Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1730 ggr
catfoot
0

Min dotters..

Hej vänner..jag vet inte riktigt hur jag ska börja..men är bland kattvänner, så jag får ta smällen…Min dotters katt lever just nu under dödshot, å jag förstår min dotter..katten pinkar ner vagnar, barnbilstolar, madrasser i myshörnan..Det stinker kattpink i deras nyrenoverade radhus….Katten har varit besvärlig under hela sitt liv, ständigt pinkat på de mest otroliga platser, spisen, var ett favoritställe under lång tid..Men nu anser min dotter att det är ohållbart, vilket jag håller med om..Dom kan inte ha det så här..Hon har provat allt för att få kissen att pinka på rätt ställe, men inte..Jag tror att katten mår väldigt dåligt, är en jättegosig katttjej, men lättirriterad, orolig kisse..Jag har haft funderingar över denna misse, har tänkt tanken att själv ta hand om henne..Men vi har inga dörrar att stänga, så vi kan avskärma henne från pinkvänliga områden..Å just nu har mitt liv varit fullt kaotiskt, med bror å brorson..

Så min undran, finns det någon här ute som skulle orka ta itu med denna vackra kattflicka???

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Jenna-Gun
0

Min sons katt Lucy trivdes inte i deras lilla lägenhet och kissade överallt. Så kastrewrades hon och flyttade i samband med kastreringen in här hos oss.

Måste säja att hon är inte samma katt längre. Hon har inte kissat någonstans där hon inte skulle. sedan hon flyttade hit.

Men hon är en liten bitch, man gör inte som man vill med henne :)

Tezza
0

Är hon kastrerad?

catfoot
0

Ja, lilla Exotica behöver en ny miljö..men hos någon som kan ge henne mycke uppmärksamhet å kärlek..Exotica har flyttat många ggr. i sitt liv med min dotter, å på alla ställen har hon pinkat på fel ställen..

OT/Snyggt ....

Faxlin
0

Har ni övervägt att göra stallkatt av henne? Det kan vara ett riktigt bra kattliv i rätt stall.
Jag förstår så väl att det blir ohållbart i längden med en katt som gör på det sättet. Men det finns alltid möjligheter för dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

catfoot
0

Hon är kastrerad sen flera år tillbaka, katten är ca: 8 år…

OT/Snyggt ....

catfoot
0

Ja ,min tanke har varit just stallkatt, eller nått liknanade..Men ´katten är en nippertippa, mallig å fisförnäm dam..hahaha har svårt att se henne framför mig i ett stall..Men det är nog det som vore det bästa för henne..

OT/Snyggt ....

Erika91
0

#6 Ja stallkatt är nog det bästa som Åsa sa. En katt som var på katthemmet var jättejobbig och trivdes inte alls så bra i sin lägenhet så efter att plats fanns fick hon komma in och fick bli en stallkatt och nu är hon hur vänlig som helst, förut var hon dominant och allt.

catfoot
0

Någon som behöver en stallkatt, här då kanske..?????

OT/Snyggt ....

Erika91
0

Kan du inte annonsera på Blocket?

catfoot
0

Ja, jag måste försöka rädda kissens liv…Tänkte först kolla bland, som jag vet är äkta kattvänner..Är så rädd att hon hamnar hos nån som struntar eller är dum på henne………..Då är det bättre att hon får vandra över regnbågsbron, å pinka i det fria, så att säga…

OT/Snyggt ....

kattassen
0

#8 Hör efter på hästforum. Ridsport.ifokus kanske eller ponnysajter.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

catfoot
0

Tack för tipset…

OT/Snyggt ....

Erika91
0

#10 Jo det är klart. Men det finns också seriösa kattägare på Blocket också. Bara sätt ett högt pris på henne så att de flesta oseriösa ägare kommer bort. Sedan så håller du eller din syster kontakten, ber om kort, gör besök etc.

#11 Bra tips!

Jenna-Gun
0

Vår Lucy fick bli utekatt och då kissar hon ute.

catfoot
0

Har annonserat inne på ridsport…

OT/Snyggt ....

Erika91
0

Bra!

Simson
0

Lokaltidningar?

Jag har en mycket kär väninna i Söderhamn som har problem med husmöss…hon skulle verkligen behöva en huskatt…undrar om jag vågar fråga i morgon…attans att jag inte frågade om mailadress i måndags! Suck!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Ankie
0

Åh, hoppas att det ordnar sig till det bästa för kissen!

catfoot
0

#17 Å va underbart om hon hamnade i Söderhamn..Då vore det inte långt att hälsa på henne ibland..

OT/Snyggt ....

catfoot
0

#14 Exotica har varit både ute å innekatt..Ingedera har hjälpt..

OT/Snyggt ....

Lena
0

Stallkatt vore nog det bästa här. Om ni nu redan prövat precis allt som finns att göra. Catfoot var det inte den här honkatten vi diskuterade på sajten för ca ett år sedan? I så fall vet jag ju att ni verkligen har försökt både länge och väl och att jag redan då gav er länken till artikeln om När katten inte är rumsren.  

Det allra vanligaste är ju annars att katten kissar för att den är okastrerad, då går det över när kastreringen är gjord och hormonerna har lagt sig. Andra vanliga orsaker är sjukdomar eller protest mot något som katten inte gillar i sin omgivning.

Jag är lite nyfiken på om hon alltid kissat lika mycker precis hela tiden eller om det går i perioder? Och om det varit bättre perioder vad som i så fall varit annorlunda jämfört med de sämre persioderna. Finns det flera katter i hushållet? Om ja hur är relationen katterna emellan? Har ni prövat med att ha henne i någon annan miljö någon gång? Om ja hur har det gått i så fall.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
0

Ja, Lena…Jag som jag förstår så är det bättre i perioder, vad som är annorlunda då vet jag inte…det har funnits en katt till i hushållet, som  gått över regnbågsbron av samma anledning fast han var ännu värre än Exotica..han pinkade ner sängar å även soffor…Exotica har varit lika hela tiden både med Pulvers närhet å inte….Jodå Exotica har varit i andra hem, min dotter å man å barn bodde en sommar hos hennes pappa, när dom renoverade radhuset..Exotica pinkade på bänken där….Hon är hopplös denna vackra katt-tjej…min dotter har lovat att skicka bild på tjejen så ni får se henne…

OT/Snyggt ....

Lena
0

#22 Då var det nog Pulver vi hade uppe till diskussion här tidigare. Okey så båda katterna pinkade på fel ställe. Kan det vara något i hemmiljön som stressar dem? Som gör att de inte riktigt trivs? (Låter ju hemskt av mig att fråga på det sättet, men det kan ändå vara en förklaring). Började problemen på en gång redan när de kom till din dotter som kattungar, eller uppstod det vid något speciellt tillfället? Vilken av katterna kom först? Vem började pinka fel först? Hur gamal var den andra katten när det hände? Kan det vara så att den ena katten har tagit efter den andras kissbeteende? Be även din dotter försöka fundera ut om det kan vara något som är annorlunda i de perioder som hon inte kissar. Om hon kan se något mönster i det. Är det olika över årstiderna t.ex. Några andra förändringar?

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
0

Det är helt ok att fråga…Jag har själv ställt mig den frågan, å det tror jag även min dotter funderat över många gånger, varför just hennes katter är så….Det är sä lätt att klandra sig själv sådana här gånger, min dotter har älskat sina katter…Å bägge katterna har pinkat fel från starten, så vad som gått fel vet vi inte…Men nått är det ju, som katterna protesterat mot, så är det ju, tyvärr..Exotica är den äldsta katten, hon kom in i bilden när Virus ännu bodde med min dotter..Dom älskade varandra dom två..Exotica var hit å hälsade på flera ggr. å det gick nästan ett år sista gången, å dom kände igen varndra..nu är det länge sen exotica var hit, sist pinkade hon ner skorna i vår hall…. Det måste vara 6 år sen…Virus började oxå sitt liv med min dotter, mer rumsren katt får man söka efter, han skäms när han spyr inne, han sitter under en stol med nedsänkt huvud å ser så skamsen ut stackarn…

OT/Snyggt ....

Lena
0

#24 Nej det är inte lätt att veta det där alltid varför de börjar med sådant ofog. Ibland reagerar katter för sådant som vi människor inte riktigt förstår. Vet ju att din dotter gjort allt hon kunnat. Men stallkatt på ett bra ställe hade ju varit fint för då slipper ni ju oroa er för att det ska bli fel även på nya stället. Sedan är stallmiljön inte alls fel om det är på det rätta sättet. Det tror jag faktiskt alla katter skulle trivas med.

//Lena

catfoots_dotter
0

Hej hej

Tänk att jag måsta bli medlem för att kunna beblanda mig i denna tråd Flört

Hej mamma föresten!

Exotica är min katt, tänkte jag kunde ta en snabb genomgång för att hjälpa min kära mor lite. Det hon skriver stämmer och jag vill och hoppas tro att jag gjort allt jag kunnat, den att jag fick henne när jag precis flyttat hemifrån och inte rotat mig gjorde att hon fick följa alla mina flyttar och turer, i början märkte inte jag av hennes problem, hon gick på lådan, som jag vill minnas så var det när vi flyttade till Hudik som problemen startade, då var hon fortfarande ensam med mig och innekatt som hon vart hela tiden. Hon är som mor skriver väldigt högfärdig och passar detinte henne visar hon det väldigt tydligt då genom ett missöde någonstans. När vi sedan flyttade till Gävle köpte vi en till katt som sedan första dagen började kissa i sängar och soffor, ja överallt. Kanske blev lite att han gjorde Exorice villrådig så inte hon visste ännu tydligare vart man skulle kissa…jag vet inte… Sen i den lä'genheten hatade Exotica att bo, hon vart en väldigt sorgsen katt. Blev dock bättre när vi än en gång flyttade och hon fick större plats. Nu i Januari för snart ett år sen…gu va tiden går…fick Pulver gå vidare då han var helt omöjlig, gick inte alls, så synd då han var världens snällaste katt i jämförelse med Exotica som kan vara rätt bitsk men även väldigt go såklart..

Vi trodde kanske då att Exotica skulle muntra upp sig när inte Pulver var med längre eftersom inte hon gillade han särskilt mycket. Och det funkade bra ganska länge…men nu är det kört igen, madrasser, bilstolen..ja man tappar lusten faktiskt, senaste flytten trodde vi skulle få betala dyrt då det var två JÄTTE märken i parketten efter hon kissat men vi klarade oss..phu..

Ja. det känns som vi står still och inser att varje dag när man kommer hem och det luktar kattkiss och får leta sig fram till pölen att det är ohållbart….

Som mamma skrev ser inte jag heller Exotica som en stall katt då hon är min fisörnäma kisskatt men det skulle självklart funka bara det finns någon som bryr sig och hon har ett varmt skönt sovställe…

Japp, detta blev en novell, men jag bryr mig vad som händer och vill ta del av det!

Puss mamms

catfoot
0

#26 Hej va kul att se dig här…Kram…

OT/Snyggt ....

Erika91
0

#26 Vad bra att du kom in hit så man fick höra ur din synvinkel :)
Men Pulver, höll han på att kissa på olika ställen precis som Exotica?

Lena
0

#26 Vad bra att du blivit medlem här på Hittekatter! Det är alltid lättare att kommunicera direkt med kattägaren det gäller. Varmt välkommen till oss!

För att du ska få en annan bild av begreppet stallkatt råder jag dig att läsa den här artikeln: Stallkatter 

Det du beskriver är ett typiskt protestbeteende från din katt. Hon visar med all tydlighet att hon inte är nöjd med tillvaron. Exakt vad det är som inte stämmer för henne kan vara svårt att säga så här på rak arm. Men något gick fel (ur hennes synvinkel) i samband flytten långt tillbaka när problemen började. Att sedan Pulver började med samma beteende förstärkte antagligen det hela. Vad man ska göra är att leka detektiv för att försöka komma fram till vad som är fel. Hon kissade inte första tiden, men började när ni flyttade. Det är ganska vanligt att katter kan börja protestkissa vid en flytt. Hände det något annat i samband med flytten? Sambo, barn som föddes, förändrade möjligheter att vara ute etc, etc. Förstod på din mamma att det förekommer bättre och sämre perioder. Kan du se något mönster i detta?

Har du läst denna artikel? När katten inte är rumsren Här hittar du både fakta och goda råd för hur man kommer tillrätta med problemen. Att under en tid isolera den felkissande katten i ett rum brukar göra susen. T.ex. på toaletten. Det kräver dock att man som kattägare är målmedveten och inte ger efter. Naturligtvis är det inte det roligaste katten vet. Men i jämförelse med avlivning, som tyvärr är den vanligaste metoden kattägare tar till när katten inte är rumsren, är den dock mycket bättre. Och den brukar faktiskt hjälpa.

Många gånger slutat katter med kissandet när de flyttar till en annan ägare. Det låter naturligtvis oerhört hårt och elakt av mig att skriva detta i er situation. Men jag gör det inte av elakhet, bara för att ge er hopp om att det finns bättre lösningar än avlivning. (Tyvärr tror allt för många att felkissande katter är helt hopplösa fall där avlivning är ända lösningen). Om du inte orkar jobba mer med Exotica försök då att hitta ett annat hem. Antingen som stallkatt eller hos någon som vill ge henne en ny chans.

Mvh Lena - Sajtvärd på Hittekatter i Fokus

catfoot
0

Putt…Vill hålla denna tråd synlig…

OT/Snyggt ....

catfoot
0

Min dotter fick ett migränanfall igår å kunde inte kika in här…

OT/Snyggt ....

Alexej
0

Vet inte om det hjälper men jag skulle stenhårt satsa på ny toaletträning. Tar katten många gånger till kattoaletten och sätter den där. Berömmar mycket när det har gjort något som med en liten hund. Tar framtassen och skrapa lite i sanden och klappar och pratar samtidigt. Mycket tålamod och tid. Så fick jag en hopplös katt rumsrent. Är det rätt sand i lådan?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Misan
0

Jag har tyvärr inte några råd att ge dig andgående kissande på fel ställe. Däremot tycker jag inte att du ska omplacera henne som stallkatt, en 8 årig fisförnäm dam som aldrig har varit ute i sitt liv tror jag inte skulle trivas och risken är stor att hon antingen blir bortjagad eller förvirrad. Försök då istället att hitta ett hem på landet där hon kan vara både ute och inne när hon själv vill.

Jag har ju själv tagit hand om en tjej som protestkissade inne men sedan hon flyttade hem till mig där hon kan gå ut och in som hon själv vill med egen kattlucka har det aldrig hänt något.

Lycka till med henne

Lisa

Alexej
0

Jobbigt det med felkissande.

Hittade just en stor pöl i soffan täckt av kuddar. Jag har svårt att hitta illaluktande här med 2 hundar. Jag antar att pölen var inte bara från engångskissande. Det är en bäddsoffa med tjocka madrasser. Nu har jag spolat av både sitt-och ryggmadrass i badrummet och tvättar för fullt. Jäkla katter och de brukar sova i soffan.

Och jag vet inte vilken katt som gjorde det. Har 4 katter som är absolut rumsrena och 4 tveksamma.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

förstår att det här känns ohållbart i längden..o det värsta är ju också att många människor där ute är lite rädda för att ta sig an en katt som kissar på fel ställen..undrar dock lite om kissen skulle finna sig rätta hos en ensam tant eller farbror..om hon nu inte passar som stallkatt..

hört något från hästsajterna? håller förstås hårt i tummarna för att ni lyckas hitta en lösning..så vill jag också passa på att hälsa Catfoots dotter varmt välkommen till oss på hittekatter!

catfoot
0

#34 ja jag kan bara beundra er som orkar jobba med felpinkande..Så tröstlöst att alltid hitta stinkande pinkfläckar överallt, huset alltid stinker kattpink..

Jag har en enorm tur, alla mina tre är praktexemplar, gör aldrig sina behov på fel ställen..Ja man blir lite mallig, när dom är så duktiga..

Det är himla svårt detta med pinkkisser, vad är rätt å vad är fel..Ska man prova som stallkatt, eller försöka med ett nytt hem..Om hon då misslyckas helt i det nya hemmet, js då måste hon än en gång byta hem…Shit, inte lätt att vara pinklady kisse då inte…Hur man än gör så får man nog som matte dåligt samvete, för att man inte fixade detta, vilket jag vet min dotter har i detta fall..

OT/Snyggt ....

Lena
0

Jag tycker det är synd att många dömmer ut tillvaron som stallkatt helt och hållet. Jag tror man gör det för att man tänker ur ett rent mänskligt perspektiv. Det är lätt att vi liksom förmänskligar våra katter och ger dem rent mänskliga behov som de faktiskt inte har.

Det går att komma tillrätta med felkissande katter, men det kräver tid, tålamod och stort engagemang från kattägaren. Det är inte en helt lätt uppgift men inte heller en omöjlig sådan. I det här fallet har det dock pågått väldigt länge och då kan det nog behövas något mera radikalt alternativ som att man byter miljö helt och hållet. Men om ni inte prövat metoden att hålla henne instängd i ett rum tycket jag absolut att ni bör göra detta:

(Urdrag ur atikeln När katten inte är rumsren)

Toaträning 

Om inget av de goda råden hjälper finns det en metod att toaträna katten som brukar vara effektiv. Begränsa kattens utrymme till enbart ett rum. Rengör ytorna i rummet noggrant med såpvatten och sprit. Ha många kattlådor i rummet som du ser till att hålla ordenligt rena. Använd oparfymerad, finkornig kattsand som inte dammar. Ha kattens matskålar och liggplatser så lång ifrån kattlådorna som möjligt. När katten klarar att vara rumsren i det här avgränsade rummet kan du släppa den på gradvis större ytor.

Tycker också att man måsta ställa de olika alternativ som står till buds mot varandra. Om vi tänker oss den svenske kattägarens standardmetod mot felkissande katter - avlivning -borde väl de flesta andra metoderna vara bättre, eller hur? Särskilt om vi försöker se det ur kattens synvinkel. Om kissen själv kunde välja är jag ganska säker på att t.ex. stallkatt vore ett bättre alternativ i hennes ögon än att få sluta sin dagar.

//Lena

Simson
0

Jag är otroligt bortskämd med mina katter. Inga felpinkningar här inte. Nu har jag för tredje gången detta år bytt kattsand och inga problem.

Däremot har minstingen lite problem med att "komma ihåg" att sätta sig ner när han pinkar så då blir det på väggen. Mest är det då de busar och han blir nödig mitt i leken och inte "har tid" att pinka utan springer in och sätter sig…börjar pinka…kommer på att det skall lekas…ställer sig upp…pinkar färdigt…och springer iväg med rivstart i lådan så sanden ryker!

Även när det inte är mockat kan han få för sig att stå och pinka men de gångerna är det mitt "fel".

Hoppas ni kan komma på någon ledtråd till varför hon kissar!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

catfoots_dotter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej

Jag sätter in en bild här nu på skönheten!!!

catfoots_dotter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ännu en bild!

Jag har läst mycket och om inte blivit väldigt informerad av min mor hur jag ska göra. Visst skulle jag kunna skrubba med sprit och såpa, börja lådträna igen…men det ska även finnas tid till det, båda vi i hemmet jobbar heltid och det är när vi har vart borta som hon kissat någonstans, sen ca 80 % av gångerna går hon på lådan, vill även säga att bajs har ALLTID hamnat i lådan. Vår andra katt Pulver måste ha vart sjuk, han gick överallt, till och med mitt framför våra ögon kunde han sätta sig och pinka i sängen. Han hade "vingelsjukan" när han var ca 1 år, även fast han alltid kissade överallt från när vi tog hem honom så vart det ännu mera efter han var sjuk. Så nej Pulvers och Exoticas kisserier likna inte varandra.

Problemen började innan vi fick barn, långt innan…även kissade hon inne innan jag flyttade tillsammans med min man.

Vi har även en kattlucka som hon får använda när hon vill, hon kan vara ute men går alltid in och kissar, oftast då på lådan, men det förekommer missöden….

Ha det alla

Kram

Erika91
0

#40 Du skrev att hon bara kissa när ni inte var hemma. Det kan ju vara på grund av att hon vill att någon ska vara hemme hela tiden?

catfoots_dotter
0

Hej

Ja man skulle kunna tro det, men det är svårt att förklara, hon e en liten "smygis", skulle dö av skam om man upptäckte henne på bar gärning….sen dessutom går det inte att någon är hemma hela tiden, får man bidrag för det ;)

Erika91
0

#42 Jo det förstår jag ju att ni inte kan. Tänk om det var så väl att ma kunde få bidrag för att man var tvungen att vara hemma med sin katt :P

catfoots_dotter
0

Ja precis, fast när min pappas katt blivit överkörd för många år sedan så var jag faktiskt hemma med sjuk katt, det sa jag till skolan..=)=)

Erika91
0

Haha, fast det skulle jag också ha gjort!

storAnnette
0

Nog tycker jag det verkar kunna vara protest mot ensamhet.Då borde hon få flytta till ett hem där hon inte behöver vara ensam lika mycket.

catfoot
0

Putt…eftersom det nu är insatta bilder på skönheten…

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Puttar upp!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0

putt igen

OT/Snyggt ....

Lena
0

Om kissandet bara inträffar när ni inte är hemma så tyder det på, som #41 skriver, att hon känner sig ensam. Lösningen skulle kunna vara en ny kattkompis eller att hon blir omplacerad hos någon som är hemma mycket och kan ge henne mycket tid.

Tjatar ännu en gång om "enrumsträningen" eftersom det är en suverän metod. Det tar egentligen inte så himla mycket tid. Om man t.ex sätter katten på toan och skurar iordning den så handlar det om ca 1 timmers förberedelser. Det är mycket jobbigare att ha det som ni har det nu med kissandet. 

Att pulver kissade kan mycket väl ha berott på någon sjukdom. Det är nämligen en av de vanligaste orsakerna bakom att katter kissar fel. (Näst efter att katten är okastrerad) Därför ska man alltid börja med ett veterinärbesök.

Exotica är jättesnygg!  Hoppas att det löser sig. Nu har du fått massor av goda råd i alla fall hur du kan komma tillrätta med situationen. :)

Mvh Lena