Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkatthem-katthjälpsföreningar
Läst 147 ggr
Uppkatten
7

Semestern viktigare än katten

Det pratas ofta om sommarkatter (en kattunge som man har vid sommarstugan och som sedan överges när man åker därifrån). Trots att det är tveksamt huruvida sommarkatter alls existerar.

Däremot har vi ett växande problem med semesterkatter, d.v.s. med katter som lämnas åt sitt öde när kattägaren åker på semester.

Här: ett reportage från Uppsala katthem.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ville-inte-ta-med-katten-till-sommarstugan-da-skulle-den-avlivas--6fk6he

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Istället för att stanna hemma och ta hand om katten, lämnas den bakom. – Det här är en trend som vi ser mer och mer, berättar Sibylle Zetterberg, grundare och volontär på Uppsala katthem.
Uppkatten
4

Några kloka ord från Uppsala katthem om vad man bör tänka på INNAN man skaffar katt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tank-pa-det-har-innan-du-skaffar-katt--7vhf4d

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ekonomi, tid och en reservplan. Det är tre saker du bör tänka på innan du skaffar katt. Det berättar Sibylle Zetterberg, grundare och volontär på Uppsala katthem.
Mandra
4

#0: det är ju för jävligt.

Carmarino
5

Förstår inte hur någon ens kan komma på tanken att lämna bort eller avliva sin katt bara för att de ska resa på semester.

Det borde inte komma som överraskning för någon att katter lever mer än ett år. Har man för vana att resa bort på semestern, och inte kan ta katten med, så ska man överhuvudtaget inte skaffa katt. Men korkade människor verkar det finnas alltför många av. 😾

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
3

Fruktansvärt, helt obegripligt! Hur kan man ha någon glädje av den semestern när man först avlivat sin kära vän eller lämnat den vind för våg? 😿😿😿

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Syntium
1

#4 Jag tror inte de som resonerar så här hade haft nåt dåligt samvete alls utan snarare "skönt att vara av med problemet så vi kan njuta av semestern".
Folk alltså.

"I'm too old for this shit."

Carmarino
2

#5: Förmodligen är det så. De borde få förbud att någonsin skaffa djur igen, oavsett om det är vandrande pinnar, katter eller vilka andra djur som helst.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
1

😿

Bedrövelse.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[skyggis_tryggis]
1

Jag tror inte att de har knutit något känslomässigt band till katten.

De har väl sett den som en leksak som man bara gör sig av med när man har tröttnat.

Man kan ju gissa att de köpte kattungen billigt av en uppfödare som inte var så noga med att kolla upp var kattungen hamnade.

Uppkatten
3

Om färre katter föds upp så får katter ett högre värde.

Ett husdjur med högt (ekonomiskt) värde dumpas/överges inte lika lätt, och köps sannolikt inte lika lättvindigt.

Dessutom undrar jag om det inte vore på sin plats med några av Dr Cheaters "chips-Lisor"… 😉 som kunde gå runt och kolla chip på landets katter… frågan är dock vad man gör av den miljon (!) katter som saknar ett chip… (och alla katter som inte är reggade). Det skulle behövas rätt många katthem för att kunna omhänderta alla dessa katter…

Men - det handlar om att föda upp färre katter, att katter säljs till ett högre pris, att köpare tar sitt ansvar och inte köper katt från t.ex. hoppsan-kullar, att få upp kunskapsnivån om katter i samhället o.s.v. Tänker jag.

Samt att våra myndigheter nog måste agera lite hårdare emellanåt, mot kattägarna (inte mot katterna…).

Vixxen
2

Alltihop är tragiskt! 😱🫣😩

UlrikaD
2

Jag förstår egentligen fortfarande varför det är "lättare" att dumpa huskatter eller låta bli att ge veterinärsvård. Oavsett vad man betalade från början är det ju en levande varelse. Och borde det inte vara självklart att man behandlar alla levande varelser med respekt? Jag tycker det är så sjukt konstigt.
Visst är det billigare att ersätta en huskatt med en annan huskatt. Om man bortser från dom 8000 kronors huskatterna på Blocket.
Men oavsett det är det ju ändå en familjemedlem, en speciell personlighet och vän man förlorar. Oavsett pris.

UlrikaD
1

"Jag förstår egentligen fortfarande INTE"
ska det ju såklart stå.

[skyggis_tryggis]
0

#11: Jag tror inte att de ser katten som en familjemedlem. För dem är det en leksak som man kan tröttna på.