Nu har svinen kommit:D
Nu har katterna fått hem sina kompsiar, två marsvin vid namn Tilda och Smulan:)
Marsvinen bryr sig inte om katterna soms tår och tittar på dom, medan katetrna är supernyfukna. Alla utom Brumma och Blissa har klotögon och undrar vad detta är för varelser;) Några tips på hur jag ska lära katterna att INTE ta in tassarna och hålla på?
Självklart håller jag stenkoll såhär i början.
Dessa små skulle avlivas då dottern tröttnat och skaffat kanin istället
Hej kompisar, säger Gucci! Som varit nyfiknast(och busigast med busiga tassar) av alla

Vad gossigt ni ser ut att ha det - hundar, katter och småsvin! Vilket sätt att bara överge sina gamla polare på det sättet - du borde tagit med dig kaninen också!

Hi hi hi kul bilder. Syns verkligen hur nyfikna kissarna är…..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
nä vad söta dom låter ju så härlit marsvin med *kurrandeljudet* När ja var yngre hade jag en kompis som hade 2 marsvin ja måste erkänna jag va lite rädd för den ena eftersom han var så håröm o ryckte till när man klapade han :S Men nu tycker jag dom är söta. Jag tycker att Noha ser ut som våran Sture samma päls å färg fast Noha e ju platnosig å det e ju inte Sture :) Bra jobbat å rädda livet på 2 svin. Fattar inte hur man som förälder kan tilllåta ett barn tröttna å skaffa ett annat djur, det skulle inte få förekomma här iaf. Isf skaffar men en kanin oxå å större bur så kan alla bo tillsammans. :D
Men oj så söta svin.
Har aldrig sett ett marsvin irl.
Jenna:0

Åh vilka sötnosar dom är. Jag och Mary-kate hade varsin marsvin när vi var yngre..Tycker dom är jätte söta.
Lycka till med dom och katterna och hunden..
Jättesöta! Den första bilden var ju helt underbar, med katterna som sitter bänkade framför buren :-)
Jag har haft marsvin i jourhem i omgångar, tycker dom är väldigt söta, men kanske inget djur jag skulle vilja ha själv permanent.
Tycker dom är lite enfaldiga sådär…
Men det är väldigt trevligt när dom kommer fram och hälsar på en med sina höga "wueeeeeep!" Sen har dom djurvärldens gulligaste underläppar också.
"Mina" marsvin bodde i en klädkamare som jag hade gjort om till bur. Katterna, särskilt kattungarna jag hade som jourhem då vad väldigt intresserade. Bästa TV:n!
Det där va smart bur man kan ju även göra hyllor så dom får flera plan att vara på Har sett några som gjort om typ byro/skrivbord men det ser helt enkelt ut som billitskit det där var mera ett tips som jag skulle fastna för å göra.

jättesöta, verkligen…
bara du har koll på C vitaminer varje dag,(grönsaker alltså) å dom ska helst ha ett hus var. :)
kul med svin!!
Vi har alltid haft marsvin hemma när jag bodde där. Jättegoa djur måste jag säga.
Nu ska vi ut en sväng, men senare ska jag berätta lite roligt om dem
MVH
Anna
Vi har alltid haft marsvin hemma när jag bodde där. Jättegoa djur måste jag säga.
Nu ska vi ut en sväng, men senare ska jag berätta lite roligt om dem
MVH
Anna
jadå, c-vitaminer har jag lsät mig till attd e ska ha. Tro mig, jag har suttit och smygläst på olika marsvinsforum ett tag nu..*ler*

haha duktig flikkah! :D

Vilka härliga bilder…o vad fint gjort av dej att ta dej an de små sötnosarna! Kan bara inte förstå hur man som djurägare kan byta ut det ena djuret mot det andra..såsom man byter ut gamla möbler…*suckar*…
Marsvin är så trevliga varelser..hade själv glädjen att växa upp med dom som barn!
Så söta!
Jag har också två marsvin (och 4 katter och 2 hundar)
Mina katter håller gärna på och sticker in tassar och så i buren men de har aldrig klorna ute och när jag klipper klorna på marsvinen så ska katterna gärna vara med och tvätta dem i öronen. :)
Så jag tror inte att de skadar dem.
/Rebecca (heter Becky på SKs forum)
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
#15 Beskrivning på hur man kan bygga ett marsvinsrum eller en större bur/hage finns på tigerharens sida som pdf: http://www.tigerharen.org/Tips/marsvin.pdf
Den enda nackdelen med en sån här lösning är att man snabbt hade spån i hela lägenheten, så man fick dammsuga en del, men det var det värt för marsvinen stortrivdes! :-)
Hej, nu har jag en stund över så då passar jag på att berätta om våra marsvin…
Det första marsvinet kom min storasyster med. Marsvinet bodde då hos vår granne i hyreshuset och hennes son vår vän med min syster. När hon var där en gång så såg hon marsvinet bara ligga i buren. Det kunde inte röra på sig och ingen brydde sig om det. Hon frågade om hon kunde ta marsvinet och dem gick med på det.
Hon kom hem med svinet och det visade sig att det var förlamad i bakkroppen och bajsade/kissade på sig en längre stund verkade det som för att det hade stora liggsår och frätskador under och på den sidan det låg på.
Systern tvättade det och åkte till veterinären som sade att det troligen var c-vitamin brist som orsakade förlamningen. Musklerna i bakbena vart helt förtvinnade… Veterinären såg inte så hoppfullt på hans tillfrisknandet, marsvinet var redan fem år gammalt.
Men min syster ville inte ge upp och kämpade på med att mata det, droppa i c-vitamin i maten, bada baken flera gånger per dag, pudra baken så att det inte nya sår uppstod, byta sidan som marsvinet låg på, massera bakbena så att musklerna kom tillbaks, etc… Och efter ett tag började marsvinet röra på sina bakben och efter ännu en tid började det gå och skutta. Han levde i nästan tre år till hos oss, där han hade det som i paradiset….
Från att i fem år bo i ett akvarium med mått på 30x50cm till att få springa fritt i hela lägenheten. Vi hade bara ett burbotten med spån, skålar, ett hus, etc och inget tak. Han fick hoppa in och ut ur den som han ville och skutta runt dygnet runt. Han var väldigt rumsren och gjorde sina behov endast i burbotten och på ett handduk som låg i ett annat rum.
När man åt frukost visste man att snart så kommer han springandes med sitt tur, tur, tur,tur och ska klättre uppför våra ben. Det var så roligt att se när han stod där på bakben och vifftade med dem korta tassarna och sträckte på halsen för att komma så långt upp som möjligt.
Han brukade följa med oss på promenader ute och då sprang han efter oss hela tiden och pratade. Vi kunde sedan sitta på en bänk i parken och han sprang runt och roade sig och åt allt gott som naturen erbjöd. Han hade hela tiden koll på vår vi var, och sprang aldrig bort.
När vi var inne och det ringde på dörren så var han där först och nyfiken tittade upp på vem som kom. Likadant med telefonen, så fort det ringde så var han där och stod på baktassar och kollade uppåt…
Han var världens roligaste och trogna marsvin…
Okej, nu blev det ett låååångt inlägg ser jag, sorry. Nu ska jag korta lite. Efter det första marsvinet kom två till som levde på samma villkor och dog ett naturligt död vid hög ålder.
Slutsaten är: Man kan lära ett marsvin vad som helst bara men ger det chansen. Alla var rumsrena av sig själv och gick på promenader och var väldigt sociala av sig…
MVH
Anna
Och nu har jag även inhandlat ett jättefint litet mysigt hus till dom, och de fick en salladsboll samtidigt. Redan bortskämda efter 12 timmar
Men det är de värda
Ja naquita, jag tror de kommer att få det kanon. Märks ju redan vill jag mena;)
//Pia
Ha, ha… visst är dem värda det, små pälsbollar.
Dem måste få lite i lön, nu när dem ska fungera som en storbilds-tv åt kissarna. Inget gratis här inte….
Ett tips: persilja och dill, det kan dem döda för, ha, ha….

vad fint de har det. och vilka roliga bilder, speciellt den första. undrar vad de tänker, katterna alltså. marsvinen oxå såklart. men katterna ser ganska fundersamma ut. undrar om de tycker att det ser ut som utomordentligt goda stora möss, eller om det mer är nya kompisar. :P hoppas det senare.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Vilka goa grisar! Skrämmande att djur ska vara sådana slit och släng varor. Jag har också haft marsvin tidigare. Det är små personliga djur när man väl lär känna dem.
#23 Vad häftigt och bra du hade ordnat det för dina jourmarsvin! Lägg in beskrivningen på marsvin i fokus om du inte redan gjort det. Jättebra tips! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#24 - Tårögd. så vackert att hon gav den en chans!

Sötnosar! Jag har en förkärlek för virvelmarsvin, men de är ju söta båda två!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
vi hade två marsvin när töserna var små. dom var jätte gulliga. fick flera kullar ungar. men vi lyckades få hem till dom. hanen dog efter 4 år. se dog honan efter ett år. sen har jag aldrig haft marsvin, bara katter.
Hur går det med Tilda och Smulan Naquita? Det var ett rart litet hus dom fått =) Lyckliga marsvin som fått en ny chans..

Hur går det med kissarnas storbilds-tv? Mår skådespelarna bra? /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lycka till med marsvinen och katterna. Jag hade marsvin tillsammans med min hund och mina katter. Detta gick jättebra.
Det går superbra=))) Över förväntan faktiskt:D Katterna gör ingenting, var lite orolig eftersom speciellt Amigo inte sett smådjur på 5 år. Men det går JÄTTEbra:)
Gucci hjälper mig alltid när jag fyller på maten o höet hihi
 kopiera.jpg)

#36 så gjorde mina katter med marsvinen också. Sååå söt bild:)