Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratdjurskyddsfrågorbortsprungna-upphittade-katter
Läst 112 ggr
Uppkatten
0

Misstänkt katt-stöld

Stulen katt, lyder rubriken i inlägget på Facebook.

Bilden föreställer en semilånghårig ljus huskatt. Det är en medelålders hane, en blandning mellan ragdoll och maine coon, enligt ägaren. Katten är kastrerad, chippad och registrerad. Det beskrivs vara en social utekatt som går fram till de flesta för att gosa.

Nu är katten försvunnen. En granne säger sig ha sett en man med keps och en tonårstjej med mörkt hår ta katten. Katten var då mindre än 100 meter hemifrån.

Inom mindre än ett dygn har inlägget fått närmare 700 emojis-reaktioner, över 100 kommentarer och det har delats mer än 400 gånger.

Vad uppfattar du är ett bra beteende på FB när en kattägare har blivit av med sin katt? Är alla tips hjälpsamma? Vilka (vanliga) kommentarer i trådarna ska bort (inte skrivas)?

Läs gärna den sammanställning som finns nedan av kommentarer som den här kattägaren fått på sitt inlägg på FB. Vad tycker du om kommentarerna och deras relevans?

Summering av kommentarer:
Ägaren får snabbt tipset att polisanmälan, vilket ägaren redan hunnit göra.
Hur kan någon stjäla en familjemedlem, undrar man i tråden. ”Så hjärtlöst att stjäla någons familjemedlem och bebis”.

En kvinna skriver att hon har varnat för katt-tjuvar, men att folk bara skrattat åt henne. Andra håller med: ”Tänk om folk visste hur vanligt det är! Precis som allt annat stöldgods så säljs de på säljsajter. Man får tyvärr räkna med det om man släpper ut raskatter, eller katter som ser ut som raskatter”. ”Jag har också varnat för katt-tjuvar – sedan polisen gjort det”. ”Det händer dagligen tyvärr”. ”Det är sådant man måste ta med i beräkningen om man har frigående katt”. ”De används i hundslagsmål”. ”Hoppas de inte gör något dumt med honom”. ”Hände oss två gånger – var en vit perser som var utekatt. Kom hem efter en månad båda gångerna”.

En del skriver att de snart inte orkar läsa om allt som händer katter. Om hur hemska människor är. ”Vad är det för fel i huvudet på dessa äckliga tjuvar. Snacka om noll respekt för människor och djur. Det är en väldigt vacker och välskött katt, antingen behåller dom den eller så säljer de den och tjänar några tusenlappar.

"Prova att sätta upp lappar på entredörrarna runt ……………….väg med signalement på tjuvarna.” ”Kan man inte be AI att se om de hittar någon annons eller dylikt på honom?” ”Håll koll på Marketplace, Blocket m.m.” ”Fråga alla veterinärer i närheten. De kan åka in med katten för att kolla hälsan eller för att byta ägare i registret. Ring registren där han är reggad och kolla om ägarbyte gjorts av tjuvarna. Googla alla personer som bor i närheten och kolla dem på FB. Knacka på varenda dörr – förhoppningsvis knackar ni på hos de misstänkta. Sänd dit polisen utan deras vetskap så de inte hinner flytta missen från hemmet där han göms.” ”Jag har delat i ………..gruppen”. ”Anlita en spårhund”. ”Det måste finnas kameror i området som polisen har tillgång till”. ”Om du tror på djurkommunikation/medium så finns det flera här på FB, eller kontakta IDhund”. ”Sätt en hög hittelön och låtsats att de kanske trodde att katten var borttappad”.

Ställ ut en låda med sand från hans kattlåda och mat som doftar extra gott samt vatten. Lägg ut en tröja/filt som luktar hemma, leta morgon och kväll med ficklampa som reflekterar kissens ögon, leta under buskar och skrymslen. Be att få titta själva i grannars förråd och garage, matstationer är jätteviktiga, lappa jättemycket, kontakta katthem, veterinärer, djursjukhus, polisanmäl, IDhund samt kommunens gatuavdelning. Droppa tonfiskolja till hemmet”.

Det är väldigt mycket turister häromkring nu, så det kanske kan vara en turist, kanske från ett annat land. Kolla campingen i närheten av dig.” ”Förmodligen var katten tänkt till flickan. Jag hade satt upp bilder runt skolor så att hennes kompisar ser. Vilken mardröm.” ”Kolla Blocket, det säljs katter i parti och minut av utlänningar… mest män” (här följer sedan en diskussion där bl.a. en man som kom till Sverige vid 10 månaders ålder skriver: ”Där finns en sanning, i många andra kulturer har man inte samma kärlek och uppskattning av djur och förstår inte den kärlek många utav oss kan känna och utvecklar gentemot våra pälsklingar. De (de som stjäl katter) utnyttjar den kärleken för egen vinning. Tyvärr får man ibland se sanningen för vad den är. Sedan behöver det inte alltid vara kulturellt utan det kan vara socioekonomiskt”.

”Alla som bor här vet vart din katt bor och att den har en ägare, så det är garanterat någon som har stulit honom.” ”TILL ER SOM STAL DENNA KATT SLÄPP UT HONOM PÅ SAMMA PLATS NI TOG HONOM!!!”

Så, vilka kommentarer/typer av kommentarer uppfattar ni kan vara till hjälp för katten och kattägaren? Vilken är risken med onödiga/felaktiga kommentarer i trådarna? Finns det kommentarer som ni saknar som borde vara självklara i det här fallet?

Ser fram emot en lärorik diskussion!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

En "likadan" katt har observerats i närområdet - och på Gotland.

Varför inte sätta upp lapp på en namngiven Coop-butik - i Stockholm (!), föreslår någon.

Folk lägger ut bilder på sina egna katter - de är av samma "ras" och SÅ lika…

Har ni många romer i området, undrar en man med svenskklingande namn. Han vill göra gällande att romer äter katter, och blir arg när han får motstånd. Inte många hästar hemma där inte. I min värld är det hets mot folkgrupp och därmed olagligt. Jag anmälde till admin och hoppades att fler gjorde det.

Att folk äter katter förekommer, men är inget som är specifikt för romer, allra minst i vårt land. Jag känner folk från Kina som ätit katt, det hade snarare med fattigdom att göra.

Det senare är typexempel på vad man inte bör skriva i kommentarsfältet när någon har blivit av med sin katt, tänker jag. Det hjälper varken katt eller kattägare.

Kommentaren om att katten ev. setts till i närområdet nyligen "försvann" bland typ 150 andra kommentarer. Inte bra alls.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Katten rapporteras nu vara återfunnen. Trådskaparen är av uppfattningen att de som tog katten blev rädda p.g.a. all uppmärksamhet som stölden fick, och därför valde att lämna tillbaka honom.

Ett alternativ är ju att katten aldrig var stulen. En social katt kan man ta upp i famnen utan att ha för avsikt att tillägna sig katten.

OberonsMatte
4

Jag blir galen på folk som utgår ifrån att en försvunnen utekatt måste ha blivit stulen. Jag blir även galen på uppfattningen att katter som liknar raskatter förmodas vara så "värdefulla" att t.o.m. vuxna, kastrerade utekatter blir "extra stöldbegärliga" för en tjuv.

En fullvuxen kastrerad och id-märkt katt är besvärligt stöldgods att förvara och riskabelt att försöka sälja vidare utan information om någonting. Ännu svårare om säljaren är öppen med att katten är stulen och därmed måste hållas hemlig. De flesta som inte har katt själva vill inte ha katt med allt vad det innebär och alla som vill ha katt kan skaffa en egen på laglig väg.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

#3 Eller hur. Har svårt att se dessa katt-tjuvar framför mig. Tydligen ska det då i första hand vara utländska män (med keps) om man får tro kommentarerna i det här kattärendet. Ev. romer.

De skulle alltså smyga omkring ute i samhället och spana efter snygga katter som de sedan fångar in och säljer dyrt på Blocket…?

Nej, jag tror inte det. Skulle jag ge mig ut och spana efter snygga "raskatter" så skulle det bli många mils fotarbete med mycket magert resultat. De flesta av oss vet dessutom att det inte är helt lätt att fånga främmande katter, särskilt inte om man dessutom vill få in katten i någon form av transportbur… Och sedan ska man krångla i väg katten till en ny ägare i all hemlighet och få bra betalt för det.

Nej, det låter inte som någon vidare bra affärsidé. Jag har svårt att tro att så många vuxna män skulle ha tålamodet och motivationen att sätta detta i system i syfte att tjäna pengar.

Att avla på kastrerade utekatter brukar inte heller vara särskilt framgångsrikt.

Det finns enklare sätt att tjäna pengar…

Min fördom är därtill att det är fler kvinnor än män som tar med katter som de möter hem. Och att det ofta sker "av omsorg om katten".

• Redigerat 2026-07-22 10:14 av Uppkatten
Uppkatten
0

#0 Jag tycker själv att det finns mycket i kommentarerna som haltar. Inte bara resonemanget om katt-tjuvar.

Byter man ägare i registret så kommer det ju t.ex. att synas. Vilken tjuv vill hänga ut sig själv på det sättet?

Skulle AI få i uppgift att hitta den stulna katten när den läggs ut till försäljning så skulle AI sannolikt spotta upp flera tusen kattannonser om katt till salu….

Anlita en ID-hund. Ja, det skulle möjligen gå om katten fått promenera med tjuven hem gåendes i koppel, och då på ett område där katten normalt inte brukar vistas.

Anlita ett medium - tveksam metod. Om medial förmåga verkligen fungerade så skulle den användas friskt inom t.ex. poliskåren för att hitta försvunna människor. Så sker inte (annat än i TV-serier), eftersom det inte fungerar.

Rådet om hittelön kan vara effektivt, samtidigt vill man förstås inte uppmana till tillfälliga stölder av katter i syfte att erhålla hittelön.

Ställa ut kattlådan/väldoftande kattmat/plagg med familjens lukt brukar inte vara något bra tips när det gäller vana utekatter. Är de tillräckligt nära för att känna sådan lukt är de sannolikt tillräckligt nära för att hitta hem ändå.

Generellt gavs många råd som främst är till för att hitta innekatter som kommit ut av misstag.

Att turister (från annat land) skulle åka runt och stjäla katter verkar också långsökt. Inte helt lätt att ta en katt med sig i husvagnen och hålla den där. Ska den säljas innan man lämnar landet då, eller smugglas till annat land, tänker sig personen som kommenterat.

Det blir någon slags "masspsykos" på FB, där många vill vara med och skapa en spännande berättelse, gärna med fasansfulla inslag… och en mängd utpekanden och antydningar, för att sedan avsluta med hjärtan i mängder när katten kommer hemtravandes för egen tass.

Man hinner halvt skrämma slag på kattägaren, och ev. vettiga tips och observationer riskerar att försvinna i mängden av hitte-på.

Kommentarer som inte konkret kan hjälpa katten/kattägaren ska ö.h.t. aldrig skrivas.

"Hoppas katten kommer hem" är en annan kommentar som ständigt dyker upp och tar plats. Finns det någon som INTE hoppas det (ja, kanske någon granne då…).

"Delar" är en annan fullständigt onödig kommentar. Det syns ju att du delat, det behöver inte uppta plats i kommentarsfältet, med risk för att viktig info missas.

Tänker jag.