GPS - falsk säkerhet...?
Jag uppfattar att GPSen många gånger invaggar kattägaren i en falsk säkerhet.
"Har jag GPS på katten så är den säker/säkrare där ute".
Men GPSen påverkar ju inte var katten går….?
Jag ser också hur folk garvar på Facebook och säger att ägaren snart kommer att komma sättandes för att hämta den upphittade katten som bär på en GPS-sändare.
Men om de visste hur ofta de där manickerna är "ur funktion"….
Därmed inte sagt att GPS är fel. Men den gör inte utemiljön trygg och säker för katten… Inte ens i stadsmiljö….. 😎
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
När jag jobbade på hästgård hade en av stallkatterna GPS-halsband. Inte för "säkerhet" utan för att ägaren var nyfiken på vart han vandrade när han lämnade gården.
Vet inte hur många gånger jag fick stövla runt och rota i snår och sly för att hitta den där förbenade sändaren som katten var en fena på att peta av sig. 😖😅
Jag har aldrig förstått konceptet att GPS-halsband skulle vara en trygghet för katten/ägaren. Som Uppkatten nämner, när väl den fungerar och visar vart katten befinner sig så säger den inget om vad katten är med om och skyddar absolut inte på något sätt emot alla faror som finns där ute.
// Harley
Jag tycker att du har en poäng där, att det kan vara spännande att se var katten rör sig EGENTLIGEN, över hur stort område o.s.v. Känner man kattens revir/hemområde är det också lättare att veta vart man ska söka om själva katten en dag inte kommer hem som den ska…
Men dessvärre vet vi ju att katter inte alltid är kvar inom reviret/hemområdet, de hamnar lätt på annat håll, för egen tass eller genom att t.ex. lifta…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.