Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 59 ggr
Uppkatten
3

"Byns älskling"

Hemlös kisse som hittat en familj att bo hos. Byn är hans, vilket ibland kan bli farligt för honom.

Idyll eller bekymmersamt? Eller både och?

https://www.sverigesradio.se/artikel/katten-brorsan-skapar-trafikkaos-men-ar-hela-byns-alskling

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

I Fritsla finns det en individ som alla känner till. Det är katten Brorsan. Varje dag går han sin runda, där han besöker byns butiker och hälsar på invånarna. ...
Calcifer
1

Ja om kisse inte längre är frisk. Vem spenderar pengar på vård? Det är väl det viktigaste. Om byn gått ihop och har en katt ihop borde de väl gå ihop att samla ihop en katt också ifall den blir sjuk eller skador framöver. Gör de det och ingen kan ta in katten har de åtminstone deras mer akuta skador eller sjukdomar värderade.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OberonsMatte
2

I inslaget säger nuvarande ägare: "Han är 11 år och han har rört sig i centrum i Fritsla sedan han var liten kattunge".

"Han var hemlös i några år vilket ledde till att folk blev oroliga och ville ringa Länsstyrelsen, men då snokade jag reda på vem som stod som ägare och frågade om jag fick ta hand om honom så han sover hos mig och jag är hans betjänt".

Om katten varit känd i området sedan han var kattunge och hade någon som "stod som ägare", blir jag lite fundersam över hur katten kan ha varit hemlös "i några år" (!).. Hade katten övergivits av ägaren, hade katten varit "försvunnen" eller lät ägaren katten komma och gå som den ville - utan att bry sig om var katten var, inte ens när katten slutade komma hem överhuvudtaget?

Fritsla är en ganska liten ort och med kattens vanor är det svårt att tro att katten var "försvunnen", så grundfelet var förmodligen att katten släpptes ut redan som kattunge och redan då fick bestämma själv vart han skulle gå. Det är när katten introduceras till utevistelse man kan påverka kattens vanor. När den vuxna katten redan skaffat ett invant revir är det svårt att få katten att ge upp det självmant.

Det är inte idylliskt med katter som håller till på trafikerade vägar, parkeringsplatser och utanför butiker.

Sajtvärd Katter iFokus