Kattregistret 1 år
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det var illa ☹️
/Maria
Synd att inte fler registrerats.
Jag tycker att folk borde skämmas som inte tar sitt kattägaransvar.
Hur svårt kan det vara….?!?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Att Jordbruksverket påstår sig vara "nöjda" (!) när endast var 3:e katt finns med i det id-register som varit "obligatoriskt" i 1 års tid är nästan ännu sorgligare..
Sajtvärd Katter iFokus
Nöjd kan man inte vara, men det är i alla fall mycket bättre än innan!
Sakta med säkert … Mer upplysning och underlättande av registrering behövs! 🙂🐱
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag trodde faktiskt det skulle vara fler.
/Maria
Jag kan inte säga att jag är direkt förvånad. Det vore intressant att se om det finns statistik på områden/regioner om de skiljer sig åt på något märkbart sätt. I så fall kan det finnas något att lära.
Likaså om det är skillnad på stad/landsbygd. På landet har man ofta mycket längre till veterinär. Å andra sidan kanske även ko-veterinären i bästa fall kan chippa om de ändå är ute?
Det finns säkert en hel del som kan göras bättre och underlätta för både katt och dess ägare.
#7: Här finns länkar med olika statistik ur kattregistret, men det är bara hur det såg ut fram till maj-23 tror jag… Ingen vet heller exakt hur många katter det egentligen finns (förutom de som finns med i registret), men antalet upphittade omärkta katter stödjer teorin om att de registrerade är i minoritet. https://jordbruksverket.se/e-tjanster-databaser-och-appar/e-tjanster-och-databaser-djur/kattregistret/statistik-ur-kattregistret
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Tackar! Det finns statistik på det mesta. 🙂 Nackdelen är ju förstås som du säger att man inte vet hur många katter det finns …
#9: Det är även lite intressant att jämföra med statistiken för Jordbruksverkets hundregister. I hundregistret finns totalt 1.123 000 hundar och 811.000 hundägare jämfört med kattregistrets 336.000 katter och 221.000 kattägare.. och ändå är det inget som tyder på att hund är ett vanligare husdjur än katt.
Sajtvärd Katter iFokus
#14: Djurskyddshandläggaren på Länsstyrelsen "tror att lagen som trädde i kraft för 1 år sedan är så pass ny att det är lätt att missa ändringen". Hon säger: - "Alla fall där vi har upplyst om det så har kattägaren registrerat sin katt".
Är det cyniskt att tro att kattägare som får personlig upplysning direkt från Länsstyrelsen kanske blir lite extra uppmärksamma på just den "upplysningen"…?
Sajtvärd Katter iFokus