Hur ofta kräks katten?
Hur ofta tycker du att det är normalt för en frisk katt att kräkas?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vår Lakritz kräks kanske i snitt två gånger i veckan. Han är 10 år och frisk. Har precis varit på seniorkontroll.
/Maria
Eftersom jag har flera katter vet jag inte alltid vem som har kräkts, men för mig är det vardag att hitta en kräka någonstans. Ibland kan samma katt kräkas flera ggr per dag och ibland kan det vara lugnt i över en vecka eller två (om jag ska gissa). Är det en hårboll eller en kräka med gräs i är det inget jag ens reflekterar över eftersom mina katter är långhåriga och äter gräs utomhus och ampellilja inomhus (och kräks av att äta gräs och ampellilja).
En och annan matkräka bryr jag mig inte heller om så länge katten är som vanligt och har fortsatt aptit och får behålla den maten.
Det jag fasar lite för är Rubens "stopp-i-tunntarmen"-kräkningar som jag lärt mig känna igen vid det här laget. Det är bruna, vattniga och väldigt starkt illaluktande kräkningar som plaskar ut till stora pölar. Fler än en gång har jag känt lukten så fort jag kommit innanför dörren för så starkt luktar det. Då är det vanligtvis bara inläggning som hjälper och det blir snabbt uppenbart att hela allmäntillståndet är påverkat.
En annan gång var det Oberon som kräktes p.g.a. att han inte tålde en särskild antibiotika. Det var en jätteliten tablett, men den kom ofelbart upp inom 10 minuter varenda gång jag försökte ge honom den. Andra tabletter funkade bra.
Sajtvärd Katter iFokus
Ungefär 1-2 gånger på ett halvår
Tjena^^
Det här är en intressant fråga för det är så oerhört olika från katt till katt. Min äldsta nu 18 år och fem månader där kan jag nog räkna på mina fem fingrar dom antal gånger hon lagt en pizza det är otroligt sällan medan andra kan ha lagt dom ofta i tid och otid sen är det uppehåll och kan dra igång igen.
Har haft dom som vart rejäla pizzabagare fast dom vart helt friska har en nu som gör i perioder medan dom andra gör sällan och då är det foder eller hårbollar som kommit upp.
Sjukdom har så klart också vart med i bilden när pizzorna ökat men då har det vart så uppenbart att dom var sjuka men det här är svårt att säga från katt till katt för det är så otroligt olika ser vi på min gammelkatta nu som knappt lagt några pizzor alls under sitt liv och hon har cancer och ålder men ändå så oerhört sällan som hon lagt en pizza.
Det här är nog väldigt individuellt från katt till katt vad som är normalt antal gånger sån är min erfarenhet och jag har haft många katter genom åren och just det här pizzabakandet har sett väldigt olika ut.
#4 Jag håller med. Vi hade två kattkillar tillsammans. Moritz och Lorentz och Morits spydde hela sitt liv i tid och otid. Han blev ändå 17 år. Lorentz spydde ytterst sällan men fick somna in mycket tidigare,
Det har varierat stort mellan de andra katterna vi haft också.
/Maria
Nu var det några dagar (kanske t.o.m. en vecka) sedan sist, men idag när jag kom hem väntade en uppkräkt hårboll i lite brun sörja fint placerad mitt på vardagsrumsmattan. 😑 Att mattor och möbelklädslar går att tvätta i tvättmaskinen är ett måste hemma hos mig. 🐈🐈🐈
Sajtvärd Katter iFokus
Det händer sällan. Senast var nog i augusti. Det kan gå månader emellan, men sen kan det komma nån vecka då det händer ca två gånger.
Lusy spydde igår, Inge trevligt att plocka bort😞
Tjena^^
*#2 Eftersom jag har flera katter vet jag inte alltid vem som har kräkts,
*
Jag vet inte hur jag gör men jag har lärt mig att se vem som gjort en pizza och vet bums vem den lille söta skyldige är och så har det vart jämt och som mest har jag haft sex katter samtidigt och vem som är boven i dramat som lagt en pizza det ser jag på pizzan direkt för dom ser faktiskt olika ut från katt till katt har jag kommit på och det här berättade jag för min veterinär hon höll på att garva sig fördärvad 😂
#9 Om jag tittar noga finns det ibland olika ledtrådar till vem av mina 3 katter som har kräkts. Lotus äter särskilt torrfoder i chipstyrd automat och de foderbitarna är ljusare och mindre än det som finns i Milous och Rubens automater. Är det hårbollar kan jag även kolla vad det är för färg på pälsen som finns där. Ruben som är en rödmaskad Birma är nästan helvit och får ljusare/vitare hårbollar än de andra. Lotus är rödsilvertabby + vit och får ljusbruna/beiga hårbollar. Milou är svartsköldpaddstabby+ vit och är alltså den enda som förutom rött och vitt även har svart i pälsen, men hon tvättar även Lotus en del och får i sig hans päls också.
Sajtvärd Katter iFokus