Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 72 ggr
[Leifsdotra]
8

Hittade nyss hit!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en hittekatt som antagligen hade varit hemlös ett längre tag när han började stjäla torrfoder i stallet hos våra vänner. Han var tovig, mager och väldigt skygg till en början där. Men maten lockade och de ställde fram mat på fler ställen så han slapp hamna i bråk med gårdens egna katter. Med tiden blev han tryggare i stallet och efter några månader var han både i bra form och riktigt kelig. De hade avmaskat honom och han kände sig hemma där. Men han gick inte alls ihop med de andra katterna och de problemen blev större och större. Så därför fick han flytta hem till oss.
Det är 8 år sedan nu. Vi vet inte hur gammal han är, men gissningsvis minst 10 år. Vi bor på en liten gård där det också finns 2 hundar, hanhunden och katten tycker verkligen om varandra. Tiken gillar katten så länge han inte går för nära hennes mat. Men hon är aldrig dum mot honom.
Han älskar att ligga uppe i höladan och spana ut över gården samtidigt som han har skydd mot väder och vind. Eller att spana på hönsen och göra låtsasutfall, men han rör dem aldrig. Vi har en kattlucka in till sadelkammaren där det finns torrfoder och ett mysigt fårskinn att sova på i kattigloon. Det känns skönt att veta att han har en varm och trygg plats ifall han är ute på äventyr när vi åker till jobbet eller vill vara ifred. Sommartid är han ute nästan dygnet runt, men nu börjar han komma in på kvällarna som varje sensommar och då sover han med oss i sängen varje natt tills det blir varma ljusa sommarnätter igen.

Magi-cat
3

Härligt att läsa om din fina katt som fick ett så bra hem! 😻

Vi har också tagit hand om hittekatter från stall och lagårdar, så jag kan tänka mig situationen. Det har alltid gått väldigt bra och de har blivit så älskade katter. ❤

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Leifsdotra]
0

Tack!
Jag tänkte försöka stötta min äldste son i att göra välkomnandet för deras katt så bra som möjligt och hittade det här forumet när jag sökte på tips.
De har skaffat katt-träd och nätat in balkongen, skaffat leksaker och mat. Funderade på vad som kan hjälpa katten att känna sig mer trygg, funkar någon spray bra tro?