Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 157 ggr
Uppkatten
0

Klöst av katt - dog

Det kan inte nog betonas att kattbett/klösskador måste tas på allvar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kEqnpB/dog-efter-att-ha-blivit-klost-av-katt

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

En äldre person avled av en infektion efter att ha blivit riven av sin egen katt. Händelsen har anmälts som en allvarlig vårdskada till Inspektionen för vård oc
Uppkatten
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

En äldre kvinna på ett särskilt boende i Simrishamn blev riven av sin katt. Efter att en sjuksköterska glömt att förmedla händelsen dog kvinnan av en infektion.
Magi-cat
2

SÅ fruktansvärt och sorgligt! 😥

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2

Vi har sett över våra rutiner…
Vilken tröst för de efterlevande att få en sådan floskel rakt i ansiktet. 🤬

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OberonsMatte
0

Mycket märkligt .. Jag skulle vilja veta mer, om det t.ex. fanns några särskilda omständigheter som gjorde att den här äldre personen t.o.m. avled.

Jag har fått väldigt många rivmärken genom åren, men de har aldrig blivit infekterade.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

#4 Djupa klösskador kan ju ställa till det om det rör sig om en utekatt, och då är det väl stelkramp man är rädd för ffa? Men här fattade jag det som att det var en innekatt…?

Kanske kan den ha haft bakterier med sig från kattlådan, eller om pasteurella multocida kan spridas från nytvättade tassar till sårskada…???

Äldre människor kan ju också vara generellt svagare, med svagare immunförsvar etc.

Men jag håller med - det hade varit intressant att få veta vilken typ av infektion det handlade om etc. Och hur djupa skadorna var. Kanske kommer det något i Läkartidningen eller så framöver…?

[skyggis_tryggis]
0

Kanske var det en tillfällighet att det kvinnan dog efter att ha blivit klöst. Det kanske inte var det som orsakade dödsfallet.

Uppkatten
0

#6 Då hade de nog inte gått ut med det på det här sättet?

[skyggis_tryggis]
0

#7: Tidningsanka? Ibland dras ju uppgifter tillbaka. Men vem vet.

Hur kan de veta att infektionen orsakades av katten? Har de gjort bakterieodlingar och jämfört?

• Redigerat 2024-04-11 07:54 av [skyggis_tryggis]
Uppkatten
0

#8 Antar att man alltid undersöker människor som dör lite oväntat, och ärenden där personal ev. har missat.

Uppkatten
0

Veterinärens råd • ”Kan vara tecken på blodförgiftning”