Bara Undrad
Om man har en vuxen hon-katt och planerar att ta in en annan katt. Planerar att hjälpa nån katt härigenom fokus nämligen.
Är det då bäst att ta in en hon-katt lr han-katt? Eller spelar det kanske ingen roll.
Jag har plats för en katt till här hemma. Bara hoppas att min nuvarande lilla katt inte har nåt emot detta. Min katt kommer oxå utifrån kylan, men hon verkade inte vara i grupp som dom andra hemlösa katterna här i området, utan var ensam om jag förstått rätt och hon hade ärr på öronen från nån annan katt som slagit henne.
Spelar nog ingen stor roll om det blir en hona eller en hane. Inte alla katter blir vänner men brukar åtminstone samsas. Ger de bara tid och kärlek och kattgodis då brukar det funkar.
Annars hjälper Feliway/Felifriend:
http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=1e49c47d-ece1-496e-8fa0-ff36dc4f98db
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Bara båda är kastrerade så brukar det gå bra. Vilket kön de har är inte så noga.
Men det kan ta lite tid att samsa dem.
Jenna
Åh, då kanske du kan hjälpa HArald?
http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=26449e17-a757-4e38-a6fe-af57ec3dee1e
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vad bra att du tänker hjälpa ytterligare en hemlös katt! Det finns nog inget som är så tacksamt som att hjälpa hemlösa katter. Katterna själva ger så mycket tillbaka.
Som andra redan skrivit i den här tråden brukar inte könet ha så stor betydelse, det viktigaste är att båda katterna är kastrerade. Det som orsakar bråk mellan katterna när man tar in en ny katt är så kallade rangordningsstrider. Det är ett helt normalt beteende och något som katterna alltid brukar reda ut bäst på egen hand. Det brukar gå lättare om katten man tar in är yngre än den/de man har. Rangen går oftast via ålder, den äldsta katten brukar vara den som är högst i rang. Tar man in en katt som är äldre kan den försöka ta över högsta rangen från den som är yngre men varit i familjen längst. Det upplever i regel den katt man haft sedan tidigare som jobbigt. Dock brukar det gå över efter en tid. När katterna är yngre än den/de man har brukar det oftast gå ganska smidigt. Ibland märker man knappt av det. Men katter är i högsta grad individer och det går aldrig på förhand att säga exakt hur det kommer att bli. Dock bör man ha is i magen och tänka hela tiden att det kommer att ordna sig, för dessa rangordningsstider kan ibland se mycket värre ut än vad de är. Låter man katterna sköta det på egen hand reder de ut det bättre och snabbare än om vi som matte/husse går in och blandar oss i.
Vad man bör tänka på när man tar in en ny kisse är att ge den/de "gamla" katten/katterna mer uppmärksamhet än den nya. Ett bra knep är att ge mycket belöningar i form av godsaker, då förknippar katterna den nya katten med något angenämnt.
Det finns ett bra hjälpmedel som heter Feliway som du kan köpa på Apoteket. När man tar in en ny katt är det varianten med dosautomat som är bäst. (Det finns även en sprayföpackning som man kan använda vid resor och vid mer tillfälliga behov.) Du kan läsa om produkten i en denna artikel.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tack för tipsen. Kikade lite på Harald igår. Men han är inte kastrerad va? Vad kostar det att kastrera en han-katt?
Han är dock äldre än min kisse. Fast min Nellie är fruktansvärt lugn så känns inte som om det skulle bli nåt problem med en annan katt. Dock är hon fruktansvärt envis :)
Feliway lät jättebra. Tack Lena för all information du gav. Det kommer komma till stor användning. Hoppas det inte blir för mkt bråk bara, kommer bli svårt att inte lägga sig i. Men ska komma ihåg, mer belöning o uppmärksamhet till den gamla katten.
hiho. Nu ska jag bara hitta en katt.

#5 Toppen att du vill hjälpa en misse på detta vis..sådan läsnng värmer i hjärteroten!
Som jag skrev i tråden, så står jag för kastreringen. Men jag kan inte göra det nu där han är, då jag inte har någon möjlighet att härbärgera honom på konvalecens. JAg kan som sagt även köra honom 20 mil.
Ska ta bild på honom på torsdag

Vad roligt att du ska ta hand om en hemlös katt, det behövs verkligen folk som gör det, jättebra!

Hej Gunilla - missade det att du kunde stå för kastreringen. Vore jättesnällt isf.
Skulle vara kul att få se be bild på honom. Inte för att det spelar nån roll hur han ser ut men ändå. Men var det han som bråkade med din sons katter lr som som bråkade med honom?
Befinner han sig i Gbg? Jag bor inte långt från Gbg, bor i Gislaved.

Jaa personligen tar jag hellre in en katt i nöd än att köpa en fin dyr katt. Känns som man får tillbaka mer när man hjälper en katt och finns så många djur som behöver nya hem.

Jag har också en liten omplaceringskisse på gång… *blink blink
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
JAg kan köra ner honom till GBG. Som sagt, han är stor, snäll och med en liten vit stjärna på bröstet. Det är styvsonens katter som bråkar mest. Det är ju deras revir, liksom!

Modell_Flickan var ju lite intresserad av att kunna hjälpa till när jag hade Nisse på gång?. Om inte annat som ett stödhem så Harald inte behöver försvara sig och vara ute
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ja vad som helst just nu är bättre än det som är.

Det verkar som jag redan har en kisse på gång nu, men i gbg omårdet borde det väl finnas flera stödhem för Harald tycker man ju :(

LIlle Harald, vad oförstående han ser ut att vara. vet ingenting om turbulensen runt honom… sötisen.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ja, han är verkligen gosig. Och så mysig att hålla i! Riktigt krallig så där! Ingen????

Tyvärr nog med kattgubbar här,de blir så tjuriga på varann så en okastrerad är inte att tänka på…men han ser himla fin ut.
Ja, men jag ska betala kastreringen! det är bara det, att jag inte kan kastrera honom på plats så att säga, för jag kna inte ha honom någonstans efteråt!