Kattens status
Människan är mer fäst vid hunden, har oftare hunden försäkrad, och är oftare beredd att betala mer för veterinärvård till hunden än till katten.
Varför ser det ut så här…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag förstår inte alls varför det är på det viset.
Det hade varit intressant att veta i vilka länder man har ställt frågorna, och om det var stora skillnader i olika länder.
Jag kan tänka mig flera orsaker till det.
För det första uppstår status/djursyn genom hur aveln vanligtvis går till och hur djurslaget hålls.
Majoriteten av alla hundar föds inom stambokförd avel och den status som de obligatoriska omsorgerna innebär "smittar av sig" även på blandrashundar. Stambokförd avel har varit normen så länge att det inte ens finns något som heter hushund.
Att bli hundägare uppfattas också som ett större livsstilsval än att bli kattägare eftersom hundar (till skillnad från katter) t.ex. måste rastas utomhus flera ggr per dag - vanligtvis i sällskap med ägaren (som då även ges möjlighet att knyta kontakter med andra hundägare). Katter "kan släppas ut" och normen är att ägaren inte har en aning om vad katten sysslar med då eller när den behagar komma hem igen. Hunden däremot tas med och kan tas med nästan varsomhelst och blir på så sätt en naturlig följeslagare i hundägarens liv. Hundar och hundägare kan även delta i olika (även sociala) aktiviteter tillsammans kopplade till hundägandet (jakt, lydnad, dressyr, spårträning etc). Hundar kan även tränas till att bli samhällsviktiga tjänstehundar (polishundar, assistanshundar, ledarhundar, räddningshundar etc). Allt i människans tjänst - och hundar kan rädda liv.
I jämförelse blir kattens förmågor ganska bleka. Det finns kattägare på landet som hävdar att de minsann har "arbetande katter" - men ärligt talat - katters jaktinstinkt är medfödd och om möjlighet gavs skulle de allra flesta katter jaga möss (och andra smådjur) oavsett vad ägaren tyckte om det och det är inte precis så att ägaren har någon nytta av de möss som äts upp eller tas med in.
Sajtvärd Katter iFokus
Antar att det kan bero på att katter och hundar är så otroligt olika. Hundar ser (oftast) upp till människan och lyder (oftast) denna, medan katter mer ser på människan som någon som helt enkelt är väldigt bra att ha - men som inte är det minsta bättre än dom själva. Hundar ser upp till människan på ett helt annat sätt, och det uppskattas väl mer antar jag… 🙄🙁