Kattsnuva?
Hej folket!
Undrar en sak bara. Jag har två egna katter, dom är båda vaccinerade mot kattsnuva och kattpest. Sen har jag nyligen två jourhemskatter som blev vaccinerade och grejade med precis när jag fick dom. Den ena av dom är väldigt täppt låter det som när han andas och lite rinnig i ögonen så jag antar att det är snuvan? Kan jag släppa ihop dom utan att mina blir smittade? Nykomlingarna har bott i köket dryga två veckor nu…
/Christine

jag skulle inte släppa ihop dem förens jag visste han var frisk, vacinet är ingen garant tyvärr, tvätta den lille i ögonen med koksaltlösning elr sterilt vatten, är ju en akut lindring sen kan du få en ögonsalva hoss vetten, om det e snuva elr ej kan jag inte säga men nån ögoninflamation har den ju,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hur är det med kissen?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ja, han låter lite uschligt… :/ Men han är pigg i övrigt, jätteframåt och mysig! Ska få tag på min kontaktperson och höra lite…
/Christine
Någon annan som har förslag? Har fortfarande inte hört av min kontaktperson vilket känns tråkigt. Båda nykomlingarna ser bra ut i öronen nu iaf. Men som sagt så har det lillfisen som andas så konstigt och jag funderar på om han har snuva eller om det är nåt annat?
/Christine
Tänkte på, att det kan vara kattklamydia. Himla trist att kontaktpersonen inte hör av sig. oavsett så måste du till vet med kissarna och inte blanda dem m ed dina egna. Annars så är det inte hela världen med kattklamydia, Esther hade det som liten, det smittade konstigt nog inte Arne, och hon blev bra med antibiotika.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

den ena blev vaccinerad när den var snuvig? Märkligt….
Nu har jag fått hjälp som kommer hit i veckan och tittar på dom :)
/Christine
Nej jag skulle inte heller släppa ihop dem innan kissen är bra. När vi fick hem våra jourkattungar så var en av dem snuvig och därför fick vi vänta med vaccineringen. Han var täppt och hade lite jobbigt med andningen så jag tog honom till veterinären. Hon skrev ut antibiotika som han fick i 10 dagar och de hade också problem med magarna i samband med mask. Det var många turer med olika antibiotika de första månaderna men sedan blev de bra. Vi fick därför vaccinera dem i olika omgångar.Idag mår båda kissarna bra och de växer fort och är nu redo för nya hem.
Om det var jag som hade kissen och inte fick tag i kontaktpersonen så tog jag katten till vetten ändå. Skulle betala själv om det blev nödvändigt.
Hoppas att det löser sig för dig och kissen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
men även om de är vaccinerade mot pest/snuva, så ger väl inte det ett 100% skydd iallafall ? jag har hört nånstans ifrån att vaccinen ger omkring 70% skydd mot dessa sjukdomar, förutsatt att katten har bildat egna antikroppar mot det.
Hoppas lill kissen blir bättre snart!

Om den lilla blev dålig efter att han fått vaccinationen kan det ju helt enkelt vara en reaktion på vaccinet. Jag antar att du redan har pratat med en veterinär, annars är väl det en bra idé - i alla fall ett telefonsamtal!
katter kan väl få svullna lymfkörtlar som en reaktion på vaccinet va?
Kattpest ger det bra skydd emot, däremot inte 100% igt mot kattsnuva: En vaccinerad katt kan få kattsnuva, men det blir då ett lindrigare förlopp. Problemet med kattsnuva är att det finns flera olika virus som kan ge detta. Klamydia är sedan en vanlig bi infektion som katter med kattsnuva kan få.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mycket riktigt Lena!
Här är en artikel med en sammanfattning av SVA's vaccinationsrapport:
http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=914b7e9c-31d4-4e2a-b303-30e279a4bdb7
/Miranda