Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 76 ggr
Uppkatten
2025-06-29 21:30
0

Omplacering av problemkatt

Hamnar på Blocket "av misstag". Läser om katten X.

*"Omplacering problemkatt, 5000 :-".

"X är svår med andra katter då han är väldigt på och vill busa mycket och han förstår inte alltid ett nej".

"Vi misstänker även att han har ideopatisk cystit, som gör honom känslig för stress och förändring".

"Viktigt att hålla bra rutiner med mat och kattlåda för att han ska må bra".

"X är född i december 2022, men har fortfarande en del kattungebeteenden kvar (biter i fötter och händer när han är uttråkad t ex)".

"Tror du att du kan erbjuda X ett bra hem? Skicka en beskrivning på dig och ditt hem och vad du kan erbjuda, berätta gärna vilken kattvana du har. Jag vill att X hamnar hos ett kärleksfullt förevigt-hem. Priset är symboliskt och kan justeras för rätt hem". *

Personligen så gissar jag att priset på 5000 :- inte är "ett symboliskt pris", utan en felskrivning?

Vad tycker du om att man så här öppet berättar att det är "en problemkatt"?

Vad tror du om möjligheterna att hitta ett nytt hem till katten X?

Notera att citaten ovan inte täcker hela annonsen, utan är utdrag ur den annons som finns.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

snowy00
2025-06-30 08:11
0

Min spontana reaktion är att det verkar vara en lite skum annons. Om det inte är en felskrivning av priset, som du säger.

Att betala 5000 kr för att få en "problemkatt" låter alltså inte så realistiskt (även om jag inte är insatt i vad man betalar för att ta över en katt).

Det är ingen annons jag hade "nappat" på i alla fall.

Uppkatten
2025-06-30 08:18
2

#1 Som exempel kan nämnas att ett av Sveriges större katthem tar 3000 :- per katt vid omplacering. Då är katten kastrerad, vaccinerad, chipmärkt, registrerad o.s.v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

snowy00
2025-06-30 08:35
0

#2:

Ja, det var ju nåt sånt när jag tog över en katt från ett katthem (som fick komma tillbaka dit igen, då det inte fungerade för mig att ha den, tyvärr). Så varför man skulle betala 5000 kr som annonsen säger, förstår jag inte.