katter och råttgift.
på jobbet sitter jag bla som order mottagare för ett sanerings bolag.
Många som har råttor/möss är även kattägare (katten har väl skött sitt jobb dåligt
) och frågar om det är farligt för katten att äta en råtta som ätit gift. Den informationen vi har, är att katten måste äta upp ca 8-10 möss/råttor innan den blir dålig, eftersom råttorna får i sig så lite innan de dör.
Stämmer verkligen detta? Tycker att katten borde bli dålig av färre, men men, jag är ingen expert på detta område…
Vet inte heller. Men råttgift idag är väl väldigt effektiv, slå ut syrebildning av blodet inifrån och fördröjt. Fördelen är att råttan inte dör med en gång och kan varna andra genom det. Nackdel är att de ligger och ruttnar där inte människor kommer åt. Men om en gift kan döda en råtta borde den också skada en katt rejält.
Fast jag tror inte att katter äter förgiftade möss och råttor oht, det är ju deras lek som lockar. mina skulle aldrig äta en död mus och absolut ingen råtta.
Men de är inte precis hungriga heller.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Här finns lite info:
http://www.giftinformationscentralen.se/article.asp?CategoryID=6786
http://www.katt.nu/artikel-rattgift.htm
Som jag förstått saken är de så kallade superwafarinerna de starkaste och katter kan bli sjuka av så lite som en enda råtta.
Tycker att företaget du arbetar för skulle kunna ge dig korrekt info, men om du inte litar på dem är Giftinformationscentralen ett bra ställe att börja leta. De har stora databaser med fakta som finns tillgängliga för allmänheten om man ringer dit och frågar. Brukar vara mycket vänliga och tillmötesgående.
tantsotis, gör alltid mellanslag efter länken, då blir det en länk:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vill med risk föratt vara tjatig, komma med mitt tips i stället för råttgift, om man är rädd om sina katter. Köp vanligt gipspulver och blanda med havregryn. eller blanda socker och cementpulver. Supereffektivt och inte attraktivt för katterna och när råttorna/mössen väl fått i sig dem, då är det inte farligt för katterna längre. Råttorna /mössen dör lika snabbt som med gift. Tips jag fick av en tjej som har stall, där både katter och hundar och ungar sprang omkring. Billigt, dessutom…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tack för att du fixade det åt mig, Alexej. Hoppas jag får till det rätt nästa gång… 
allså jag tycker att det är rätt plågsamt att ge en mus lr rotta gips o käka. Här på gården läggs det ut råttgift och det finns gift som katter ska tåla dock är en katt i dåligt skick så kan den bli sjuk men det är sällan det inträffar. Och att en katt ska äta så där måga möss som ätit vanlit gift stämmer inte dom kan bli väldit sjuka. Har en katt som åt en näbbmus och han vart sjuk i flera dagar vetten sa att dom itne står som giftiga möss och katter brukar inte äta dom eftersom dom smakar illa, iaf våran katt åt upp hela musen och vart då sjuk han klarade sig men var dålig i 2 dagar drack bara vatten. Grannens katt åt upp en här o han avled efter 2 dagar om den hadde ätit gift det vet jag inte men iaf så var det ju bra en mus och en näbbmus som är pytteligen dessutom. (han tog den från våran trapp o sprang hem med den där med vet jag att det var en näbbmus) Någon mer som vet något om näbbmus och hur denna kattätliga giftet fungerar? Ett annat bra råttfälla är att ställa en hink med vatten o musen ska drunkna urk vad plågsamt. Bättre ha katter än gift :)

Modernt råttgift innehåller någon som gör råttorna törstiga. Dom söker sig till vatten när dom fått i sig giftet. Och dör sedan när dom dricker. Fruktansvärt, det kan jag hålla med om men ibland har man inget val, för råttorna tar över.
Min syster har stall och dom fick problem med råttor. Dom har två katter, som visserligen bor inomhus men som jagade allt var dom var värda. Men det hjälpte inte, råttorna blev fler och fler. Till slut var dom så många, så katterna vågade inte ge sig in i leken längre. Hästarna slutade äta för det var råttor i mathon.
Då var dom tvungna att använda gift. Dom matade råttorna med detta giftiga "foder" och serverad även vatten på samma ställe. Över allt detta satte dom kompostgaller så att katterna inte kom åt råttorna. Råtttorna dog nästan med huvudet i vattnet. Det jag vill komma till är att det finns gift som gör att katterna inte skadas. Men som sagt, visst är det otrevligt att tänka på dom stackars råttorna. /Sylvia

Råttgift är jättefarligt för katter, det är osäkert hur många möss eller råttor de behöver äta för att själva dö men det kan byggas upp under en längre tid sa veterinären. Nån av mina föräldrars grannar la ut råttgift (förstod vi i efterhand) och deras katt blev förgiftad efter att ha tagit möss. Och hon brukade inte ens äta upp dem helt. 
Det finns råttfällor och de tycker jag att man ska använda! Det där med att dränka möss i en hink tror jag dessutom är olagligt, det sa de på ett sommarjobb jag hade där det hade kommit in en mus.