fiser illa >_<
hej alla kattägare!
jag och min sambo är nyblivna kattägare åt de två små charmtrollen nemo och cassius. båda är hittekatter och runt 4-5 månader gamla. det jag undrar lite om är cassius mage. när vi hämtade honom i inna helgen sa dom att han var lite dålig i magen och får någon specialblandning för mage och tarm från veterinären. dom sa att det kunde bero på omställningarna och att han kanske var lite nervös. men vi har upptäckt att förutom att hans bajs är lite löst och så, så går han omkring och fiser fruktansvärt illa väldigt ofta. och fiser gör dom väl inte för att dom är nervösa? han ska ha sin andra vaccination om ca två veckor och tänkte kolla med veterinären då, men det kanske är någon här som har erfarenhet av fisande katter? 
sen är det en grej till som är lite svårare att beskriva. ibland när det ser ut som cassius jamar så kommer det lixom inget ljud. ibland ser det bara ut som att han jamar normalt fast utan ljud och ibland ser det nästan ut som att han "klöks". men han spinner samtidigt och ser ut att må bra.. och han kan jama (dock ynkligt..)
tack på förhand.
Alla omställningar-mat och nytt hem är jobbiga för katter och det går på magen. Allting hänger nog ihop med hans fisande. Jag har också en ny katt här som fiser otroligt illa..
Det andra vet jag inte riktigt vad du menar, kanske någon annan här?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jamandet, eller bristen på ljud vid jamande behöver du nog inte oroa dig för. Min tös här hemma är likadan, hon öppnar munnen som om hon skulle jama men det kommer inget ljud å när hon väl jamar så är det ganska ynkligt pip som kommer ist…förutom när hon löper…oioioi *S*
Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

Det där med att det inte kommer något ljud när katten jamar har jag sett hos många katter=) Alla verkar inte kunna jama ordentligt, tex har min mamma en katt som gör exakt som du beskriver. Ibland kommer det ett ynkligt litet pip ur henne=) Min gissning är att det bara beror på att katten inte kan/har lärt sig jama…alla har inte samma "röstkapacitet". Mammas katt har iaf lärt sig med åren, och nu kommer det oftare något som åtminsone PÅMINNER om ett jamande ur henne ibland när hon öppnar munnen.
Min ena honkatt fes hiskeligt illa ett tag. Gav dem ibland Whiskas blötmat men slutade med det och hennes fisande blev bättre, även om hon fortfarande fiser mellan varven.

hehe tack för alla era svar. det är så skönt att det är fler som har knäppa små älsklingar med små egenheter :)

Min Indy fes under lek en gång…jag borrade ner huvudet i magen på han när han låg på rygg i mitt knä! Luktade kan jag säga! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
haha kom o tänka på när jag sov hos min kompis! Hennes kattunge låg i min sovsäck och vi hade de jättemysigt :D Så bara hörde jag: pffffffffff….
Jag och kompisen fick RUSA ut. Ta luft o sen försöka gå in igen! Har ALDRIG I HELA MITT LIV kännt en sån stank! :S Vi visste inte om vi skulle skratta eller gråta!
Nu i efterhand så ligger vi raklång av skratt när vi tänker på händelsen för några år sedan :D Lille fisis fick katten heta sen ;)

Zorro har en förkärlek att fisa i mitt huvud när han lagt sig för natten mellan mina kuddar… illa luktar det..nästan så man kvävs

hahahah
…himmel.
Min gamla kattfamiljemedlem från min barndom fes en gång, eller det var mere av en mök… jag hade en klasskamrat hemma som jag inte kände särsilt väl, men gärna skulle bli vän med (tack och lov blev jag inte det då hon var av den typ som snackar skit om folk bakom deras ryggar, även hennes närmsta vänner. usch.) men DÅ ville jag iallafall gärna gära ett gott intryck.. och för första gången någonsin så tokpruttade katten när han låg under soffbordet…
Jag visste inte då att katter KUNDE prutta och var mycket förvånad.. och hon trodde antagligen att det var JAG.

Haha, garvar högt åt en del berättelser=)

Kan dela med mig av en annan typ av fis… 
Jag låg som vanligt i soffan och tittade på tv och lyckades med en riktigt högljudd variant varvid en av grabbarna hukade sig och sprang därifrån. Han blev rädd stackarn. 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Haha, Men man säger ju, att fint folk håller skiten ifrån sig. Gäller även katter. Men när det gäller rallybajset, så hade jag nog kört på koktfisk och morotspure ett tag. Hehe, Katter som fiser, det gör flickorna här emellanåt. Luktar död och gröna j****r. Arne är så förnäm, han fiser ALDRIG!!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jaaa, det där med att inte jama känner jag igen, missan gjorde så. undrade alltid jättemycket över det, så skönt att läsa om fler som gör likadant. hennes syster jamar aldrig, försöker knappt.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Jag skulle säga att alla kattfisar luktar - har man tur slipper man vara där när de kommer ut. Jag har också blivit fisen i ansiktet otaliga gånger…även råkat ut för det där med kompisen…bara det att jag påpekade att det var katten och fick ett "sääääääääkert" till svar…
Det tysta jamandet är inget att oroa sig över. Alla våra har gjort det, inte hela tiden, det beror på stämningen, liksom. Ibland vill man ju vara tyst som människa också! =)
Jag har nog tur när det gäller fisandet jag. Tror knappt jag märkt av Thindras nån gång men däremot vet jag inte om hon skulle säga detsamma om mig
Annars har ju familjen hundar som verkligen kan fixa stinkbomber så man nästan kreverar.
//Pia

Detta hände just, jag tänkte att det kunde passa i den här tråden. Jag satt och hade Ulla i knät. Hon har varit lite sur på senaste tiden, men nu var hon riktigt gosig och kurrade och verkade glad…plötsligt stiger en ohygglig stank från den lilla rultiga kurrmaskinen…det luktar fruktansvärt och det känns som om något varmt och mjukt håller på att landa i mitt knä. Jag, som bara har gått och väntat på att hon ska bli riktigt galen nu under hennes surdagar här, blir lite småäcklad då jag misstänker att hon sitter och bajsar mig rakt i knät!!! Tack och lov var det inte värre än en fis, upptäckte jag då jag satt ner henne, men det var ett par jobbiga sekunder där, när jag trodde att hon blivit en innebajsare…
Luften är fortfarande tjock av stanken, men min lilla Ulla har i alla fall inte fått någon bajsknäpp…!! 

hahaha… läskigt :P
vår katt Kurt är en riktig fisare, hade diarre innan oxå men nu är det bättre. och pälsen är finare än någonsin med den nya maten. men fiser har han icke slutat med. han måste vara släkt med min familj, det är många där som är duktiga på att fisa illa, speciellt min storebror.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan