Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 68 ggr
Uppkatten
7

Innekatter märker man!

Jag blir GALEN.

Läser på FB om en tjej som efterlyser sin katt.

Den är 6 år gammal, smal och helsvart. Den är inte chipmärkt berättar hon, och förklarar att det är en innekatt.

Men herre jösses, det behövs bara ett öppet vädringsfönster så har en katt tagit sig ut och "just blivit utekatt".

Innekatter kommer lösa de med, det händer precis hela tiden.

Och oavsett om katten är en innekatt eller en utekatt så är du som kattägare SKYLDIG ENLIGT LAG att IDmärka och ägarregistrera din katt. Men ffa så har du den skyldigheten gentemot din katt så att katten kan få hjälp tillbaka hem igen. Katten kan inte berätta var den kom ifrån.

Och tro mig - man känner inte igen sin (helsvarta) katt när månader och år har gått, och katten blivit sliten av livet utomhus.

Innekatter märker man. Det är inte läge för dåliga bortförklaringar när man har brustit i sitt kattägaransvar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
3

Ja, det finns så många farliga förutfattade meningar om att inget någonsin kan hända en innekatt. Kattägare med så dålig fantasi och medvetenhet att de inte förstår hur omärkta innekatter någonsin skulle kunna hamna i en situation där de hade behövt vara id-märkta… Jag fattar inte ens hur det är möjligt att inte fatta att även innekatter kan försvinna från sin ägare. Tror de att alla med försvunna innekatter planerade för att innekatten skulle försvinna? Att det var med flit de såg till att innekatten försvann? Så urbota korkat! Om/när en trygg och godmodig innekatt försvinner utomhus är det dessutom oftast en skygg och omedelbart förvildad katt man måste leta efter. Det kan ta lång tid innan någon ens ser en skymt av den.

Det finns även kattägare som (på fullt allvar!) tror att innekatter inte behöver vara veterinärvårdsförsäkrade.. Eller att det räcker med lägre ersättningstak för innekatter "eftersom det egentligen bara är utekatter som riskerar att bli sjuka eller skadade". Det är så korkat tänkt att man blir mörkrädd när man tänker på att det går omkring helt vanliga människor i samhället som är så enfaldiga.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-07-12 12:14 av OberonsMatte