Tänd ett ljus
I fd lilla hönsboden där Augusta bor finns det över 50 ljus nu. Det finns ingen el där så jag gör så gott jag kan med uppvärmningen. Hon har en frigolitlåda också med varmt i men tack vare ljusen har inte maten och vattnet fryst då det var 10 minusgrader ute. Ett bekymmer är värmesvinnet, då jag inte har fått till det med hönsluckan där Augusta går ut och in. Fönsten är inte bra heller, men förhoppningsvis har jag tid i helgerna så att jag kan försöka förbättra det.
Jag har lagt märke till att euroshoppers och eldorados värmeljus inte brinner särskilt länge. Vet ni förresten att om man slänger alla använda värmeljus i metallavfallet blir det material till över 18.000 cyklar.
Ljusen i boden är förstås bara tända då jag är där. I stugan är det fullt ändå med katter.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Du kan ine sätta in en liten kamin där?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det viktigaste för kissen är att det är vindskyddat. Har hon en frigolitlåda så hjälper ju det bra. Vatten och mat är förståss alltid ett problem när det blir fryskallt. Men det finns säkert lösningar även här. Tänker på TNR-projekten i Alaska och Norge. Undrar hur de burit sig åt?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Eller en frostvakt som inte drar så mycket ström?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
farmor och farfar hade hönor i boden fram till tidigt 70-tal.Väggarna är tjocka men de hade nog en tjock innerdörr också på den tiden. Jag har nätdörren som jag har klätt med en tunn madrass från en soffa + byggplast sen är det boddörren som bara består av brädor och inte sluter riktigt tätt.Men nätdörr och boddörr tillsammans blir rätt OK. Mycket värme försvinner nog genom fönstren som är relativt stora. i det ena finns det bara ett glas där har jag satt dit byggplast för att få det mer isolerat. i det andra fönstret finns det ett innanfönster också som inte sluter tätt, där borde det gå att sätta något över skarvarna.
Här borde förutsättningarna för att få det varmt vara mycket bättre än i Alaska. Men jag har inte börjat med värmekudde än, det måste de väl ha i Alaska?
Häromkvällen var det 25 grader i boden, morgonen efter var det 7 grader. just nu är det plusgrader, men man vet ju inte om det kanske kan bli 20 minusgrader ute senare i vinter.Då kanske det skulle vara bra med en kamin.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Nu har Augusta flyttat till en lägenhet hos en annan i kattgänget.
När jag tände ljusen i boden brukade hon stå bredvid och trampa och jama och när jag hade satt mig på en dyna på golvet kom hon och lade sig i mitt knä och spann.
Nu ligger hon med nya matte i sängen-men hon måste trugas lite, matte får lov att lyfta upp henne i sängen.Sen spinner hon och spinner.Nya matte funderade på att kalla henne för Mysan.

Åh va skönt att hon är inne i värmen, kul att höra att hon gillar att spinna…
Vad bra att det ordnat sig med en plats i värmen för Mysan. Det vara ett passande namn på henne.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja detta är ju svårt när man itne har nån annan stans att ha katten på, jag skulle sagt ett tips om värmelampa som man har till höns dock inte för långt ner men över hennes bädd, men nu har hon ju en skön säng o en matte som lyfter upp henne :D
Jag hade en värmekudde till frigolitlådan, men inte någon som håller värmen 10-12 timmar. Men Augusta brukade inte vara kall när hon kom fram från lådan.
Det är inte den bästa lösningen att ha en katt i boden, men för katterna som bor under stenar i södra Sverige skulle den nog kännas varm och skön. (Men jag har fullt med katter.)