Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 104 ggr
Uppkatten
3

Nya EU-regler

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nya EU-regler ska fastställa minimibetingelser för uppfödning, försäljning eller placering av katter och hundar i djurhem för att garantera goda förhållanden.
Lona
2

Bra!
Jag läste inte länkarna i artikeln men att det överhuvudtaget diskuteras och regleras är ett stort steg åt rätt håll. Dessvärre på en väldigt, väldigt lång väg, men någonstans måste man ju börja.
Förhoppningsvis innebär detta även att det ger katter ökad status. ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uppkatten
1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Under tidig eftermiddag fattade Europaparlamentet det formella beslutet att godkänna de nya EU-gemensamma reglerna som ska skydda unionens hundar och…
Uppkatten
0

Under tisdagen klubbade EU-parlamentet igenom regler som ska ge stärkt skydd till alla katter och hundar i unionen. Det handlar bland annat om att märkning och registrering blir obligatoriskt.
OberonsMatte
1

#2: Inte ett dugg förvånande, men ändå så typiskt att "katter som hålls på lantbruksgårdar" är undantagna från att omfattas av obligatoriska ansvars- och omsorgsregler.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

#4 Gissar att det inte gäller Sverige där vi redan har samma regler för ladugårdskatter som för andra katter? Blir svårt med gränsdragningen också, då många katter på gårdar även vistas i bostadshuset. När definieras katten som en ladugårdskatt, och vem avgör? Blir det automatiskt en ladugårdskatt om det finns en ladugård på kattägarens ägor? Vad händer om man har en katt som mest jämt besöker grannens ladugård?