Undvik spegel-bilder!
Då och då stannar jag upp när jag läser efterlyst-annonser. Det är något som inte stämmer i annonsen.
Efter en kort stunds granskning inser jag att det är fotona i annonsen som "stör", då de inte stämmer överens. Vita fläckar på katten kan t.ex. ha "flyttat" sig.
Det beror ofta på att vissa av fotona är tagna av matte/husse när hen och kissen står framför spegeln.
Vad händer då? Jo, kattens teckning blir förstås spegelvänd.
Använd inte sådana foton när du efterlyser din katt. Det är superviktigt att man kan se vilken tass som faktiskt är vit, och vilken som inte är det. Och om den svarta fläcken är på höger eller vänster sida om kattens nos. Och så vidare.
Katter är så pass lika varandra, att det är nödvändigt med exakta IDbilder på våra katter. Inte spegelbilder.
Dessutom behöver katterna förstås vara IDmärkta och ägarregistrerade, så att vi helt säkert kan kolla att det är "rätt" katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Inte bara dem man tar i spegeln, utan om man använder kameran på framsidan av telefonen eller en webbkamera är det mer regel än undantag att den är inställd så att bilden är spegelvänd.
Jag tror inte ens jag kan ändra det på min telefon, utan ska jag ta ta rättvända bilder med den kameran måste jag gå in och redigera dem efteråt.
#1 Intressant! Det har jag inte hört tidigare.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#2: Jag har lagt märke till det på webbkameran på varenda laptop jag haft med en inbyggd sådan, grundinställningen i så gott som alla program man använder dem med är spegelläge, och när jag kollade på både nuvarande och den gamla telefonen var det samma där.
Skillnaden är att man så gott som alltid kan ställa in så att bilden på en webbkamera blir rättvänd, medan jag som sagt inte hittar någon sådan inställning på telefonerna.
Kolla hur det är med kameran på framsidan på din telefon, men jag slår vad om att bilden är spegelvänd.