Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattsjukdomar
Läst 101 ggr
Uppkatten
6

Förstoppningsproblematik

I går kväll satt jag och sammanställde en lista över jouröppna veterinärmottagningar/djursjukhus, för att ha sådana uppgifter lättillgängliga ifall någon av katterna skulle insjukna. Jag vet ju hur stressad jag blir vid akuta sjukdomsfall hos katterna, så det var bra att vara lite förberedd.

Fredag den 13 var det också…

Jag hann inte mer än sammanställa listan så kände jag att det började lukta "dålig kattmage" i lägenheten. Jag hittade emellertid inget att städa i kattlådorna. Istället hittade jag "diarrédroppar" lite överallt i lägenheten. Det hade jag inte varit med om tidigare. Så jag började städa rent och försökte ha ett extra öga på katten som det verkade handla om.

Jag hade precis städat rent när hon började kräkas, massor av blötmat. Hoppsan, ja, inte helt oväntat kanske om magen krånglade. Så jag städade vidare.

Katten ifråga har haft lite tendenser till förstoppningsproblematik (?) tidigare över åren, och veterinären har gissat att det beror på hennes långa päls. Därför viktigt att hon äter ffa blötmat. Men att hon gått runt och "droppat bajs" hade jag inte varit med om tidigare.

Hon verkade må OK i övrigt. Rörde sig normalt. Inga konstigheter.

Hon provade att gå på lådan, men ingenting kom. Hon gick lugnt därifrån.

Plötsligt satte hon sig på en tröskel och började krysta. Hon som normalt aldrig skulle sätta sig utanför lådan. Urinstopp eller förstoppningsproblematik, tänkte jag, och fortsatte observera på lite håll (tidigare skygg katt).

Helt OK att hon bajsade/kissade "var som helst", bara hon fick ordning på det. Sådant är ju städbart.

Jag misstänkte förstoppning, och snart fick hon ut en liten kula bajs. Mjukt och fint, inga konstigheter.

Hon försvann in under sängen. Jag försökte ha is i magen och avvakta lite till. Alternativet var att ringa taxi och åka 8 mil till närmaste jouröppna veterinärmottagning, vilket inte kändes riktigt motiverat ännu och skulle stressa katten ytterligare, vilket kanske snarast skulle försvåra bajsandet.

45 minuter efter att hon börjat uppvisa symptom gick hon så på kattlådan igen. Först på en låda, och därefter på nästa kattlåda. Matten hittade sedan en kisspöl i ena kattlådan. Skönt - inte urinstopp! Sedan hittade matten en TJOCK bajskorv i nästa kattlåda. Förmodligen "boven i dramat" gissade jag. Korven var inte hård, innehöll inga synbara mängder gräs/hår. Den var bara TJOCK.

Nu hoppades jag förstås att hon skulle vara OK igen.

Någon halvtimme senare började hon be om mat, pratade och ville kela. Hon tuggade kattgräs och fick blötmat med fortiflora på, eftersom hon på det hela taget verkad må OK och var hungrig. Hon åt med god aptit, och verkade OK. Lite antytt blöt i sin långhåriga rumpa, men det var förväntat efter omständigheterna. Inget mer påtagligt kladd vad jag kunde se.

1½ timme senare kissade hon lite igen i ena kattlådan. Bajsade ett par smala korta små korvar i den andra kattlådan. Mjuk avföring. Hon passade också på att bajsa en skvätt (med lös konsistens) i en av transportburarna. Hon som aldrig går in frivilligt i en transportbur annars… Men jag förstod att det var mjukt och skönt därinne, och att hon förmodligen var lite öm i rumpan och kanske associerade det onda med kattlådan. Så jag fick städa igen.

Ja, nu luktade det kattbajs i hela lägenheten, och det var mitt i natten. Allt som gick att göra rent var städat, mattorna behövde förstås tvättas några varv i tvättmaskinen också för att bli rena, och balkongdörren fick stå på glänt över natten.

Kissen gick och lade sig och sov i ett klösträd, och så småningom somnade även matten (även om hon fortfarande var lite bekymrad för kissen förstås).

I dag på morgonen verkar läget vara lugnt. Inga konstigheter (än). Kissen har ätit blötmat med fortiflora till frukost. Jag gissar alltjämt på att hon drabbats av någon form av förstoppningsproblematik, med förstoppningsdiarré (d.v.s. löst bajs som kunnat rinna förbi på sidorna av "stoppet" när hon krystade).

Varför skriver jag då det här? Jo, därför att många tror att katter missköter sig/protesterar när det plötsligt börjar hamna bajs på fel ställen. Har t.ex. läst om folk som rusat fram för att "banna" katten när den har satt sig på fel ställe, för att därefter kånka iväg kattstackaren till kattlådan när den kämpar för att bajsa.

Att ha katt är lite som att ha småbarn. Man får räkna med att det kan bli så här ibland. Att det kan hamna kiss, bajs och kräks lite varstans. Att man får städa och tvätta, och ha extra koll på.

För mig återstår att boka en tidigare tid i tvättstugan än planerat. Att ha koll på kattens allmäntillstånd och toalettbestyr. Att fundera igenom om jag kan ändra på något/hjälpa henne på något mer sätt.

Hon har haft problem med magen kanske 3-4 ggr tidigare i livet (redan som mkt ung, hon är 13 år idag), där veterinären misstänkt förstoppning p.g.a. hår. Det verkar sannolikt. Ordinationen är att hon ska äta ffa blötmat, röra på sig, få kattmalt vid behov (på sista tiden har hon dock vägrat att äta kattmalt) o.s.v. Rena kattlådor är förstås också viktiga i det här läget, så att katten inte håller sig i onödan. Tidigare har jag kammat henne dagligen, just nu tackar hon bestämt nej till kammen…. (värsta fällningen har inte börjat än, men vi ska diskutera det här hon och jag….). Rakning har hittills verkat lite överdrivet, och kräver lugnande + att hon far illa av stress vid transport etc.

En del ger messmör - hon vägrar att ens titta på messmör. Laktulos kan ges, men bara om katten dricker bra. Hon dricker sällan - utan får i sig vätska via maten. Kanske är det laktulos jag ska prova i nästa steg? Ja, det finns lite att fundera kring. Även om jag tror att den här tjocka korven kanske var en engångs-händelse (verkade inte innehålla päls i någon mängd att tala om).

Men det jag vill betona är alltså att katter felbajsar inte för att djävlas/protestera. Det finns en orsak. Magsjuka, förstoppning, smärta, erfarenheter av smärta, kommunikation m.m. Ja, orsakerna kan vara flera. Man får försöka vara detektiv och lista ut vad det handlar om för den enskilda katten.

Nu håller jag tummarna för att min katt är helt återställd och nöjd och glad igen.

Det blir onekligen ett visst stresspåslag hos matten också när kissarna inte mår bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
3

Mycket bra inlägg.

/Maria

Magi-cat
4

Instämmer, viktigt och lärorikt inlägg!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
3

Tack!

Om någon undrar varför hon fått Fortiflora så är det 1) för att jag uppfattade lukten som ev. något avvikande, och 2) för att hjälpa henne att komma igång och äta (även om hon är sugen på att äta så kan det ta emot lite när hon nyligen har kräkts).

Min uppfattning är alltså inte att Fortiflora skulle hjälpa mot just trög mage.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
1

#0: jättebra text.

Uppkatten
1

Uppdatering:

Jag har nu även varit i kontakt med hennes veterinär och diskuterat.

Jag har fått tipset att prova DulcoSoft, pulver, som jag rör ut i vatten. Första beskedet var att jag skulle ge det med doseringsspruta i munnen, men det är inte möjligt när det gäller min skyggis-fröken. Jag frågade om det gick bra att blanda i maten istället, och det var OK. Det skulle inte smaka just någonting.

Så jag cyklade till apoteket, och hem igen. Mätte upp den mängd pulver veterinären tipsat om, tillsatte den mängd vatten veterinären föreslagit, rörde runt, hällde det över en portion Sheba och pudrade fortiflora över (helt OK enl. veterinärmottagningen).

Så - skulle då kissen äta det…? Ja, det gjorde hon! Jättenöjd, verkade hon. Som om hon fått lite extra sås på maten, och hon älskar sås.

Hon ska få DulcoSoft morgon och kväll nu tills jag märker att bajseriet fungerar "normalt" igen. Jag tycker fortfarande att det kommer lite lite.

Vi kom också överens om att ta bl.a. njurprover på henne, eftersom hon tidigare har legat lite "på gränsen", så att det inte är njursjukdom som ger förstoppningsproblematiken.

Vi diskuterade länge för att komma fram till en gemensam strategi som lät OK. Det är inte lätt med skygga katter: man måste hela tiden tänka stressreduktion, att hon inte ska stressas mer eller längre tid än nödvändigt, man måste också försöka planera så att man kan göra "så mycket som möjligt" vid ett och samma tillfälle o.s.v.

Är kisse ändå hos veterinären, och får lugnande, så brukar vi försöka göra div. mindre åtgärder samtidigt, t.ex. kolla tänderna så att hennes TR/FORL inte är aktiv, kolla och klippa hennes klor, raka bort ev. tovor etc. Allt för att glesa ut veterinärbesöken så långt det är möjligt.

Superbra med skyggis-vana veterinärer som förstår att det är viktigt med stressreduktion och omtanke när det gäller små rädda katter.

"Min" veterinärmottagning är alltid väldigt välkomnande mot den här gruppen katter, och hjälper även katthemmet regelbundet med deras katter (varav många - av naturliga skäl - är skygga/stressade).

Är det någon mer som har provat DulcoSoft till sin kisse?

Hur fungerade det?

Uppkatten
2

Även till frukosten i dag så slank DulcoSoft ner utan problem, och kisse såg nöjd och glad ut.

Matten blev orolig då det knappt fanns något bajs alls i kattlådan, bara två små "prickar". Andra katten hade bajsat kvällen innan.

Men sedan satte sig skyggisen på lådan, och det kom ut en hyfsat normal korv. Så nu vågar matten åka till jobbet några timmar i alla fall.

Katterna hade fullt katt-race här i går kväll, så det borde också ha hjälpt till lite att få fart på magarna. Och indikerar att skyggisen nog mår rätt OK efter omständigheterna.

Uppkatten
1

Nu har min katt varit hos veterinären.

Blodproverna indikerade att hon ev. skulle kunna ha problem med tunntarmen, så att hon bl.a. tar upp vitamin B12 lite dåligt.

Någon som har erfarenhet av att medicinera katt med vitamin B12…?

Hennes njurvärde ligger mot övre normalgränsen, men så har det varit av och till under många år, vill jag minnas.

Veterinären och jag diskuterar nu ev. ultraljud av tarmar + njurar (vilket har gjorts även tidigare), samt att blodproverna bör tas om framöver.

Det är lite extra att diskutera (när det gäller nyttan av undersökningarna) när det gäller skygg katt, så att nyttan överväger den stress som katten utsätts för.

Jag har också ställt frågan om jag kan ge henne B12-tillskott, på samma sätt som jag själv tar B12-tillskott.

Hon får fortsatt en liten mängd Dulcosoft ett par ggr/vecka för att motverka ev. förstoppning. Dessutom har jag börjat ge henne en liten, liten mängd "slem gjort av fiberhusk" regelbundet, enligt veterinärens anvisningar.

Det verkar finnas två "skolor" när det gäller förstoppningsproblematik hos katt. Den ena går ut på att man ger katten ett foder med "så lite fibrer i som möjligt". Och den andra "skolan" går ut på att man ger katten ett foder med lite extra fibrer i. Det finns även torrfoder med extra fibrer i, men för mig känns inte det som ett alternativ i nuläget (jag vill få i henne den vätska som finns i blötmat).

Inte helt lätt som kattägare att veta vad som fungerar bäst för den egna katten…