Förbjudet?
Träffade på en taxichaufför idag som ilsket hävdade att det är förbjudet att ha katt i transportbur i baksätet.
Har åkt med samma företag många gånger tidigare och det har aldrig varit något problem. Nu valde jag bort den här chauffören och bokade taxi från annat bolag, som sa att det gick bra att ha katt i transportbur i baksätet.
Finns det någon lag som förbjuder detta? Kan taxibolagen/chaufförerna själva ha sådana regler?
Jag uppgav förstås redan vid bokningen att jag skulle ha katt med mig.
När jag reser med (sjuk) katt vill jag gärna kunna se katten, och jag vill kunna hålla i buren/burhandtaget. Jag vill inte att buren ska kunna glida omkring i t.ex. bagageluckan med risk för extra stressad katt och utbrytningsförsök.
Bäst vore förstås om man kunde placera transportburen på golvet, t.ex. bakom förarsätet, men det utrymmet är ofta för trångt.
Men vad gäller? Förstår om de helt avvisar husdjur av allergiskäl, men det här var första gången jag mötte någon som vägrade att ha transportbur i baksätet och påstod att det är förbjudet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2025-03-05 00:14 av Uppkatten
Jag åker alltid taxi med mina katter till veterinären och hittills har jag inte stött på någon chaufför som sagt så och samma här jag vill ha full uppsikt på katterna oavsett dom är sjuka eller ska till veterinären för någonting annat som kastrering vaccination mm.
Jag googlade lite och kom in på jordbruksverket och får inte ihop det här helt man får inte transportera katter som är sjuka eller skadade men hur fasen ska man komma till veterinären när dom behöver hjälp.
Lite längre ner står det att man får transportera till veterinär om det är brådskande så med andra ord ska man invänta med vård så dom hinner bli riktigt dåliga vilket i sin tur strider mot lagen att ge vård och att dom ska inte lida och fara illa. Är man osäker här ska man kontakta en veterinär som får bedöma om det är ok att transportera vilket innebär att veterinär borde komma hem till oss och hur många kan göra det.
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/katter/transportera-katter
Jag blir lite knepig på det här för är det bråttom så åker man bums man väntar inte det är blåljusen på direkt.
Det står även att katter får transporteras i bagageutrymmet och ok om det är en skåpbil men då ska jag sitta där själv tillsammans med katten men en baklucka vem f sätter katten där det är rena rama djurplågeriet vad hemskt kan nån ens göra något sånt jag får panik av bara tanken vad vidrigt 😭
Det måste finnas bättre förklaringar om regler än det jag länkar till på jordbruksverket själv sitter jag alltid i baksätet spänner fast buren med bältet och vill ha full uppsikt in i buren och dom enda gångerna mina åker bil är till veterinären en resa som tar ungefär 20-25 minuter så dom är aldrig med om långa transporter det ska vara undantag akut till något djursjukhus som har nattöppet om något skulle inträffa nattetid när min egen veterinär inte har öppet.
Det låter märkligt att chauffören nekade dig men det är också märkligt att läsa vad som gäller hos jordbruksverket om sjuka eller skadade katter att man inte ska få transportera dom hur fasen har man tänkt där när en katt behöver vård man väntar inte tills något blir brådskande om man kan undvika det då far dom än mer illa än om man bums åker och ger dom den vård och hjälp dom behöver vilket lagen också säger att vi ska göra.
Det här blev en intressant fråga som jag ska ta upp med min veterinär som kanske har bättre svar för jordbruksverkets det nöjer jag mig inte med.
- Redigerat 2025-03-05 04:58 av [solljust]
Nu var det längesedan men jag har åkt taxi en del med katter och bara meddelat vid bokning.
/Maria
#1 Som jag har fattat det så får man inte ut och åka med sjuka/skadade katter om syftet är att t.ex. åka till sommarstugan. Däremot får man förstås åka med katten till veterinären om katten behöver nödvändig vård hos veterinär. Man får t.om. åka till veterinär med sjuk/skadad katt även om man inte uppfyller kraven på rätt storlek på transportbur o.s.v. (förutsatt att det inte ökar kattens lidande, är man osäker så bör man rådfråga veterinär om hur man ska göra). D.v.s. det är viktigt att sjuka/skadade katter får nödvändig vård.
Kollar man lagstiftningen (L5) så står det att levande sällskapsdjur får transporteras i en personbils bagageutrymme endast om tillsyn kan ske från personutrymmet.
Men är "tillsynen" tillräcklig om man inte kan stoppa en transportbur från att glida runt, och inte kan ingripa om katten t.ex. försöker bryta sig ut, funderar jag. Och kan jag ha tillräcklig koll på skugga/temperatur etc…?
Det står också att när djur transporteras i utrymme för personbefordran (= t.ex. baksätet) ska åtgärder vidtas för att säkra djuren vid inbromsning. Jag håller ju alltid ett stabilt grepp om handtaget på buren, det har väl effekt vid inbromsning i lågt/måttligt tempo i stadsmiljö, men är förstås inte tillräckligt vid hög fart på större väg om man t.ex. skulle krocka… Men lagstiftningen talar inte om krock, utan om inbromsning. Oklart om jag kan anses ha uppfyllt lagstiftningens krav på säkrad bur om jag enbart håller stabilt i transportburen?
I de allmänna råden står det att djuren bör säkras genom att förvaras i säkrad transportbur.
Katter har alltså rätt enligt lag att transporteras i baksätet, vad jag förstår, men buren bör vara säkrad. Och vad som avses med säkrad transportbur framkommer inte riktigt? Att stå på golvet bakom förarsätet borde vara "säkrat". Men där räcker utrymmet sällan till.
Att "säkra" med säkerhetsbälte är tveksamt. Jag har sett krocktester där bilbältet förstört transportburen, och jag vill minnas att "katten" då ändå "kom flygande". Å andra sidan är det inte själva katten som lagstiftningen vill skydda i det avseendet, vad jag förstår, utan människorna i fordonet.
Men om tanken enbart är att skydda (och då ffa människorna i bilen) vid inbromsning så kanske bilbältet är ett alternativ?
Så: lagstiftningen verkar inte motsätta sig kattbur i baksätet. Men kräver att buren är säkrad. Alltså hade taxichauffören kunnat be mig att spänna fast buren och visat på något bra sätt att göra detta.
Vad säger då taxibolaget? Jag hittar inte någonting om transport av djur på deras hemsida. Och de var informerade om att katt i bur skulle finnas med vid transporten.
När jag går in på ett konkurrerande taxibolags hemsida skriver de följande: "Du måstevid beställningen informera om ifall du har djur med dig så att vi skickar fram en bil som kan ta djur i bilen. Katter ska sitta i bur och hundar får åka i bagageutrymmet."
Ja, vem vet. Kanske trodde det första bolagets ilskna taxichaufför att jag hade en pytteliten hund instoppad i transportburen under filten….???? Eller så hade han helt egna regler och var rädd att katten skulle lyckas förorena hans älskade bil…
Kort sagt: det är viktigt att taxibolag informerar tydligt på sin hemsida om transport av djur. Och vill de att burar ska vara säkrade så bör de kunna informera om hur.
Tänker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Taxi 08 skriver: "När du bokar taxi finns det en ikon med en hund, välj den. Husdjur kostar 100:- extra". Men jag hittar inget om var i bilen katten får åka? Hundra kronor extra är också märkligt. OK om man har en lös hund i bagageutrymmet och detta behöver städas ur efter resan. Men katter i transportbur???
Taxi Göteborg vill ha katter i bagageutrymmet: *"För att du garanterat ska få en bil som kör dig och ditt husdjur så ber vi dig att välja djur som tillval vid din bokning via app och hemsida eller meddela bokaren som hjälper dig via telefon.
Vi har följande regler gällande transport med husdjur:
✓Husdjur som transporteras i bur skall placeras i bagageutrymmet.
✓Hundar kan resa på passagerarsäte om du som kund har medtaget bilbälte för hund. Dock har våra chaufförer alltid rätt att hänvisa alla husdjur till bagageutrymmet."*
Det verkar således som att man får ringa runt inför transport för att få reda på vad som gäller.
Ibland är det hunden och ibland är det katten och ibland är det båda två som hänvisas till bagageutrymmet….
Dock verkar människan alltid slippa den platsen…?
- Redigerat 2025-03-05 09:19 av Uppkatten
#3: Du och jag förstår det och det är självklart för oss vad man menar här men en del människor har både läs och skrivsvårigheter och förstår inte när det blir luddigt och här tycker jag att jordbruksverket ska uttrycka sig mer korrekt för det där var riktigt klent av dom och det är också något som dom kan använda sig emot djurägare om dom är på det humöret så mer tydlig information så att alla människor med eller utan läs och skrivsvårigheter kan hänga med det kan dom gott kosta på sig 😎
Sen det här med bagageutrymmet vad fasen menar man där är det en bil med skåp eller menar man verkligen att stoppa in transsportburen i bakluckan och stäng 😮 jag hoppas innerligt att ingen någonsin stänger in en katt eller något annat djur i bakluckan och åker iväg = kvävas avgaser fy vale jag får panik av blotta tanken på att ett djur ska fara ett sånt lidande jag gör det inte under några som helst omständigheter och skulle jag råka ut och ingen taxi finns att tillgå vi har taxiflyg i landet det får kosta vad fan som helst djuren ska åka säkert dom ska inte utsättas för varken stress eller avgaser dom ska till veterinären under säkra omständigheter och få den vård som dom behöver och som enligt lag krävs av mig som djurägare.
Hua jag känner att jag eldar till och det är inte på dig Uppkatten tvärtom du om någon är så oerhört mån om katter och om djur ❤det jag lackar till på är dom här förbannade reglerna som inte håller måttet så som jordbruksverket med flera dom måste inse och det fasen snabbt ska människor kunna leva upp till deras krav om omvårdnad och säkerhet för djur så får dom förbanne mig uppdatera och informera på ett mer korrekt sätt och själva också leva upp till vad som gäller och inte.

#3:
Och vad som avses med säkrad transportbur framkommer inte riktigt? Att stå på golvet bakom förarsätet borde vara "säkrat". Men där räcker utrymmet sällan till.
Jag brukar ställa den på golvet bakom passagerarsätet, för även om jag inte är själv i bilen ska det mycket till för att en passagerare inte ska få plats alls där även om sätet är lite längre fram än vad som är helt bekvämt.
Vad jag inte kan komma över är min egen erfarenhet av Taxi har vart bra men nu på Fredag ska jag till veterinären Walter och jag bokar Taxi som alltid med mina katter men skulle den chaufför kräva att han sitter i bakluckan jag skulle få spel 😡man sätter inte ett djur i en baklucka och stänger igen det säger sig jäkla självt med avgaser som kan kväva en katt eller vilket djur som helst till döds i ett sånt litet utrymme det får bara inte hända något av våra djur 😢
Hittills är min erfarenhet god med Taxi och bemötande av dess personal så förhoppningsvis går det lika bra som alltid för oss på Fredag för Walter som ska få undersökning innan han sövs ner för tandstensbortagning veckan efter.
Men Gud Nåde om det finns en chaufför som stänger bakluckan om Walter eller någon av mina andra katter att kvävas jag tar det inte jag löser det på andra sätt och inte nog med det dom kan vänta sig en enorm fortsättning för en sån misshandel.
Man säger ju bagageutrymme i en kombibil oxå.