Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 135 ggr
Uppkatten
3

Om katter kunde prata

Om du fick chansen att ställa tre frågor till din katt och få svar på människospråket, vilka frågor skulle du då ställa…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
4

Trivs du hos oss?
Saknar du något?
Hur vill du avsluta dina dagar?

/Maria

Tarotstollan
3

Bra frågor, jag skulle nog fråga ungefär det samma.
Sen skulle jag vilja veta om han förstår varför han numera är ensam kisse och heller inte kommer att få några nya katt kompisar?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[skyggis_tryggis]
3

Har du haft något hem tidigare?

Hur var det att leva som hemlös?

Trivs du som innekatt eller vill du ha det på något annat sätt hemma?

Uppkatten
2

Kan jag göra något när det gäller din hälsa?

Saknar du något?

Är det något mer du vill berätta för mig?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

Det svåra är att svårigheten att kommunicera inte enbart handlar om språket. Många frågor utgår liksom ifrån att katters tankeförmåga, förståelse och kunskap är densamma som vår.

Mina katters bakgrund är känd, men ibland undrar jag om de själva kommer ihåg något från tiden hos sina uppfödare och de människor, barn och andra katter de levde med då. Både Ruben och Lotus hade dessutom hundar hos sina uppfödare så det var betydligt livligare miljöer än de hamnade i hemma hos mig. Om de kunde svara tror jag inte att de minns något av det.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

#5 Man brukar ju säga att "om lejon kunde tala så skulle vi ändå inte förstå vad de sa."

Just därför att de sannolikt upplever och tolkar världen på ett så totalt annorlunda sätt än vi människor.

Men den här "tankeleken" är ändå intressant därför att den säger något om oss människor, och vårt förhållande till våra katter.

91Marran
1

Jag hade frågat den ena om det gör ont att kissa eller om det känns okej nu. (Den ena mjauar ibland när han har varit på toa. Han har haft problem med det innan.)

Varför är det så svårt att lära er vad ni heter? Vill kunna ha ett sätt att få er att reagera när ni är i närheten. Har haft er i snart fem år.

Kan jag ändra på något i sättet som jag beter mig mot er?

Mvh
Mig