Så ledsen!
Idag var en otroligt jobbigt dag. På min väg för att handla tyckte jag se något på mötande vägbana. Tog ett tag innan jag registrerade att det nog var en katt. Då hade jag hunnit möta flera bilar sä tänkte att någon måste ju stannat. Men vände ändå och körde tillbaka.
Ingen hade stannat!! Låg en katt mitt på vägen. Jag sprang till katten som låg och ryckte. Det var fruktansvärt.
Hämtade en filt i bilen, lyfte upp katten och sprang till närmaste hus. Ingen hemma. Började ringa veterinärer. Ingen svarar, inte ens jour. Lägger katten i bilen, knackar på några hus till, Ingen hemma eller ingen vet något.
Ingen jourveternär ringer tillbaka och den närmaste veterinärkliniken säger att veterinären gått för dagen. Klockan är 15.30!! Sitter med katten i knät när den tar sitt sista andetag. Så orättvist.
Då ingen känns vid den körde jag den till kliniken en halvtimme bort. En person tyckte jag skulle lämna katten vid vägen. Men kändes ovärdigt då jag inte visste var den hörde hemma. Och om Ingen brydde sig när den låg mitt i vägen levande, varför skulle nån bry sig nu.
Hoppades hitta ägare så dom fick reda på varför katten inte kom hem.
Men nä, okastrerad hane och inte id-märkt. Jag har gråtit för denna katt.
Det som är så hemskt är alla som körde förbi honom. Vet ju inte när han blev påkörd. Han kanske hade kunnat räddas. Eller så var det försent oavsett.
Han somnade iallafall in insvept i en varm filt i mitt knä och inte ensam på en blöt väg.
Jag har inte utekatter pga skräcken att något sånt här ska hända. Har utegård istället. Och om det känns såhär hemskt när det inte var min egen katt är jag desto säkrare på mitt val nu. Känns som om detta kommer ta ett tag att komma över.
- Redigerat 2025-01-28 17:57 av UlrikaD
Åh fy vilken upplevelse.
Så oerhört ledsamt
/Maria
Så sorgligt! 😿
Men så bra att du fanns där för honom och gjorde vad du kunder.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Nu är det kanske oklart om den här katten ens hade en ägare, men att även ägda katter skadas och avlider på trafikerade vägar är tyvärr väldigt vanligt. I efterhand brukar kattägarens risktagande försvaras med att "katten iallafall fick ett lyckligt liv (även om det blev kort)" … men är det är sällan ägaren som är först på plats när det värsta har hänt.
Jag har ännu inte varit med om det, men har tänkt en del på hur det skulle vara att helt plötsligt vara "först på plats" när en okänd katt utan kontaktuppgifter skadats i trafiken. Jag förstår att folk som åker förbi i sina bilar tycker att det är otroligt obehagligt med en svårt trafikskadad och döende katt. Det är inte så "bara" att ta på sig ansvaret att ta en sådan katt/ kropp därifrån och tänka ut och ta reda på vart, så det ska du ha eloge för! Att kroppen lämnas synlig kan vara en välmenande (men ofta missförstådd) gest för att ägaren själv ska kunna hitta sin omärkta katt, men risken är stor att kroppen flyttas därifrån av andra djur. Särskilt om det dröjer dagar innan ägaren ens börjar leta.
Hade ev. kattägare tagit minsta möjliga ansvar för sin egen katt hade katten åtminstone varit id-märkt och ägarregistrerad så att ägaren hade kunnat kontaktas av veterinärkliniken. I det här fallet måste man väl ändå säga att det var "tur" i all sin sorglighet att katten hann dö av sina skador innan det blev en fråga om liv eller död att få tag på ägaren.
Sajtvärd Katter iFokus
Förstår fullständigt att du är ledsen!
Absolut fruktansvärt att hamna i en sådan situation, men superbra av dig att agera och försöka hjälpa kissen. Det är verkligen föredömligt gjort.
Jag har själv tagit reda på flera trafikdödade katter över åren, men det är min fasa att hamna i en situation där jag har att försöka hjälpa en halvdöd katt… Jag har varken bil eller körkort…
Fick rycka in häromdagen när det gällde trafikdödad katt. Upphittaren körde katten till mig för chipkoll. Det rörde sig om en raskatt, säkert redigt dyr i inköp. Vacker, välskött, idmärkt, reggad, engagerad ägare som börjat leta efter sin katt o.s.v.
Men ett dödsfall som var så helt onödigt i förtid. Katten var bara 2-3 år gammal, och att det finns en stor vältrafikerad väg nära kattens hem var inte okänt för någon… Visst där finns gott om fina trädgårdar, och "landsbygden" ligger om hörnet, men det var inte dit katten valt att gå…
SÅ många katter har mist livet på den där vägen över åren. Ändå fortsätter folk att släppa ut sina katter….
Men bra jobbat, Ulrika. Förstår så väl att du är både berörd och ledsen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Så fruktansvärt för både katten och dig.😢
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lade ut i alla Facebook grupper inom kommunen och letar ägare. Veterinären la också ut på deras sida. Men inga svar alls än.
Det som gjorde den här situationen extra hemsk var väl att jag inte fick något svar från någon veterinär. Det var eftermiddag och allt gick till telefonsvarare. Då jourveterinärerna inte har något ställe i närheten utan åker ut till folk fanns det ingenstans att åka. Den närmaste kliniken var en halvtimme ifrån. (Där veterinären hade gått hem). Sen närmaste efter det var 9 mil. Och hade katten haft ett brutet ben hade jag ju kört direkt. Men denna katt var svårare skadad och jag fattade ju att den inte skulle klara sig en timme till. Men den hjälplösheten var överväldigande. Att inte kunna hjälpa. Jag lämnade meddelande överallt. Den jourveternär som alla ordinarie skickade mig till ringde inte tillbaka alls. Jag fattar att dom är för få för ett stort distrikt. Men det kändes inte mindre hjälplöst för det.
Har suttit hela kvällen med en klump i magen.
Veterinärbristen är ett problem på många håll, och dessvärre får det ibland svåra konsekvenser.
Här har vi haft jätteproblem med djursjukhus som varit stängt på kvällar och helger. Nu har det blivit något bättre igen.
Jag försöker ha en uppdaterad lista hemma där det finns kontaktuppgifter och uppgifter om öppettider etc, för jag blir så stressad när något händer att jag nästan får svårt att söka effektivt på nätet…
Det vore rimligt att det minimum gick att få smärtlindring till djur vid alla tider på dygnet, respektiv hjälp med avlivning.
Jag vet inte om polisen hade kunnat vara ett alternativ för katten du tog hand om? Har de rätt att avliva även svårt skadade husdjur? Men även de kan ju vara långt bort och upptagna
Rimligtvis måste man kunna kontakta länsstyrelsen också om det sker under kontorstid? Eller? De borde i sin tur kunna få akut kontakt med veterinär???
Svårt sådant där. Men som kattägare hade jag varit oerhört tacksam för att någon såg kissen och agerade, och fanns där för katten. ❤❤❤
Skulle önska att det skrevs mer om sådant här i massmedia med tydliga riktlinjer för hur man ska göra, vem som har ansvar på dagtid/jourtid o.s.v.
Trist också att många kattägare lägger över mycket av sitt kattägaransvar på andra människor, när de släpper ut sina katter, ffa om katterna dessutom är omärkta och oreggade…
Förstår känslan av total hjälplöshet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.