Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 194 ggr
Uppkatten
6

Hankatt sökes för avel

Hittar återigen ett inlägg som gör mig galen, i en lokal Facebook-grupp .

"Korthårig hankatt med trevligt temperament sökes för avel! Hej alla kattälskare! Jag söker efter en hankatt som är duktig råttjägare, trevlig och frisk. Honan i fråga är en röd bondkatt, se bilder. Alla tips uppskattas!"

Som om det inte finns huskatter i överflöd redan! Det finns ju inte ens hem till varje katt, varför ska hen då avla fram FLER katter?! När det finns omkring 150 000 katter som saknar ett hem.

Vill hen ha fler katter där hemma - kontakta närmaste katthem och adoptera en katt därifrån?!

Inte ett ord om honan, är HON frisk och välfungerande? Hur vet kattägaren det? Det räcker tydligen med informationen att hon är en röd bondkatt? Hur tänker kattägaren då?

Ska ägaren av hankatten vara synsk och kunna se på bilden hur honkatten mår och fungerar? Att hon är frisk och sund och lämplig att avla på?

Jag blir så less på folk som bara ökar på överflödet av huskatter, helt utan koll på vad de egentligen ställer till med…

Det behövs inte fler huskatter i Sverige. Söker du en huskatt - kontakta ett seriöst arbetande katthem och adoptera därifrån!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2026-04-04 14:21 av Uppkatten
Maria
4

Bedrövligt och sorgligt.

/Maria

Vixxen
2

Tragiskt!

[Vargnatt]
2

Då har man ingen som helst ansvarskänsla i kroppen. Kan tänka mig att en hel del rykande kommentarer dykt upp i det inlägget.

Uppkatten
1

#3 Så här flera dagar senare har hen fått 2 gilla och 1 arg emoji. Inte en enda kommentar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Jag har aldrig annonserat varken om köpes eller säljes katter eftersom de katter jag har idag har jag haft sedan slutet av första årtiondet på 2000-talet. Och de katter jag har idag, och de som avlidit de senaste 20 åren, har alla varit sk omplaceringskatter som jag själv har tagit hand om.

Tyvärr börjar min kattflock bli mindre och mindre. Min senaste älskling somnade in förra måndagen. Planerar redan att skaffa en eller två nya katter. Och här kommer min fråga - är det tillåtet att lägga ut KÖPESANNONSER här på iFokus? Vill minnas att Facebook har strikta regler att handel med husdjur är förbjudet.

Vill inte bryta mot några regler därför är det alltid bättre att fråga innan! :-)

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Vixxen
4

#5: Ta kontakt med närmsta katthem!

Uppkatten
2

#5 Råder dig att ta kontakt med ett seriöst arbetande katthem, t.ex. ett Svekatt-anslutet katthem, alternativt en seriöst arbetande katthjälpsförening.

Uppkatten
1

En kattuppfödare har nu gått in i den här tråden på Facebook och skriver att: "det är emot lagen att para din huskatt".

Att skriva så känns inte heller seriöst?

Lagen förbjuder inte avel på huskatter, däremot ska föräldradjuren vara kända, friska och lämpliga att avla på. D.v.s. det är inte OK att släppa ut okastrerade katter att para sig fritt.

Däremot är det strikt olämpligt att avla fram fler huskatter till en redan mättad marknad, men det är inte riktigt samma sak som att det skulle vara olagligt.

Rätta mig om jag har fel.

OberonsMatte
2

Det man kan spy på lite extra är att hon är hunduppfödare sedan tidigare, men då är det såklart rejält hälsotestad och dokumenterad STAMBOKFÖRD avel det handlar om. Det där med avel är alltså inte något helt nytt för henne, men hundavel är tydligen något HELT annat än kattavel. Det är statusskillnader det handlar om.

Sajtvärd Katter iFokus