Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkatter-andra-länder
Läst 74 ggr
Uppkatten
2

Coronavirus bland katter

Ledsam rapport från Cypern.

Vet att de haft problem med en ny corona-virusstam bland katter en tid (med uppskattningsvis 8000 döda katter som följd)…

Nu ska en katt i Storbritannien ha testat positivt för samma virusmutation…

Det här skulle man behöva få stopp på.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1185831

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Magi-cat
1

Läste det där. Jättehemskt! 8000 katter, som man vet om, det är många det …. 😢

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
1

Är det större risk för att det här viruset muterar till FIP eller riskerar katter att dö av själva virusinfektionen? Jag tycker inte att det framgår riktigt på vilket sätt den här corona-varianten är extra dödlig.

Sajtvärd Katter iFokus

[solljust]
1

Nej fy vad tragiskt ska det där eländet börja hos djuren nu 😢

Fip har jag haft hos en av mina men ingen annan har drabbats så man kan undra vart det här kan ta vägen. Måtte det gå att stoppa 😢

• Redigerat 2023-11-12 09:44 av [solljust]
OberonsMatte
2

Kollade runt lite själv nu och såg att det är ökade FIP-fall på Cypern som kopplas till den här nya corona-mutationen.

Precis som vid katters vanliga coronavirus är det främst genom infekterad avföring smitta sker. Ännu en orsak till att hålla väldigt god lådhygien.

Sajtvärd Katter iFokus

[solljust]
3

Vi får innerligt hoppas att det här kan bromsas så det inte blir en pandemi bland djuren men coronavirus är vanligt hos katt det känner vi alla till här i tråden och jag hade tanken på det du skriver om OberonsMatte ökade FIP fall så vi får hoppas få mer information om det här och framför allt hoppas att det går att förhindra spridning.

Det här med lådhygien jättebra att det tas upp och jag vet inte hur ni andra gör men jag byter ut hela lådorna varje dag och skurar rent sen i med helt ny sand och det tror jag vart räddningen för dom andra katterna att inte få smittan av FIP från Noahs avföring som gick bort för ungefär 10 månader sedan i våt FIP.

Jag visste då inte att det var FIP allt gick så fort men lådhygien den är A och O och så oerhört viktig.

• Redigerat 2023-11-12 16:08 av [solljust]