Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratkatthem-katthjälpsföreningar
Läst 78 ggr
Jillyana
2023-12-05 20:02
0

katthems register

hej,
jag är en framtida kattägare (ca 5år i framtiden), och jag vill adoptera, inte köpa. Så jag undrar om det finns ett register av seriösa katthem. Jag har hittat en del men det är svårt att hitta dom. Jag räknar med 5år i framtiden så jag kan göra efterforskningar, och skaffa det jag behöver utan problem. Vill göra rätt från början liksom :)

Uppkatten
2023-12-05 20:08
2

Jag brukar rekommendera SVEKATT-anslutna katthem. Här finns en lista över SVEKATTs medlemsorganisationer:

https://www.svekatt.se/medlemsorganisationer/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jillyana
2023-12-05 20:09
1

#1: tusen tack för tippset, jag uppskattar det mycket :)

OberonsMatte
2023-12-05 20:13
0

Vad anser du själv kännetecknar seriös katthjälpsverksamhet? Vad är det för slags katt du tänker dig att du kommer söka om ca 5 år? Har du tidigare erfarenhet av kattägande?

Sajtvärd Katter iFokus

Jillyana
2023-12-05 20:22
2

#3: Jag är inte ute efter någon raskatt nödvändigtvis, jag vill och ska inte avla då jag inte har kunskap för det. Jag har viss kunskap av katter, mammas fästman tog med sig sin när han flyttade in(jag bodde med katten ett par år), och jag har hjälpt till med jourhems katter en helg åt grannen :)

Seriösa katthem enligt mig ställer krav på sina köpare/adopterare, tar de pengar som behövs och försöker att inte bara bli av med katterna. De erbjuder även hjälp och guidning till nya kattägare som har adopterat från dom. De vaxinerar, steriliserar mm. Som sagt, är 5år minst tills jag skaffar katt då jag vill göra rätt från början, så om min definering är fel/saknar vissa tankar så är jag villig att tänka om :)

Uppkatten
2023-12-05 20:27
2

#4 Vänder du dig till ett SVEKATT-anslutet katthem så är du bra på väg! Läs gärna på lite om vad SVEKATT står för (det går att leta sig vidare i länken du fick av mig).

Och sedan använder du de här 5 åren till att lära dig mer om katter. 😊

Precis som du skriver så är det jättebra om man kan få stöd och vägledning av sitt katthem vid behov.

Precis som du är inne på så ska man vara försiktig med de katthjälpsorganisationer som bara försöker omplacera så många katter som möjligt så snabbt som möjligt, och där ansvarsbiten inte alltid hinns med riktigt. Katterna ska absolut vara vaccinerade, IDmärkta och kastrerade före adoption, tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-12-05 20:29 av Uppkatten
Jillyana
2023-12-06 06:44
2

#5: tackar :) ja tanken är ju att skaffa kunskap dessa år, och tack för hjälpen åter igen. Det uppskattas :)