Att anmäla vanvård
Tänkte höra med er här inne hur man går tillväga när man anmäler vanvård av katter. Gjorde ett försök idag att ringa kommunen men den jag skulle prata med var ute i tjänsteärende. Så medans jag väntar att h*n kommer tillbaka så tänkte jag höra hur en anmälan eg går till. Kan man va anonym? Vilka steg brukar göras? Hur svårt är det att få nåt att hända? Ska man göra en polisanmälan el 'räcker' det med att ringa till kommunen? Ja, tusen frågor har jag och vore trevligt att höra från nån so, vet hur man ska gå tillväga eg.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Tja,jag gjorde såhär:
Jag ringde och anmälde och inspektören gjorde ett hembesök (det var ett fall där jag fått tredjehandsuppgifter om en hund).Det hände inget mer där och jag vet inte själv om det var rätt eller fel men hoppas hundägaren bättrat sig.
Jag ringde om några andra katter och där gjordes ett omhändertagande direkt.Det var ett par som separerat,tjejen hade släppt ut katterna när hon åkte bort.Sen hamnade katterna hos killen som först sa att han skulle ta hand om dom,sen ringde han och hotade att slänga ut dom för att han skulle åka bort…då ringde jag miljö,det fanns ju dels ägarfrågan,dels var det bevisligen vanvård iom att hon åkt iväg och lämnat katterna.Katterna hamnade på pensionat och fick sedan nya hem (tre katter).Det var det enda omhändertagandet Luleå kommun gjorde 2006.
2007:Jag ringde och mailade uppgifter om katterna på två industriområden här,i första fallet blev det inget beslut då det tydligen (enligt miljö) var tveksamt om det var en djurskyddsfråga (katterna matades) dessutom tog en tjej plötsligt in kattungar hon hittade ute på en cykelväg och iom det så slapp kommunen ansvaret.I det andra industri-fallet finns ett omhändertagandebeslut,en kattunge är infångad av en privatperson (Xena).Hittills är honan kvar ute vad jag vet.
Jag gjorde också en polisanmälan om Måns,han finns hos mig nu,han lämnades ute efter att den som övertagit ansvaret (ägaren flyttade och kunde inte ha katt längre) sagt att han avlivats.Han var sjuk och mager,jag väntar på att polisen ska börja utreda.
Vad som görs och vad som händer beror på omständigheterna.Man kan vara anonym om man vill.
Tack för dina erfarenheter. Har fått höra av 'säkra källor' att ett alkolistpar har ca 40 katter som knappt får mat och dem är alla fertila och dem delar på 1 kattlåda. Det ser visst hemskt ut där och dem katter som dör kan ligga i veckor innan ägarna kommer sig för att ta bort dem. Mår riktigt illa och vill att katterna ska få hjälp så fort som möjligt!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Oj,då hoppas jag på en snabb inspektion.Hoppa också att det finns ett katthem där så att de katter som klarar sig (antar en del är sjuka) får en ny chans!
Det borde vara tillräckligt för en polisanmälan om djurplågeri i mitt tycke.Kanske någon annan här kan svara på det?

absolut anledning att även göra en ammälan hos polisen. Polisen är, som kommunen och lännstyrelsen, en myndighet som utövar tillsyn över att djurskyddslagen efterlevs. De måste agera så fort de för in en anmälan.
Ska man ringa polisen på en gång? Alltså innan kommunen? Kan man va anonym, visst kan jag stå för anmälan men genom jobbet jag hade tidigare (inom barnomsorgen) så gjordes en anmälan och i samhället jag bor blev det väldigt mkt skitsnack… Vet inte om jag orkar det en vända till…
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

#0 Vilken tur att du fått veta detta så att katterna kan få hjälp, när det gäller att vara anonym elr inte måsste var och en avgöra om hur de vill, tror att det tas på större alvar om man säger vem man är, men det måsste du avgöra själv, Jag har aldrig anmält om djur men har däremot gjort anmälan om barn som for illa, Jag sa vem jag var, jag var väll inte poppis på gården efter det men det sket jag i, Jag gjorde vad jag kände mig tvungen till, Det låter som att dessa kissar behöver akut hjälp.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Har inte tänkt på det innan men tänker att det borde vara så att om du polisanmäler och polisen åker dit och ser att det är väldigt illa då kontaktar de kommun/länsveterinär?Om det inte är så fint som det verkar vara endast i Sthlm,att polisen kontaktar ett katthem direkt?
Det borde vara bäst att göra polisanmälan om det är akut,sen kanske meddela kommunen så de vet vad som är på g.
Tack för alla goda råd. Har nu fått tag på han på kommunen och han tyckte verkligen inte det lät bra, han fick namn o adress på dem det gäller o sa att det skulle kollas upp snarast! Han var verkligen trevlig! Får hoppas att det händer nåt nu.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Håller tummarna!

hoppas nått händer. det är ju hemskt… :S

Jag vill järna höra hur det går om du får veta något, detta låter helt vansinnigt,

Jag är också i tagen att göra en anmälan. Vad jag oroar mig för är att det kanske ser för bra ut vid en inspektion. Det är grannkatterna jag talat om förut. Jag var dit med ena katten idag. Hon var ute och ville in (försökte komma in i alla portar), så jag gick dit och ringde på. Hon får mat av flera grannar och jag pratade med en kille jag mötte i trappuppgången och situationen var verkligen mycket värre än jag trott (jag bor på andra gården). Han sa att ägaren tar väldigt lite hand om sina katter. Att de jämt är ute och knappt får mat. De får mat av grannar och en och annan mus de drar hem. Ibland släpper grannarna in dem i trapphuset när det är kallt och förklarligen blir det ibland kattskit i trappuppgången. Att hon nästan aldrig är hemma och när hon är hemma har hon fest hela nätterna, även vardagar. Jag kan säkert få alla grannars utsagor om katternas situation, men katterna ser fina och välmående ut, så jag är rädd att en inspektion inte skulle ha någon effekt.
Bör jag börja med att samla in grannarnas vittnesmål eller börja med att höra av mig till miljöförvaltingen?

"12 Är det samma fall ni talar om`?

#12 Nej, nej. Det här är två katter som bor hos en skev kvinna på gården bredvid min. Hon tar inte hand om dem, men de far inte lika illa som i TS fall.

#14, tyckte att det lät bekant, därför jag inte fick ihop det, hehe
Jag tycker det är bra att folk verkligen tar å vågar anmäla om djurplågeri. Har ju själv gjort 1 anmälan om hästar men det var massa med årsen en gubbe som hadde flera hästar dom fick ingen mat o inte fick dom gå in en gammal fjording som knapt kunde stå lr gå var förfälit att se. Jag valde att inte vara anonym eftersom han skulle veta att jag har koll på hans hästar, han vart av med alla tillslut gammel stoet avlivades hon var 35år.
Ja, visst kan du vara anonym. Det enklaste sättet att vara anonym på är att beställa ett personligt besök hos tjänstemannen. Sedan så är det en väldigt svår fråga. Vill du vara anonym för att kunna följa upp fallet, eller är du rädd för struntprat? Den saken får du själv ta ställning till.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
En polisanmälan mot ägarna är på sin plats, det är det första jag hade gjort.
Jag har själv polisanmält en kattägare för att hon flyttade och slängde ut katten i samma veva. Jag tog in katten efter att den hade gått ute i 2 veckor och då såg jag att den var öronmärkt, men ägaren går inte att få tag i både jag och polisen har försökt att hitta henne utan resultat och det är mer än en månad sen jag tog in den.
Så gör en polisanmälan så fort du kan för dom tar tag i det.

Men vad tycker ni om mitt fall? Jag har skrivit ihop ett brev nu. Ska jag skicka det till miljöförvaltningen nu för att få igång ärendet så fort som möjligt eller är det bättre att först samla ihop fler vittnesmål med namn och telefonnummer så att jag har mer på fötterna och sen göra anmälan?

#19 skicka du anmälan, kompleteringar går alltid att göra, du kan ju skriva i anmälan att du förbehåller dig elr vad det heter för ev kompleteringar,
#19 Ju fortare, dess bätte. Be att få komma med eventuella kompletteringar senare.

#20, 21 Ok, har skickat nu :) Ska bli spännande att se vad det blir av detta. Har oroat mig för dem så länge, men inte alls vetat att det var så illa. Skulle bli så skönt om de fick nya hem.
Har tänkt på det med polisanmälan… läste på polisens hemsida och där stod det att man ska kontakta kommunen först, det var därför jag inte gjorde nån anmälan igår. Men har legat o tänkt på det hela inatt och undrar om inte en anmälan till polisen vore på sin plats, trista är att polisen här inte bryr sig så mycket, lite därför jag tvekat så men på deras hemsida stod det att man skulle ringa 11414 för att anmäla, har tidigare ringt direkt till lokala polisen(inte om det här ärendet) men det kanske hjälper bättre om man ringer 11414?! Några tankar om det?
Anledningen till att jag vill va anonym är en anmälan som gjordes när jag jobbade inom barnomsorgen, då stod jag bakom det o trots hur klara 'bevis' som helst så gick personen fri och familjen började smutskasta mig istället. Mår ff väldigt dåligt av det och orkar inte mer skit. Vill ändå kunna hjälpa dem stackars katterna i det här fallet.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#23 ja, som du säger, så ärdet så. Gjorde själv en anmälanuppe i Skellefteå, försökte via polisen shemsida, men som du skrev, så skall man först gå till kommunen. Därkan man ofta göra anmälan direkt på kommunens hemsida.

Någon som gjort anmälan som vet ungefär hur lång tid det brukar ta innan det händer något? Innan man får svar åtminstone?
I Svea rikes papperskvarn går veven inte fort, det är ett sällsynt undantag om någonting blir gjort…..
Är du inte tillräckligt detaljerad och hänger på rejält, och tjänstemannen är felaktigt inställd, så kan det ta tid. Men som i Västerås, med Tissel och Tasel, fick vi tag i en underbar tjej. Hon agerade med en gång på rätt sätt. Läs tråden! Sök på Västeråskatterna eller Tissel och Tassel!

Supermoccine - ring dem också!!! …om det går.

#27 Ja, det går. Då ska jag göra det imorgon.

#25 Det bästa är att fråga när du gör anmälan,de ska kunna ge ett besked om ungefärlig tid iaf och om vad de gör,även om hur det blir efter den första åtgärden (t ex om de säger till djurägaren vad den ska göra - när och på vilket sätt görs uppföljning.