Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 69 ggr
Uppkatten
1

Åskrädd katt?

Idag drog ett åskoväder in över området där jag bor. Det mullrade rejält, regnade och blixtarna for. Noterade att min ena katt verkade bli skärrad för en stund. Drog för mörkläggningsgardiner, ifall det var blixtarna som stressade mest.

Reagerar din katt på åskoväder? Är det ffa ljudet eller är det ljusfenomenen som katten reagerar på?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Emo
1

Den av mina katter, som var rädd för åska hade som källing uppevt åsknedslag där hon var då som liten.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
0

Nej. Vår katt Lakritz är inte rädd.
Han är född ute och det kanske påverkar.

/Maria

Uppkatten
0

#2 Mina båda katter är också utefödda. Kan tillägga att ovädret var mitt över oss. D.v.s. det blixtrade och small i stort sett samtidigt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

De reagerar inte inomhus
Ute vet jag inte eftersom jag inte ser dem då. Kallar in dem om det börjar åska när de är ute

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
0

Kan tillägga att det var ett ovanligt kraftigt åskoväder som kom snabbt på efter många timmar av hård blåst. I dag rapporterar massmedia om träd och byggnadsställningar som välte under åskovädret.

91Marran
0

Jag vet att kattungen är rädd för ljudet. Flög in under soffan. De andra har jag inte varit nära vid åskan.

Mvh
Mig

Magi-cat
1

Nu har jag ingen katt, men de katter vi haft har inte reagerat nämnvärt på åska. Möjligen har de sett ut att undra vad det är för oväsen, sedan har de sovit vidare.

Men, det är klart, det som Uppkatten beskriver verkar vara något alldeles hemskt, med blåst därtill och fallna träd. Då skulle de säkert blivit rädda, helt naturligt.

(Annars var de mest bara rädda för sotaren. 🙂 Det var det värsta de visste. De kände igen billjudet redan på gården och sprang och gömde sig.)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen