OT. semlor
snart kommer semlorna , jag vet att man ska hålla på traditioner men jag älskar semlor och jag struntar i det det här allet. för jag tycker man ska få äta semlor i januari,kram till er alla
Jag tycker att man kan äta när man vill tycker jag. Ibland är man sugen på semlor. Skall kolla om det finns idag.
Helt rätt inställning, tjejer! Semlor är för goda för att bara ätas i februari! ;) Semla med hetvägg.. Inte dumt alls..
Åh hetvägg…..suck. Var du tvungen att påminna mig jossan? ger igen efter det där med julklappsgodiset antar jag
//Pia
Ja, SEmlor i varm mjölk, det är grejer det!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
å jag älskar oxå semlor dom är ju så smarriga mumms jag köper när jag ser kan inte låta bli…

Haha jag köper typ 1 gång om året, men visst äre gött allti´ :)

Gott med semlor..men föredrar att äta dom enligt dom gamla traditionerna…varje tisdag veckorna före påsk!
Oh semlor i varm mjölk mmmmmmmmmm
Hehe, bara man inte gör som JAnne…. JAg brukar skära i semlorna och äta en bit i taget när de ligger i mjölken. Fint ska det va! Sen sparar jag det gottaste till sist. Men han tar semlan och bara trycker ner hela semlan i mjölken. Ingen finess……..

jag brukar smälla i mig typ 10 st i januari, förra året fick jag skällning av min granne , när jag kom gende med en semla i handen ,hon tycker man absolut ska hålla på trditioner. men för mig är trditionen att man ska äta semlor i januari.

Åhh vad sugen jag blir på semlor nu! Semlor är ju så underbart gott *mums*. Nu kan jag inte sluta att tänka på det. Vill ha en :D
Åt faktiskt en i julas med saffran i 

Jag vill också ha!

KAtter-e-mitt-liv: Skulle just kommentera att min syster åt en innan jul!! En semla med saffranssmak! Så du har också testat det?!! Vad det gott???
Syster blev så ledsen då han satt på fiket med väninnor och jag smsade henne om råd över en misstänkt fotvårta…passade sig inte att läsa om under semmelätningen tyckte syster!! *asg*
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

imorgon ska jag ut på semmel jakt

#13 Haha det kan du ge dig på att den var 
Mamma visste att jag älska semlor och så hade hon köpt en till mig och sig själv samt en bakelse till pappa. Vi åt de och några dagar sedan fick jag reda på (jaa på nått vis) att mamma köpt semlorna för att vi skulle fira att hon klarat en tenta. Och jag fatta ingenting då när vi åt och sa inte ens grattis, men det kom sen när jag fick reda på det 
HAHA! Så du förstör stämmningen för din syster din 
#3 Absolut! Du fick mig att äta upp en julklapp ju!!! ;)
JAg ska köpa på fredag. Visserligen inte äta förrän på lördag av vissa anledningar men ändå!

#17 Fyller du år på lördag kanske?Själv har jag redan gjort det,dan före din gube….och du som tycker att "inget är fräscht den dagen" vad tycker du då om nyårsafton…jodu,jag var alltid yngst i klassen.
Återgår till ämnet - imorgon måste jag söka semlor om jag inte hittar färdiga då köper jag jäst och bakar.
Hehe, nä, jag fyller år på fredag. Så då blir det Älginnerfile Provencale med plenty vitlök och Budapestrulle och rysk röd Champagne. Så därför så får semlorna vänta till på lördag. Anette, Nyårsafton är ju bättre! Då slipper du i alla fall få alla grattisönskningar i förskott! dessutom, så är folk både födelsedagsbarn och de som ska fira mycket fräschare. Blommor kan man också köpa. Det får ju aldrig Nyårsadagbaran på rättdag. Grattis förresten! Och så slipper du bli körkarl i Helvetet. Det måste ju min gubbe bli.

Det roliga numera när jag är vuxen är att jag alltid blir firad (ska ju ändå fira den dan lixom) och aldrig bortglömd!God middag ni ska äta,jag brukar också äta extra gott på födelsedagen.Grattis i förskott!

Jag åt en semla idag
Tack vare denna tråd! 
Käkade kladdkaka med grädde igår istället. I helgen blir det ris a la malta, kanske till nästa vecka jag kommer inhandla en (eller två) semlor. Mer troligt med två
//Pia

Mmm kladdkaka
Gottigotti
Nu får du ge dig Puma! Jag blir tjock om du fortsätter fresta mig!!!
jag vill också ha en semla med varm mjölk. blir sugen.
Ha ha jossan, vad tror du jag blir? Har suttit här o vräkt i mig toblerone nu:(
//Pia

Haha och jag som trodde att jag var en liten gottegris 
Jösses om ni bara visste.
Måste börja träna igen Jag som var träningsnarkoman och sen bara la av allt för ett år sedan. Hm inget bra.
//Pia
Och jag var tvungen att koka gammeldags varmchoklad och doppa sista pepparkakorna i nu.. 
Nej, Erika, du är inte ens halvvägs till gottegris om man jämför med mig! Och Puma uppenbarligen ;)
Hm, jag får nog gå ut i skafferiet och se om det finna ngt. Mina kanelbullar e slut här vid datorn
Troligen har jag bara knäcke kvar men med något gott på kanske;)
//Pia
Hahahaha! Vet du vad jag gjorde en gång? Det får ni inte hålla emot mig nu ;) Jag var vansinnigt sockerabstinent och hade tom gjort slut på bakverksnonstops.. Dom som alltså SKA vara på bakverk. Lite hårdare och mindre än vanliga nonstops. Jag plockade fram (börjar redan fnissa för mig själv här) kaffe med daimsmak och plockade ur de minimala daimkulorna ur påsarna, hohohoho.. Då är man desperat!
ha ha ja det kanske var lite….. ja just de(skakar på huvudet o fnissar)
Hittade kakor i kylen Falsk potatiskaka, åh de e så goda. Mumsar i mig tre stora på en gång.
//Pia
HITTADE falsk potatiskaka i kylen? Hittade?? Har man sånt så veeet man det!
Ja men hade glömt av dem lite, de låg längst in;) Har haft så mycket godsaker hemma nu sen jul att de inte gått åt.
Jösses jag börjar må lite illa…… Först tobleronen o sen kakorna. Innan det pommes, snitzel o bearneissås. Tar nog en frukt senare istället.
//Pia
Får inte glömma tre koppar kaffe med. O jag som har magkatarr *fniss*
//Pia
Haha, jag du har spöat mig med hästlängder idag iaf =)
Nja det kanske blir sallad imorgon istället med kräftar…..len, ägg, räkor m.m Måste få i mig lite grönt med men kan ju inte varaför nyttig så det måste på dressing innan man äter det.
//Pia
Kräft..vadå Puma? HAHAHA ;)
stjärt fast ja jag kallar dem ju lite grövre.
//Pia

igår köpte jag två semlor som jag tänkte glufsa i mig . men det visade sig att dom var gamla, jag är så besviken, idag har jag gått och funderat på vad jag ska göra om det händer igen och då kom jag på att man kan ta bort den gamla grädden och vispa ny grädde och lägga dit. eller ska man bråka med konditoriet som säljer gamla semlor….
Så tråkigt. När jag råkar ut för det fungrar det att göra hetvägg av dem. När jag var liten och sov över hos farmor och farfar fick jag alltid skorpor i varm mjölk.
//Pia

Haha jag tar ALLTID bort grädden på semlorna för jag hatar grädde :D

jag tycker dom tuggorna med grädde och alltihop är så gott , men annars så är jag ingen storätare av grädde
Jag tror det är kombinationen grädde-mandelmassa-brödet som e så underbart gott. Brukr gnaga runt om semlan så jag har det gottaste till sist.
//Pia

Å jag har smällt i mig pepparkaksdeg… 
…känner mig i "gott" sällskap här inne så jag vågar erkänna att jag äter det i skivor…rakt av… 
Jösses simpson, det brukar jag göra runt juletider men iår blev det aldrig. Var sugen flera gånger men väl i affären hittade jag det inte så det blev aldrig av. Jösses pepparkaksdeg, va gott.
//Pia

Blandar med lite portvin också…skär sig fruktansvärt i munnen!!! 

simson ät och njut , imorgon är en annan dag..
Ha ha den blandningen har jag inte hört talas om. Kanske vore ngt. Men jag vet dem som åt skinkmacka (julskinka) och grogg till nattamat. Dock inte jag.
//Pia

Ja jag blandar cola och whiskey också…
Whiskey e gott, själv brukar jag blanda det med päroncider om jag inte dricker rent.
//Pia

#51 DET var en ny smaksensation. Jag köpte mig en whiskey till november 2006. Den är ff oöppnad… Du skulle kunna komma hit med en cider och dela den med mig… 
Jag hittade Sarah gömställe där hon lagt sina kakor. Det fanns lite smått och gott. Både kakor och lakrits som jag är galen i. ( tack Sarah). Skall lägga tillbaka senare tror jag).
#53. fy på dig att ta zaras godis.ska skvallratill henne tror jag.men jag är inte bättre själv. för när jag är hos mina barnbarn så brukar jag nalla av dom.
Hon hade gömt godiset över några spritflaskor och champagne som vi skulle ha för 2 år sedan. Det var ett bra gömställe, mamma hittar det aldrig.
#52 ja det kanske vore en idè ha ha. Min whiskey e nämligen slut.
//Pia
#53-55 jösses vilka busfrön ni e då.
//Pia

Min syster bakade en saffranssockerkaka till jul. I den skulle man ha rom. Hon orkade/ville inte gå på glasbanken så hon tog det hon hade hemma…whiskey… 
#58 o hur smakade det?
//Pia

Det gick ner men jag hade nog föredragit rom… 
#60 ha ha är man gottegris så e man.
//Pia

#61 Bara förnamnet här… 

=( Jag kan inte äta grädde, min mag blir helt galen då…ännu värre med glass, tyvärr - det är ju så himmmmmmmmmmmmlans gott!!! Semlor är också smaskens…minns jag…buääääh!!! 
Ankah: du e inte laktosintolerant?
//Pia

ankah stackars dig som inte kan äta grädde och glass som är så gott

Nej stackars dig Ankah! Kan du inte göra som jag, ta bort grädden?
Ha, efter att jag snällt och uppmärksamt läste denna tråd så åkte jag nyss till affären och nu ligger det två semlor i min mage…
Visst är jag en duktig lyssnare som tar till sig andras råd?
MVH
Anna
#67 ha ha helt rätta takter.
//Pia

#67 Haha absolut :D
Hm var länge sen jossan skrev något, har hon fastnat i godisburken månne?
//Pia
Hahaha, hamnade i jensas godisburk idag efter hockeyn ;) Men jag har inte handlat hem själv iaf,d et är det som räknas!

Men Jossan hade inte du som nyårslöfte att inte äta godis 

#66 - Jo, men utan grädde är den ju bara en bulle. Tro mig, jag får i mig tillräckligt med snask ändå! 
#64 - Jag trodde att det var laktosintolerans, fast det blir illa även om jag äter sojaglass och så…och symptomen stämmer inte riktigt…blir mer "gasig" och får jätteont. Jag reagerar så på all mjölk, så jag lever mer eller mindre veganskt nu…saknar glassen….verkligen. Ibland är det helt enkelt värt ett par dagars smärta!
Jaha jossan i ett nötskal, äta upp andras godis eller hur var det nu;)
Ankah: låter inget kul, glass som är så gott på somaren.
//Pia

#73 Nehe du, det blir inte bara en bulle. Mandelmassan är ju kvar! :) Eller tål du den inte?
Jag KÖPER inget godis, äter bara om jag blir bjuden. Vilket jag ser till att bli då och då 
Men nu är det hockey, nu försvinner jag! =)

Haha :D
Är det så ditt nyårslöfte är :P Haha :D
På tal om hockey ja. Jag sitter med hockeyn på och samtidigt fixar jag lite myntamöss. Framför min tv står nu två artonger som ska ner till källaren med julsaker. När jag nu tittar upp mot tv:n kan jag inte hålla mig för skratt. I snart 5 min har Thindra suttit på kartongerna och facinerat titta på hockey. Ha ha. Hockeytokig katt har jag med.
//Pia

HAha Simson! Vilken rolig bild :D

Är inte överfötjust i semlor. Choklad är min passion 
Ha ha ja jaga fåglarna på kitty show har jag varit med om. Tack o lov valde jag att sätta dit tippskyddet på min platt tv.
//Pia

#80 De har sett på för mycket hockey…de tar efter alla slagsmål!! 
Syster gav mig hembakade kakor i en påse till jul. Denna påse har jag i nattygsbordets låda. Lådan öppnade Julian i natt och tog hela påsen och käkade på!!! Huligan är han Julian!! Det visste nog hon jag köpte han ifrån med det namnet som rimmar så bra??!! 

julian , vilket litet busfrö..

Haha Julian :D
#81 ja choklad einte heller fel;)
Jösses Julian e verkligen en huligan, blir inga våldsfilmer för deras del hör jag när det räcker med hockey.
//Pia
Här käkade jag budapestrulle två dagar i rad……Nu är de slut. Bra.
Åppelkammar (Vienerliknande bröd) och vienerlängd mums
PS dom hade inga semlor:(

Idag så köpte vi wienebröd till söndagsfika eftersom inga smelor fanns. Haha, Jenna_Gun någon har avrit i våra affärer och tagit alla :P

nu har jag bakat kladdkaka som jag ska äta upp

siberlina efter att jag har fikat så kommer jag till dig
Du får vänta ett tag.. 
Jag fick en hel påse med pepparkakor, så att jag skulle bli snäll. Men så många pepperkakor finns det inte
. Brorsans tjej har bakat dom.

91 an jag har snart ätit upp alltihop…

jag förstår inte vad som tagit åt mig , jag som brukar va så noga med vad jag äter. ….
- Digestivekex 17 st
- 125 gr smör/marg, mjukt
- 130 gr Philadelphiaost
- 2 dl vispgrädde
- Rivet skal av en citron, vaniljsocker
- 4 gelatinblad
- 3 dl outsädd saft
Blötlägg gelatinbladen. Smula kexen, blanda med smöret. Tryck ut i en pajform. Ställ i frysen. Rör ihop osten och grädden, vispa tills det blir pösigt. Blanda i citronskalet och vanijsockret, smaka av tills du tycker det är bra. Bre ut i formen och ställ in i kylen.Värm hälften av saften, blanda ner de urkramade gelatinbladen. rör tills de har löst upp sig.Blanda i resten av saften. Ställ kallt en kvart, häll sedan detta över fyllningen i formen och ställ i kylen igen, minst en halvtimme.OBS! Ta inte apelsinsaft, utan sån som är genomskinlig!
Vill du ha en lightvariant? Byt ut Philadelfian mot light-Philadelfia och vispgrädden mot kesella. Smöret kan du inte ändra på.

det låter jätte gott
Kallar den Knutbykaka. P G A Philadelphiaosten……

Varför kollade jag denna tråden
Jag ska ju hålla igen, inte bli sugen….

Haha,jag har ätit operatårta idag…mumsigt värre!
Risalamalta till frukost. Sen var ja hos mor min och åt potatismos med stekt strömming tills jag höll på å spricka, efter det åkte ett helt gäng med wienegum ner;) O kaffe får jag inte glömma.
//Pia

#100 Nu blev jag avundsjuk,strömming är ännu godare än operatårta tycker knasiga jag.

#95 Är inte det där chescake Gunilla?
#101 Ja jag tvingade mor min gör potatismos så jag fick strömmingen till. Det som blev över fik jag med mig hem till imorgon.
//Pia
KArin du har helt rätt. Varför jag kallar den för KNUTBYkaka, får du gnugga knölarna lite för. Lite långsökt och sjuk humor.
Gunilla det är inte osten som har med knutbynamnet att göra?
//Pia
Jo precis……..Puma, du tänker i de rätta banorna…..

det är väl för att det är philadelfiaost i. dom är ju en philadelfia församling…är det inte så eller. eller är det för att det blir en vit gegga av alltihop…..
#107 ja en enda röra ha ha den var bra
//Pia
Exakt, Siberlina!!!!!

# 104 Jo Philadelfia ost = Knutsby filadelfiaförsamling…jo det fattade jag…jag är inte så dum som man kan tro
Ja alla tänkte rätt!

#110- He he….så dum var dock jag! Fattade ingenting tills ni berättade varför!!!
#112 man kan ju inte alltid ha huvudet ed sig. Man har sin upp ochner dagar.
Jag hade min upp verkar det som men oftast är det ner
//Pia
Har bara några torra havrekex hemma :(
Är sugen på nått gott.
Chips med dip åkte ner nu, det som var kvar den igår. Hm kanske inte så nyttigt. Men det får bli den stekta strömmingen och potatismosen som blev över senare.
//Pia

Jag är galen i kexchoklad 
Haha du är inte ensam om det.