Katt använder toaletten
Vad tycker du om det här…? (se länk).
https://www.tv4.se/artikel/1rnSCPUy6XR9vE5Ps8YuXk/katten-anvaender-toaletten-och-spolar-sjaelv
Själv undrar jag hur katten mår av att inte få gräva och krafsa såsom katter är gjorda för att göra.
Och spola - ja, det har min skyggiskatt gjort i många år nu…. Vet inte hur många gånger jag vaknat nattetid genom åren för att Någon har spolat på toaletten…. 🤣
Så det är jag inte jätteimponerad av… 😊😎
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Länge leve kattlådan, säger jag.
Att lära katten trix, absolut, om katten tycker ex klickerträning är roligt men att lära den gå på toaletten istället för lådan känns enkom som en bekvämlighet för människan.
// Harley
Ha ha ha underbart 😂
Hade en kattfröken som gick på toan men just spola gjorde hon inte däremot har dom lyckats spola ibland när dom klivit upp på toaletten.
Första gången jag upptäckte att något inte stämde började ifrågasätta mig själv spolar jag inte längre på toan vad slabbigt men en dag upptäckte jag kattfröken jag hade när hon gjorde sina behov så det var hon som inte spolade efter sig inte jag 😂
Det här är många år sedan jag var ung då idag är locket alltid stängt.
- Redigerat 2023-12-21 01:18 av [solljust]
#2 Det är väl OK om katten väljer det, tycker jag.
Men att inte erbjuda en kattlåda och möjligheten att krafsa känns inte OK.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det ser ju lustigt ut, men jag tycker också att det ska finnas en låda så att katten kan få utlopp för sitt behov att gräva om den vill det.
Konstigt att kattlådor beskrivs som illaluktande som om det vore en sanning. Mina katters lådor luktar ingenting.
#4 Jag gjorde samma reflektion som du. Har man en kastrerad katt, en bra kattsand och håller rent så ska kattlådan inte behöva lukta illa.
Däremot blir det ju lätt en massa kattsand på golvet. Å andra sidan går sådan att sopa/dammsuga upp. 😊
#5: Ja, strö som sprids är ett större problem. Jag kanske ska fälla upp locket och se om nån av mina vill testa 😹
#6 Risken är väl att du får hjälpa en blöt och stressad katt upp ur toan…. 😎
#7: Ja, det är oron för det som hittills fått mig att slaviskt fälla ner locket. Kanske bäst att fortsätta så 😺

Jag gillar väl i och för sig inte kattlåda och kattsand. Men man ser ju hur viktigt krafsandet efteråt är för dom. Dessutom skulle jag aldrig vilja ha toalocket öppet hela tiden. Då väljer jag hellre kattlåda.