetrevlig. Vi bor precis vägg i vägg. Vill mer att de ska få ett wakeup-call.

#2 Buren är för liten för att han ska kunna springa runt i den. Har aldrig sett dem ta ut kaninen och kela heller. Barnen på gården är där ibland och klappar den, så h*n borde ju inte vara aggressiv.

Citat: "Allmänna råd till 4 kap. 22 § Ett förvaringsutrymme för djur bör rengöras och utgödslas minst en gång per vecka om inte systemet för djurhållning är uppbyggt för andra rutiner som ger minst lika god hygien. Vatten till vattenlevande djur bör renas kontinuerligt med pump och filteranläggning samt bytas vid behov." Det kravet uppfylls inte!

#3 Det är kaninen som fått morötter. Hunden vet jag inget om förutom att den är glad och hälsar gärna på människor, har bra päls och ser fin ut i hullet.

Ska försöka ta lite foton en natt när de inte ser. Känner mig skitlöjlig som vill göra en anonym anmälan :( Men vill inte förstöra grannsemjan heller!

Alexej
0

En anonym anmälan betyder inte att du snabbt ringa till djurskyddsinspektören från hemligt nummer och sedan snabbt lägga på luren. Du kan lugnt diskutera det med honom/henne och bara be att ditt namn inte uppges till de misstänkta. Då gör de det inte heller!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Casper
0

Minsta mått för ensam kanin är 100x50x50 cm bur (minsta raserna) för att det ens ska vara lagligt!!! Och det låter ju tyvärr inte som om det är lagligt som det ser ut nu! 8/

AnneN
0

Jobbade på djurklinik för några år sedan och då fick vi in en kanin som bodde i en mkt smutsig bur. Som nog de flesta vet så gillar flugor skit av alla de slag och lägger sina ägg där… Denna kanin var alltså uppäten (bokstavligt talat) inifrån av fluglarver!

Är buren smutsig så bör du informaera ägaren om denna historia och om inte annat anmäla dem för vanvård.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LittleL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dotters kanin bor i en bur utomhus. Buren är 130 x 65, vi har byggt den själv. Takhöjden är 55cm. Den är indelad i två avdelningar, en stor som hon har sin mat och den delen har nätdörr på hela framsidan. Den andra delen är liten med en liten öppning mot den stora delen, det är för att vinden inte ska kunna ta sig in i boet.
På sommaren har hon en utebur på gräset, som vi flyttar runt men på vintern så funkar inte det. Hon har varit ute hela tiden vilket innebär att hon har vinterpäls och faktiskt klarar sig ganska bra trots att det är kallt. Nu har det ju inte varit någon kall vinter hos oss än men jag har ändå dåligt samvete för lilla Sigrid. Så när det är riktigt blåsigt eller närmare 0-gradigt så får hon bo i garaget (hehe). Folk som har fler kaniner än jag säger att jag är barnslig som tar in henne men det kan inte hjälpas, dom får tycka vad dom vill.
Men om man tar in kaninen i huset när det blir kallt ute, så får man INTE ta ut den sen igen!! Pälsen släpper väldigt fort och kaninen noppar bort den omgående. Så därför bor Sigrid då och då i garaget:))

En kanin MÅSTE ha tillgång till hö och vatten alltid. Foder och morötter och sånt vill den givetvis ha och behöver men det är hö och vatten som är viktigast. En kanin håller värmen genom att knapra på hö. Sågspån behövs för att suga upp kisset så det inte blir vått i buren, då fryser den. Och halm behövs för att boa i.

/Sylvia

Elcyion
0

#6 Jag känner mig feg för att jag inte vill ta det direkt med grannen.

Ska försöka ta bilder på det ikväll/natt när de sover. Känns grymt pinsamt att behöva förklara varför jag tar bilder på buren om de skulle se mig :S

Alexej
0

Det är inte feg, jag blev jagad över en potatisåker en gång av en gammal gubbe med en hacka i handen när jag berättade att jag hade anmält honom. Alla hans djur blev omhändertagna men jag var rädd länge efter det att han gör något mot mig eller min omgivning.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus