Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-beteende
Läst 66 ggr
Uppkatten
1

Svarta fläckar - feromoner

Har du sett att det ibland finns svarta lite feta fläckar på t.ex. stolsbenen?

Det här fick jag nyligen lära mig är områden där katten har gnidit in sina feromoner (från körtlar på huvudet).

Det bör inte städas bort, eftersom feromonerna innebär trygghet för katten.

Spännande!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
0

Jag trodde det var fett från pälsen.

/Maria

[skyggis_tryggis]
0

Ja, det fick jag gnugga bort från köksskåpskanter och dörrkarmar när jag flyttade från min förra lägenhet.

Det är nog bara min honkatt som gnuggar ansiktet mot kanter och möbler. Min hankatt gör det nästan aldrig. Undrar varför det är skillnad.

• Redigerat 2024-07-04 15:03 av [skyggis_tryggis]
OberonsMatte
1

Hos mig blir det ett fett gråaktigt lager på på dörrkarmar och hörn där katterna passerar ofta och det kommer nog främst från själva "kroppspälsen". Mest blir det på ställen där passagen kan vara lite smalare ibland, t.ex. på dörrkanten och listen vid badrummet eller vid balkongdörren.

Man kan ju bli lite hemmablind ibland, så när jag upptäckte hur det såg ut bredvid balkongdörren gick jag runt med skurtrasan och hittade fler ställen (med flera års avlagringar).. Just den kattrelaterade inredningsdetaljen vill jag inte ha i mitt hem så jag hoppas att de känner sina dofter utan att dofterna ser ut som ingrodd smuts! 😅

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-07-04 16:06 av OberonsMatte