Önskar omplacera katten
Jag blir kontaktad av en bekant.
Hens vuxna bonusbarn har skaffat ny partner och därför ska katterna nu bort.
Vilka möjligheter finns det, undrar min bekant.
Jag frågar hur gamla katterna är och varför de vill omplacera dem.
"Cirka två år och på grund av allergi", svarar min bekant.
Jag känner hur jag suckar inombords. "Allergi" är ett allt för vanligt motiv i de här lägena. Visst stämmer det ibland, men långt ifrån alltid, vill jag påstå.
Jag frågar om katterna är kastrerade, IDmärkta, reggade, vaccinerade, försäkrade o.s.v.
Får svaret att det ena är en "Norsk skogskatt" och att det är okastrerade innekatter. Honor. De är angelägna om att katterna får komma till ett gott hem, betonar min bekant.
Jag förklarar att det är lättare att omplacera katter om de är kastrerade, IDmärkta, reggade, vaccinerade, försäkrade o.s.v.
Jag påpekar att jag vill minnas att okastrerade katter ofta är mer allergena (allergiframkallande) än vad kastrerade katter är.
Jag betonar också risken för felkissande/dålig lukt/att katten låter illa som okastrerad eftersom jag tänker att det kanske är den typen av "problembeteenden" som är den verkliga orsaken till omplaceringen.
Då slutar meddelandena att komma.
Blir så less. Folk är ofta bra mycket mer noga med sina hundar och hästar, medan katterna allt jämt i många kretsar har en väsentligt lägre status.
Självklart kastrerar, vaccinerar, IDmärker och reggar man sina katter.
Jag hoppas hur som helst att det löser sig för de här katterna.
För katternas skull.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja, skrapar man lite på "akuta omplaceringsbehov" hittar man alldeles för ofta en allmän slit-och-släng-syn på själva kattägandet.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Ja, exakt. Lika ledsamt varje gång.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Folk borde få göra ett test om att skaffa djur innan de gör det.
Inte för att det skulle stoppa dem från att skaffa djur men de kanske skulle få sig en tankeställare om de skall eller inte skaffa djuret och tänka en vända till.😫
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Läste om en som skulle omplacera sina 6 åriga katter som en haft sen kattungar. Personen som hade de hade fått allergi. Vet inte hur vanligt det är att bli allergisk så sent i ägandet av katt. Men det verkade lite konstigt när man läste hela annonsen.
Mvh
Mig
Det här är dom mest dåliga ursäkter jag vet inte vad dom kommer från och varför inte ett husdjur plötsligt inte får plats som som dom har gjort innan jag vill sätta en etikett där djurplågare för tar man hand om ett djur så gör man det livet ut ❤ allt annat är förkastligt.

Inte för att bekantens bonusdotter är någon vettig kattägare till att börja med, med tanke på att kissarna är okasterade, men att en ny partner kräver att man ska göra sig av med sitt/sina husdjur är ett väldigt starkt tecken på att hen är svartsjukt och kontrollerande lagd.
Visst, hen kan vara allergisk, men en vettig människa med allergi skulle inte bli tillsammans med någon som har djur som hen reagerar starkt på att det blir ohållbart till att börja med, eller åtminstone inte sambo.
- Redigerat 2025-03-10 00:53 av Thaeri