Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratövrigt-kattrelateratkattens-beteendetips-rådkattberättelserskygga-katter
Läst 193 ggr
Lena M C
1

Döv skyggis

Bamse kom till mig i januari 2022. Han hade av kattförening blivit fångad i fälla av en tillfällighet, saknad av ingen, okastrerad, flera frakturerade tänder, ålder enligt veterinär någonstans runt 7, 8. Han var hos mig i 5 månader och under denna tid kunde jag konstatera att han var e x t r e m t skygg. Och döv. Tvärdöv. På 5 månader hände inte mycket mer än att han vågade sig ut några rundor i hemmet nattetid. Jag visste knappt hur han såg ut när jag skulle efterlysa honom efter att kattvakt gått och lagt sig med öppen altandörr och Bamse försvann. Jag sökte efter honom i ett år - med id-hundar, lappar, kameror med mera. Efter nästan exakt två år hittas han på den plats han en en gång fångades. En uppmärksam kattvän följde sin magkänsla, lånade chipläsare och smög fram till Bamse som sov i en lövhög. Nu är han hemma igen och har på två månader gjort enorma framsteg. Han har flyttat upp en våning, från att ha legat under soffan ligger han nu och sover avslappnat i soffan. Snarkar högljutt. Drömmer mycket. Jag tackar min lyckliga stjärna för hittekatten Sigge med ett hjärta av guld och tålamod som en liten Buddha. För i takt med att Bamse blivit tryggare, tack vare Sigge, så har han blivit enormt pratsam. Tyvärr mest nattetid, säkert dygnsrytmen från åren som hemlös som sitter i. Volymen förstår jag, han är ju döv och kan inte höra sig själv. Men det börjar blir förtvivlat här och varken Sigge eller jag kan sova på nätterna. Så lång historia som bakgrund till en fråga: Är det någon som har erfarenhet av en döv skyggis och har några tips för att vi åtminstone ska få några timmars nattsömn? Lek är honom helt främmande så att stimulera honom trött dagtid är inget alternativ. Jag uppfattar honom inte som otrygg, han är i somatiskt gott skick, ingen demens eller så. Bara extremt högljudd nattetid vilket inte hade varit något problem om inte volymen var … loud!! Mycket tacksam för alla tips. Feliway har vi igång och han står på RC Calm.

Uppkatten
1

Jag har ingen egen erfarenhet av döva katter, men funderar gärna lite ändå.

Har du provat att ha tända lampor i delar av bostaden nattetid? En del katter verkar bli lugnare nattetid om det finns lampor/nattlampor tända. Vet att en del etologer menar att man inte ska ha lampor tända nattetid för katter, men om man har en döv katt som förhindrar familjens nattsömn så tycker jag att man ändå kan prova och se om det ger någon positiv förändring.

Jag funderar också på om katten behöver mer av stimulans nattetid, kanske en ordentligt in-nätad balkong som katten kan gå ut och spana på, kanske kan man ha foderpussel eller gömma foder runtom i bostaden så att katten kan gå på fodersök under natten (där den får använda sin nos)…?

Förändras kattens beteende om du serverar nattmål? Det finns foderautomater med timer-funktion så att man själv slipper gå upp. Att sitta och vakta på att foderautomaten ska öppna sig är väl inte riktigt som att sitta och vakta på att en mus ska dyka upp, men det kanske ändå är värt att prova. Det finns foderautomater som du kan ladda med åtminstone två foderskålar som öppnas vid olika tid, beroende på hur du ställer in dem.

Har du provat annat än Feliway, jag tänker på t.ex. PetRemedy.

Kanske finns det någon etolog eller kattbeteenderådgivare som har erfarenhet av döva katter - det kan vara värt att kolla upp.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Kolla också på youtube om Jackson Galaxy har något bra tips om just döva katter som du kan ha nytta av. 

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena M C
1

#1: Stort tack för engagemang, tips och tankar! Jackson Galaxy var okänd för mig - otroligt lärorikt att lyssna på honom.