Veterinärvård
Lite intressanta kostnadsjämförelser mellan länder.
Har själv haft kurskamrater som bott tillfälligt i Sverige och som reagerat på veterinärkostnaderna.
Sedan är det förstås oklart för mig om jämförelserna har gjorts på ett rimligt sätt eller inte.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/wgV2w5/veterinar-kan-du-betala-om-ditt-alskade-husdjur-skadas
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2025-06-30 08:02 av Uppkatten
Det är dyrt i Sverige.
Yes, jag hittade det! Tyvärr står det inga datum eller några som helst detaljer egentligen, men denna kom upp relativt nyligen och det är ett bra första steg att komma fram till att det faktiskt ÄR för dyrt, för det tycker jag definitivt även om vi har varit väldigt förskonade i min stad.
Lite OT, men jag har inte sett denna nämnas någonstans. Inte så konstigt eftersom de inte direkt verkar sprida något om det.
Veterinärerna samarbetar med försäkringsbolagen för att hålla priserna uppe så djurägare får betala svindyrt för sina försäkringar.
#3 Vem exakt tänker du på då när du säger veterinärerna och vart kommer det påståendet ifrån? Jag säger varken bu eller bä, men tycker att det låter märkligt då min egen uppfattning är att veterinärer inte vill något hellre än att hjälpa och definitivt är medvetna om hur mycket djuren betyder för sina ägare. Det känns inte som att de jublar över ökade kostnader heller.
Om det är för att deras kostnader har ökat och att de måste skydda sina löner så har jag förståelse, men de anställda skulle jag inte säga är giriga. Allt har ju blivit dyrare. Möjligtvis om det sitter någon som driver företaget utan att ha någon patientkontakt eller intresse för kunderna och djuren. Tvärtom så tycker jag att veterinärer och de andra anställda förtjänar rejäla löner, precis som läkare för människor.
Jag skulle gärna vilja ha riktiga källor på detta.