Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 80 ggr
Uppkatten
2025-06-07 23:20
1

Kattdagbok

Brukar du föra dagbok/journal över hur din katt mår? När mina katter var yngre gjorde jag det enbart när de var sjuka, eller om jag var bekymrad över deras hälsa på något sätt. Nu är de snart 15 år, vilket i sig är obegripligt. Båda har under det senaste året fått diagnosen IBD. Nyligen köpte jag en kalender där jag regelbundet för in t.ex. katternas vikt, ev. kräkningar, när de fått vitamin B12 (båda katterna) resp. kortison (ena katten). Dagligen skriver jag in noteringar som "kiss x flera", "bajs x2", "god aptit" o.s.v. Mest för att kunna se ev. avvikelser, men också för att bättre kunna besvara veterinärens frågor vid behov. Det har nu blivit rutin, och kalendern fylls i snabbt och enkelt, och efter så lika mönster som möjligt från dag till dag. Blir någon katt dålig får den katten dessutom en mer detaljerad journal vid behov. Är det fler som gör så här? Eller som funderat på det? Det känns bra att ha alla uppgifter samlade på ett ställe, tycker jag. Och en vanlig kalender ger lagom mkt skrivutrymme varje dag och gör det hela lättöverskådligt. Förr tenderade jag att använda lösa lappar, eller så "försvann" uppgifterna bland allt annat i min egen kalender.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2025-06-08 10:06
1

Jag är dålig på att i efterhand komma ihåg "när", så jag borde absolut föra särskild kattdagbok. Är det något speciellt jag behöver hålla koll på under en kortare period brukar jag skriva det i min egen almanacka, men det ger inte samma historik och översikt.

Med tre katter är det inte alltid så lätt att veta säkert vem som har gjort vad när det gäller t.ex. lådbesök och kräkningar, men aptiten skulle vara lätt för mig att skriva ner eftersom varje katt har sin egen foderautomat.

Sajtvärd Katter iFokus

Tarotstollan
2025-06-08 22:51
1

#0. Vilken bra idé, kanske borde göra det själv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2025-06-21 17:31
1

#1 Lådbesök och kräkningar kan vara svårt även när man har 2 katter, som jag.

Men jag brukar skriva en notering t.ex. "Kiss x flera", "bajs x flera", "diarré", "kräkning". Förr eller senare brukar man ju ändå inse vilken katt som t.ex. har diarré och då är det bra att veta när det började.

Jag brukar även skriva in katternas vikt då och då, eftersom det är en indikator på hur katten mår (viktnedgång kan t.ex. vara ett tidigt tecken på sjukdom).

Jag skriver också in om/att katterna har fått sin medicin och liknande saker (t.ex. om de fått fiberhusk för magen).

Så här långt är jag väldigt nöjd med min kattkalender! 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.