Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 69 ggr
Uppkatten
2

Taggtrådsstängsel

Jag läser en tidningsnotis om en katt som trasslat in sig i taggtråd och suttit fast där i två dygn. Räddningstjänsten ryckte ut och fick loss katten. Katten uppgavs må bra, men skulle kollas upp närmare hos veterinär.

Jag har även tidigare hört talas om en katt som trasslat in sig i taggtråd. Den katten var långhårig, och fastnade i med sin päls/sina tovor, och enligt uppgift så överlevde den inte.

Jag tycker det är märkligt att taggtrådsstängsel ännu är tillåtna. Vi vet att de kan ge allvarliga skador på både ägda och vilda djur, och att djur kan trassla in sig. Det borde gå att hitta alternativ, även när det gäller naturbetesmarker.

Här där jag bor finns ett område med gammalt taggtrådsstaket som ligger och skräpar. Där rör sig mängder av hundar, rådjur, rävar etc. Vet inte hur man kommer åt det? Genom att försöka hitta och kontakta markägaren kanske…? För ett misskött taggtrådsstängsel är förstås allra farligast för våra djur.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sindri
2

Jag skulle ringa kommunen och fråga. De har i alla fall oftast en viltvårdare, och kanske kan de uppge vem som äger marken det ligger på, och t om kontakta markägaren. Det är väl inte tillåtet någonstans längre.

Uppkatten
2

Taggtrådsstaket är i sig tillåtna, enligt vad jag läst mig till, men de ska vara i gott skick.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sindri
1

Så det är bara att man inte säljer taggtråd längre?
Men hur som, det är ju inte gott skick, så all anledning att agera.

Uppkatten
0

En traditionell taggtråd från Granngården som används till nötdjurshagar. Galvaniserad för god hållbarhet. Ø1,75mm x 250 m
Vixxen
0

Ja, det är märkligt att taggtråd är tillåtet. Det ger så otroligt fula skador.