Kattglass
Får upp en annons om glass avsedd för katter. Ena sorten är gjord av laktosfri yoghurt och sill. Den är också sötad med någon slags sirap och typ kokossocker.
Jag fattar tanken med glass när det är 30 grader varmt. Men ställer mig tveksam till glass gjord på komjölksprotein, som kan ge magont. Jag undrar också varför glassen är sötad när katter saknar preferens för sött.
Har du provat det här till din katt? Vad tycker du om ide'n?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Allt för att tjäna pengar 😖
/Maria
Jag tycker att det är en onödig och ganska larvig produkt. Mina katter skulle förmodligen inte ens smaka och OM de gillade den skulle de förmodligen gilla den ännu mer om den var mindre kall. Jag fattar inte varför en del tror att katter gillar och mår bra av iskall mat och iskallt vatten?
Sajtvärd Katter iFokus
I kattägarens kokbok eller vad den heter finns det ett recept på vitlöksglass. Vitlök är ju giftigt för katter.
Mvh
Mig
#3 Låter inte klokt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag skrev till kundtjänst och frågade om deras kattglass. Jag fick följande svar:
Mjölken är laktosfri, vilket inte är farligt för katter i små mängder. Det stämmer att katter saknar receptorer för söt smak, men socker och agavesirap påverkar ändå hur de andra smakerna i glassen framträder för katten. De är alltså tillsatta för smak, trots att katterna inte känner smaken av sött.
Jag tycker det är märkligt att man har fokus på att mjölken är laktosfri, när jag ifrågasatte det lämpliga i att servera katten mjölkproteiner (som ju också kan ge magont).
Också märkligt att stoppa i socker i maten för att påverka andra ingredienser så att de smakar bättre för katten. Och det i glass, som ska jämställas med kattgodis.
Är det inte bättre då att servera god blötmat ifall man vill få i katten extra vätska?
Mjölk och socker hör inte riktigt hemma i kattmat, tänker jag.